Att resa bort
Nu är goda råd dyra!
Den kära pojkvännen vill att vi ska ut och resa. Fine, det vore väl trevligt. Men! Jag vill absolut inte resa bort. Tycker det är otäckt. Kan inte specifiera känslan men den är nästan panisk. Allt med resandet är *usch*
Det handlar inte om att jag inte vill resa med honom. Jag vill inte resa överhuvudtaget. Att resa bort en vecka eller två innebär stora logistiska problem för min del. Jag har 6 hästar i ett eget stall som måste tas omhand. Vill inte gärna be min familj då dom faktiskt har sitt eget jordbruk med djur att ta hand om.
Så fort han börjar prata om "resan" så försöker jag skjuta på det. Märker ju att han blir ledsen men jag får regelrätt panik. Och detta innan vi ens betämmt datum eller plats!
Varför ska jag lägga ut en massa pengar på något jag absolut inte vill? Bortsett från att han blir glad, vi får gemensamma resminnen , som en god investering i vårt förhållande.
Men men men…
Vad tråkigt att du känner så, resa som är så underbart :)
Men jag förstår att det innebär stress för dig om du nu har 6st hästar. HAr din pojkvän ingen annan han kan resa med? Låter ju lite tråkigt att han ska behöva strunta i att åka, och att du ska behöva åka om du inte vill.
HAn kan väl åka med någon vän?
Oavsett vad det gäller så känns det som viktigt för mig att du är ärlig mot honom. Sätt er ner och tala om detta. Annars finns nog risken att han tror det har med honom att göra…
Du vill inte resa, av någon anledning som inte är honom specifikt. Gör det klart för honom, att det är DU som upplever det som jobbigt. Försök att tala ut på ett lugnt och sansat sätt, så han inte känner sig anklagad. Det är oftast det bästa sättet att reda ut saker, när man försöker att ha en saklig diskussion. 

Han åker nog själv om jag inte följer med, men det är väldigt svårt att värja sig mot den "ledsna hundvalpblicken" han får när jag säger att jag inte vill resa alls.
Han tycker att det är viktigt för utvecklingen av vårt förhållande att vi reser bort tillsammans. Dels för att se hur vi är på "bortaplan" samt hur vi fungerar tillsammans i en "tightare" situation. Detta för att se om vi fixar att senare flytta ihop.
En del av mig tycker verkligen att det skulle vara trevligt att få åka bort på semester med honom och bara ta del lugnt. Där har vi ytterligare en del i problemet. Han är en van resenär medan jag är ett blåbär. Han vill "göra saker" på sin semester, typ vandra och tälta men jag vill ha allt ordnat och kontrollerat innan vi åker!
När jag åker på semester ska mitt största problem vara att rulla runt i tid för att bli lika brunbränd på båda sidor! Inte fixa hotell, bussresa eller vandra.
En annan del av mig får panik och vill bara stänga av telefonen och göra sig oanträffbar. Vet att livet inte funkar så men den sidan är inte riktigt resonlig.
#3 Om ni en dag bestämmer er för att resa, så bord ehan ju förstå att du vill åka under ordnade former. Det får han ju allt offra om han en dag lyckas få dig att resa med honom :P
Be honom åka med en kompis istället och föreslå att ni gör en kortare resan (en weekend) i sommar istället när hästarna är på bete och det är lättare att fixa någon som kan kolla till dem där.
Sara