Prioritera sitt ex?
Träffade en fantastiskt man sen 8 månader tillbaka. Han hade ganska nyligen blivit lämnad.
Mitt dilemma är att jag anser att han prioriterar sitt ex liiiite väl mycket. Så fort hon hör av sig kommer han till hennes undsättning. De har barn tillsammans och jag förstår viken av ett nära samarbete och vänskapsrelation pga av dem. Hans mantra är "mår hon bra mår bara så mår barnen bra" och det förstår jag men det får någonstans finnas en gräns. Han har inga problem med att ställa in våra planer om hon hör av sig, och hon behöver honom. Han har bedyrat att han inte har några känslor för henne och att det aldrig kommer att bli de två, men i mina ögon säger hans handlingar mer. Jag har tagit upp detta vid flera tillfällen men han ser mig som en stark kvinna och henne som svag och då väljer han att stötta och finnas där för henne.(den svaga) Han anser även att jag borde tänka på hur sårad hon kan känna sig om han säger nej, (men att såra mig verkar han inte ha några problem med), utan ifrågasätter och tycker jag är egoistisk och tramsig.
Jag har frågat om jag inte kan få följa med någon av gångerna men det har inte passat. Hans ex träffade jag som hastigast en gång, nyligen då vi skulle hämta barnen och jag påtalade att jag kände mig nervös, men han gav mig inget stöd, inte ens en presentation om vem jag var, och när jag påtalade detta efteråt ansåg han att jag borde tänka efter hur hon kände det, när vi hämtade deras barn istället för att fokusera på att han inte stöttade mig….
Hon har för övrigt en ny relation.
#0: Om barnens mamma har en ny partner borde väl hen kunna hjälpa och stötta tycker jag.
Jag hade sagt ifrån på skarpen och en sista gång förklarat hur jag känner när han gör si och säger så. En god relation mellan separerade föräldrar är en sak men det får ju ändå finnas gränser, precis som du skriver.
// Harley
Du skriver att han har "nyligen blivit lämnad". Alltså tolkar jag det som att det var exet som tog initiativet till seperationen. Trots detta (och ny relation) behöver hon hans hjälp och beskydd i tid och otid?
Jag tycker tyvärr att någonting haltar i hans resonemang…
Efter en separation från en familj så reagerar man kanske olika. Jag vet hur jag blev. Andra blir på ett annat sätt. Du kanske måste ge det lite tid.
Jag känner igen resonemanget "mår hon bra mår barnen bra". Är hans X lite manipulativ så har hon honom som i en ask.
Nu vet inte jag vem som tog initiativet till deras separation men om det var han kan han lida lite av dåligt samvete. Antingen för henne och/eller för barnen.
Så min spontana tanke är "sitt still i båten ett tag".
#0: Jag funderar ju på en sak ..Hur reagerar exets nya partner på detta ? Är han/hon nöjd med detta, skulle inte tro det.
Visst, eftersom de har barn tillsammans, så är en vidare relation nödvändig för barnen, men när din kille börjar ändra ERA planer, bara för att exet behöver hjälp, det är inte okej. Exets nya partner borde ju kunna hjälpa till, det anser jag i varje fall.
#3: tack… det gör jag..
#4: tror inte exets nya partner är medveten om vad som händer i kulisserna…
#3: det var hon som tog intiativ till desperation
#6: Det är ju inte juste mot den nya partnern heller. Eftersom han håller detta hemligt för sin nya, så kanske man borde fundera på om de verkligen har gjort slut på riktigt.