Relationer iFokus

Relationer

Läst 499 ggr
hetväggen
0

Tacka nej till bröllop - illa?

Hur illa/oartigt är det att tacka nej till bröllop? Är det något man bara BÖR gå på när man blir bjuden om man inte har något särskilt annat för sig?

Herveaux
4

#0: Personligen tycker jag det då är "värre" att gå på ett bröllop av ren plikt fast man egentligen inte vill.

När jag gifte mig hade jag inte tagit illa upp om inbjudna inte valde att närvara.

// Harley

Dagnykatt
1

Jag tycker du kan hitta på en vit lögn och skylla på något förhinder. Oartigt är det väl inte bara du inte säger rakt ut att du inte vill komma. Då är det bättre att skylla på annat.
Får jag fråga om det finns någon (legitim) orsak till varför du inte vill gå?

hetväggen
0

#2 Nej det är väl bara så att jag är en udda person. Det andra tycker är roligt och ser fram emot tycker jag ofta bara är jobbigt. Tex om någon fyller år, eller att måste fira midsommar med någon annan än min sambo bara. Att behöva klä sig fint, vara social och bete sig.
Andra tycker det är toppenskoj och jag bara gör sådant av plikt men längtar bara hem egentligen.
Och om jag kommer med en vit lögn så skulle de ändå aldrig tro mig gissar jag. Vi bor inte långt från varandra. De vet att jag alltid är hemma och att jag är en udda typ.

Herveaux
5

#3: Jag tycker du ska vara ärlig eller iaf inte ha dåligt samvete för hur du känner. Du är inte alls udda, det är inget konstigt med att inte trivas på såna här tillställningar. Jag hade själv ett väldigt litet bröllop av en anledning. 😉
Att få en inbjudan till något sånt här är just en inbjudan, inte en kallelse om att man ska infinna sig för tjänstgöring som gäst.

// Harley

Lussan20
1

Avstånd, Corona och att inte ha råd, är väl orsak? Det kommer säkert många så du behöver inte gå om du inte vill, så tycker jag. Jag skulle inte ha råd med dyra kläder, resa och övernattning, tycker det är giltigt skäl…Så beror det ju på hur nära släkt man är eller bästa vännen. Vore det en syster finge det kosta lite! Mvh/WL

Tarotstollan
1

Beror lite på hur bröllopet är anordnat, är det i kyrkan kan man ju gå dit och gratulera dem och sen inte gå på festen efteråt.
Är det mera privat blir det ju besvärligare.
Tycker också sådana där sociala saker är jobbiga, särskilt om det är andra människor närvarande och inte bara släkten som struntar i en.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Åsa S
2

Beror lite på vilken typ av tillställning det är och vem som gifter sig. Är det nära släktingar som jag umgås med så hade jag gått dit men kanske inte ifall det var nått sånt där stort bröllop där brudparet bara antar att alla har råd betala kuvertavgift, boende på herrgård och liknande. För mig när jag gifte mig var det viktigt att de släktingar jag bjöd in skulle kunna komma oavsett ifall de hade pengar el ej så jag skrev valfri klädsel och vi bjöd på all mat och dricka i en mindre tillställning som började mitt på dagen i hembygdsgården. Nästan alla vi bjöd kom det var bara ett par som inte kunde komma eftersom hon var gravid och ungen kunde komma närsomhelst så de vågade inte åka

Caeli
3

Prata med brudparet. Känner ni varandra väl så vet de säkert om att du inte tycker om stora tillställningar. De är kanske helt införstådda med att du troligtvis inte kommer att tacka ja. Samtidigt ville de så klart inte hoppa över att bjuda dig. Hade säkert känts fel från deras sida sett. Och kanske även från din?

Dagnykatt
2

#8: håller helt med. Brudparet vet antagligen att du inte trivs i större tillställningar, så säg att du därför inte vill komma. Och du skulle antagligen ha blivit sårad om de skulle ha bjudit alla andra utom dig.
Om du känner du måste gå kan du ju bara gå på själva ceremonin/vigseln och sen inte gå på själva festen.
Skulle jag bjuda en vän som känner som du gör, så skulle jag konstant ha lite dåligt samvete hela kvällen och känna jag måste kolla hur det är med dig. Du kan ju be om att få komma och fira dem ensam npgon dag före eller efter?