Vad menar hon?
Det var för några dagar sedan.Min pojkvän/sambo åkte till sin mamma och var där 1,5 timme ca. Jag stannade hemma
När han kom hem gick han raka vägen till köket där jag var och bad mig lukta på hela honom och säga om han luktade svett. Det gjorde han absolut inte. Han hade duschat samma morgon, hade ren t-shirt på sig. Han luktade fräscht, som vanligt. Men han verkade upprörd och gav sig inte, han ville att jag skulle lukta mer, och jag fattade inte vad det var frågan om, han luktade GOTT!
Han och mamman hade suttit mitt emot varandra vid köksbordet, inte kommit varandra närmare än så.
Sen när han stod i hallen och höll på ta på sig skorna hade mamman kommit ut i hallen, harklat sig och sagt exakt så här:
"Du får inte ta illa upp nu men du måste bli bättre på att duscha och tvätta dig, du luktar svett"
Han hade blivit så paff att han bara sa "okej, hejdå" och gick ut och åkte raka vägen hem och frågade mig.
Jag fattar verkligen ingenting hur hon kunde få det till att han luktar svett. Han är väldigt renlig av sig, duschar varje dag och vissa heta sommardagar kan han duscha varje morgon o kväll och tar på sig nytvättade kläder varje gång.
Han har dessutom fått detta på hjärnan nu. Han är rädd att han gått till jobbet och luktat svett utan att känna det själv, han frågar mig varje dag ifall jag känner att han luktar svett, efter att mammman sa så där. Han tvättar sig över-mycket efter den dagen, det börjar nästan bli en mani.
Jag tycker han ska fråga sin mamma vad hon menar men han vill inte ta upp det igen med henne och visa att han tog det hårt. Jag skulle vilja fråga henne själv men jag får inte det för honom då han tycker det känns pinsamt och att hon måste ju ha rätt.
Ni kan självklart inte svara på om han luktar svett eller inte, men man säger väl inte till sin vuxna 30-åriga son att han måste bli bättre på att duscha och tvätta sig för han luktar svett…. om det inte är så??
Jag hade känt om han luktat svett och då hade jag inte velat ha sex med honom flera gånger i veckan… herregud!
#0: Å ena sidan tycker jag synd om killen som fick något sånt där i ansiktet från ingenstans, men å andra sidan tycker jag att han får ta och spotta upp sig och skaka av sig det hela eller iaf ifrågasätta morsans pik.
Har du frågat honom varför han anser att mammas näsa har mer rätt i det här än din? Eller ja, alla andras näsor också för den delen för det låter ju inte som någon annan i hans närhet har sagt något liknande?
Nu spekulerar jag bara vilt här men det skulle kunna vara så att de diskuterade något under besöket som mamman vart stött av och då ville "ge igen" med att pika sonen för något som hon vet är lite känsligt. Det låter som att han innan det här redan var mån om hygien och renlighet.
Jag tänker just att hon sa det precis innan han skulle gå… Annars känns sånt där som något en välmenande förälder tar upp tidigt, inte precis innan man skiljs åt. Som sagt, bara vilda spekulationer.
// Harley
Det är ju bara om man känner varandra väldigt väl som man kan påtala någons lukt på ett mindre positivt sätt. Kanske uppfattade hon faktiskt doften som lukt av orenlighet och svett? Din sambo kanske använder hygienprodukter och "lukta-gott" som har en speciell doft? Lever man nära en sådan person blir ofta både man själv och den personen "immuna" mot den doften och upplever den kanske inte lika påträngande som andra kan göra. Ett luktsinne kan också efter t.ex. corona eller andra luftvägsinfektioner blir lite konstigt så att lukter förvrängs.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2021-08-01 13:30 av OberonsMatte
#2: Där sade du något! Att man uppfattar dofter och lukter olika.
Exempelvis har jag aldrig gillat wunderbaum vanilj för att "doften" är för frän i min smak, men andra i familjen har tyckt om den.
Låter som att det skulle kunna vara något liknande i detta fall.
Kan inte tänka mig att mamman ifråga sagt så för att vara "elak".

Kan absolut vara en doftupplevelse som ligger bakom! Har han nån ny doftande produkt? Jag har själv en näsa (hjärna) som förvrider vissa dofter så att de luktar mindre angenämt än andra uppfattar. Kanske det är förklaringen? För min del är det bland annat om det finns musk som ingrediens i en produkt. Sen kan det nog vara andra jag inte vet vad det är.
Ja naturligtvis uppfattar man dofter olika. Men det kan inte vara det.
Jag hade förstått om han brukat använda en massa jobbiga lukta-gott grejer men han gör verkligen inte det, ingen av oss gillar starka dofter och på hans jobb är det förbud mot att använda sådant så han använder ACO:s parfymfria deodorant från Apoteket,
I övrigt den doft man känner av honom är mild doft av tvättmedlet om han har en nytvättad tröja på sig. Vi har använt samma tvättmedel flera år, han använder samma schampo och duschcreme som han länge gjort. Men de dofterna känns verkligen bara om man kramar honom och kommer riktigt nära. Så det är helt omöjligt att hon plötsligt efter flera år skulle reagera på dessa obefintliga dofter som han så länge använt.
Att hon skulle hittat på att han luktar svett och borde tvätta sig bättre för att hämnas över något hon var sur över bara för att göra honom ledsen och osäker låter verkligen som ett underligt beteende att göra mot sitt eget barn.
Det enda jag kan komma på är om hon blivit Coronasmittad och fått förändrat luktsinne som enda symtom. Men hon är fullvaccinerad.
I varje fall så säger han att han tänker köpa en parfymerad herrdeodorant, en sån där som vi båda avskyr lukten av, spritigt luktar dom. Som han ska använda endast de gånger han/vi träffar henne och sedan tvätta bort det.
#5: Isåfall låter det nästan bättre om han hör sig för vad hon egentligen menade med att säga så.
Han ska inte behöva använda dofter/produkter han egentligen inte gillar.
Trist detta, hur som helst. 🙁
Han mamma lade på honom ett tänk där som inte riktigt överensstämmer med verkligheten oavsett hur parfym uppfattas. Det var inte snällt gjort. Det kan utvecklas till en mani om personen ifråga har läggning för det. Därför ska man heller aldrig kommentera en annans vikt eller så. Det kan gå illa.
Vissa Kvinnor i klimakteriet kan pga hormonförändringar få lite symptom som när man är gravid ex. en del Kvinnor klarar inte av kaffe när de är gravida så man kan få lite förändrade luktupplevelsr med när man kommer i klimakteriet som också är en omställning i hormoner och är han 30 borde hon kanske vara där. Det är inte jättevanligt men det händer.