Flytta ihop
Hej!
Jag och min pojkvän har nu varit tillsammans ett år snart och vill nu väldigt gärna flytta ihop. Han har lägenhet i Trelleborg och jag bor hemma i Helsingborg. Han ska nu sälja sin lägenhet i höst eller början på året av 2022. Vi letar lägenhet mellan Helsingborg och Trelleborg.
Då jag jobbar som sjuksköterska på Helsingborgs lasarett och relativt nytt jobb, vill jag helst inte flytta från Helsingborg, jag gick därför med på att flytta mittemellan, kanske Landskrona, Lomma, Löddeköpinge, Lund.
Han gick med på detsamma, dock så har jag frågat om han inte vill flytta till Helsingborg med mig. Då det finns lite mer i Helsingborg och mer möjligheter. Han vägrar flytta hit med mig och vill inte lämna sitt jobb i Trelleborg. Jag förstår det samtidigt, men hur gör vi?
Ska jag gå med på att flytta ihop någonstans mittemellan och sen en dag kanske komma närmre Helsingborg?
Känner mig lite splittrad och orolig över att pendlandet med tidiga morgnar ska slita på mig.
Knepig sits, men är det så att ni båda måste pendla vid en eventuell flytt?
#1: Hej. Ja vi både måste pendla cirka 40 minuter var åt båda hållen. Skulle vi flytta till lund så måste jag pendla 50 minuter och han 40. Vet inte vad jag ska säga till honom för att han ska vilja flytta närmre Helsingborg.
#2 Hmm, inte kul att pendla. Västra delen av Skåne kan emellanåt vara rätt jobbig vad det gäller pendling.
Enda argumentet som jag kan komma på är att Hbg är bra mycket trevligare än Lund. Vilket i sig är ett väldigt bra argument :)
OBS! Personlig åsikt
Ni gör ju redan det enda ni kan göra. Om du inte vill flytta till Trelleborg och han inte vill flytta till Helsingborg så är en kompromiss att flytta någonstans mittemellan och hoppas att ni orkar med pendlandet.
Det finns inte mycket annat att göra än det och kanske hoppas att någon av er ändrar er i framtiden. Eller göra slut för att ni inte kan komma överens om vart ni vill bo. Det är en ganska viktig punkt.
Risken finns att han aldrig kommer vilja bo i Helsingborg och han kanske hoppas precis som du, att du en dag ska ändra dig och vilja bo närmare eller i Trelleborg. Han kanske älskar Trelleborg precis lika mycket som du älskar Helsingborg? Vad han tycker och känner är precis lika viktigt som vad du tycker och känner.
Det här borde ni prata ut om ordentligt så att ni inte flyttar mittemellan och båda går runt och hoppas att den andre kommer ändra sig och blir bittra och irriterade över det.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
#4: Ja detta är ju en kompromiss från båda sidor, så vi gör ju rätt som du sa. Funkar det inte att pendla ja då får någon av oss kanske kompromissa och flytta åt något håll. Jag är inte helt emot Trelleborg. Det känns som att han är mer emot Helsingborg än vad jag är mot Trelleborg. Vilket jag inte förstår för att Helsingborg är ju en stad att växa i och en stad som utvecklas lite mer än Trelleborg.
Sen har jag en sjukdom som jag är lite orolig ska bli påfrestande och påverkad av pendlingen, så kanske kan lägga fram det till honom på ett snyggt sätt och använda det som ett argument för att bo lite närmre Helsingborg.
#5: Det kanske är det han inte tycker om? Eller så ser han inte Helsingborg på samma sätt som du gör? Fråga honom? Varför pratar du inte med honom om det hela?
Jag avskyr stora städer som Stockholm, Uppsala och dylikt och bor så mycket hellre i en liten håla på landet om jag kan. Jag tycker om lugnet, jag tycker det är mindre stressigt och kravfullt i mindre städer och det får mig att må så mycket bättre mentalt och själsligt. Så jag har full förståelse för att inte vilja flytta till en större stad, även om hans argument till varför han inte vill kanske är annorlunda.
Så du vill hellre manipulera honom för att få din vilja igenom än att sitta ner och prata om det hela med honom på ett lugnt och vuxet sätt och försöka komma fram till en lösning? Det är i stort sett vad du säger när du pratar om att lägga fram det på ett snyggt sätt och använda det som argument för att få det som du vill.
Kommunikation och respekt är dom två viktigaste sakerna i en relation för att det ska fungera och hålla. I ett förhållande ska man jobba tillsammans som ett lag och det fungerar inte om man inte kommunicerar med varandra och respekterar varandra.
Istället för att prata med din partner om det här och försöka komma fram till en lösning med alla viktiga aspekter i åtanke (från era livssituationer, jobb, vad ni båda vill och känner till din sjukdom) sitter du på nätet och frågar folk hur du ska göra för att få din partner att göra som du vill. Det får det att låta som om det är du VS honom-mentalitet i det här scenariot, vilket inte är bra eller hälsosamt i ett förhållande.
Klarar ni inte av att prata om det själva så rekommenderar jag starkt att ni går i parterapi och försöker reda ut den här situationen med utomstående hjälp.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
Är det bara jag som tycker det är ologiskt att det är bättre att ingen får vad dom verkligen vill än att en får göra en lite större uppoffring?
Typ "Åh vad bra att vi kom överens om att ingen fick som den ville…"
Tänk lite längre.. Spola fram ett par år och så kanske ni har barn som sannolikt behöver gå på förskola och sedan skola och fritids. Om ni är två som behöver pendla halvlångt kommer det göra det mycket svårare med lämningar och hämtningar än om en redan var nära och kunde ta en större del av det ansvaret.
Likaså behöver ni sannolikt två bilar om båda ska pendla. I annat fall skulle ni få ganska många tusen över varje månad om en kunde cykla till jobbet och istället kunna ha mer över till ett bättre boende.
Jag har ingen riktig koll på hur stora avstånd det handlar om, men jag förstår verkligen varför det är bättre med två som pendlar än en som pendlar lite längre.
Mvh // Johan
#6: Nej det är inte att jag försöker manipulera eller köra över honom. Jag ville mer bara höra lite om någon var i samma sits eller har gjort liknande i förhållande och om det funkat att pendla. Så det är inte alls att vi inte kan prata med varandra eller inte kommer överens
:)
#7: Ja vi får helt enkelt prata mer om det och se hur vi ska göra :)
Vad har han emot Helsingborg?
Jag håller helt med #7. Det är klart bättre ekonomiskt att en bor nära jobbet och en pendlar längre. Kanske ska ni fundera på i vilken av städerna det kan finnas möjlighet för även den andra att få ett bra jobb? Jag som alltid har bott på landet (av eget val!) och aldrig har haft mindre än 30 minuters pendling med bil till jobbet har uppriktigt svårt att förstå problemet. Man får göra något bra av pendlingstiden helt enkelt! Om man åker kollektivt så kanske halvslumra på väg till jobbet och lyssna på ljudbok, poddar eller liknande på väg hem. Eller, om man har ett sånt jobb, svara på mail och liknande, så det blir arbetstid!
Min dotter valde att pendla jättelångt för att slippa byta skola i och med vår flytt när hon skulle börja i nian. I ett år åkte hon buss i två och en halv timme varje dag. Hon gjorde läxor på bussen och klagade inte en enda gång!
#10: Tror mer det handlar om att han är hemma kär och han är fortfarande hemma mycket hos sina föräldrar och hälsar på. Jag tror det är de som gör att han inte är redo att lämna Trelleborg helt. Det har jag förståelse för och därför får vi kompromissa och flytta mittmellan
#11: Jag har pendlat i många år, när jag läste till sjuksköterska i Halmstad. Då var det många tidiga mornar och kvällar. Så jag är van vid att pendla, men kanske inte hela livet. Så eventuellt får vi se hur länge vi orkar med pendling.
I ärlighetens namn ser jag inte 40 min resväg till jobbet som pendling, beror väl på hur och var man bor antar jag.
Fast - om man läser inläggen här så är det väl inte konstigare att han gillar sitt jobb och inte vill byta än att du gillar ditt? Eller att han är "hemmakär"?
Jag förstår att man vill bolla lite tankar med utomstående som här, jag ser inget fel i det, men det känns som att ni behöver prata igenom det här ordentligt från scratch.
Spalta upp/skriv listor på vad som är viktigt för er, vad ni inte är så noga med och vad ni inte kan tänka er överhuvudtaget.
Eller fortsätt att vara särbos?
Hur mycket koll har ni på olika orter som vore alternativ om ni ska köra på kompromissen med "mittimellan"? En roadtripp mellan Helsingborg och Trelleborg kan vara en god idé, ni kanske hamnar på ett ställe som känns bra för er båda två?
Att just här skulle kunna funka?
En sak till att ta i beaktande är, som någon tidigare nämnt, barn och familj. Om det är aktuellt inom, säg fem år, så tycker jag absolut att ni ska räkna in det. Var finns det bra bostadsområden för barnfamiljer? Bra förskolor och skolor? Fritidsaktiviteter?
Kanske lite väl ambitiöst men lika bra att tänka på den biten också.
En helt annan lösning som jag inte vet om ni har funderat på; flytta någon helt annanstans!
Börja från början för båda två, i en annan ände av Skåne, i Blekinge, Halland - eller långt borta i tjotahejti.
Varför inte testa?
(Det är väl iofs en nackdel om ni planerar att bilda familj, det kan vara bra att ha mor- och farföräldrar på rimligt avstånd av många olika skäl.)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#14: Tack för kommentaren, den var hjälpsam. Vi får sätta oss ner och lista för och nackdelar och som du säger kanske köra mellan helsingborg och trelleborg och se vart vi kan tänka oss.

En annan sak att tänka på är att det är helt meningslöst att försöka bo där man jobbar om man inte samtidigt planerar att antingen jobba på samma arbetsplats i resten av sitt liv eller flytta varje gång man byter jobb. Man jobbar sällan på samma plats hela sitt liv.
Jag och min man har kompromissat. Min man jobbar i Varberg, jag jobbar i Göteborg. Det är 8 mil mellan våra arbetsplatser och en pendlingstid på 1 timme och 20 minuter om vi bosätter oss på respektive ort. Vi listade platser mitt emellan och valde den plats som kändes bäst. Vi visste att så länge vi inte håller oss här kommer min man antingen jobba i Varberg eller i göteborg, och jag kommer jobba i göteborg. Viktigast var att vi valde en plats med bra kommunikationer, bra skolor och förskolor och att det känns tryggt. Jag har valt att gå ner i tid för att få ihop vardagen. Vi vet att vi säkert kommer byta jobb fler gånger än vi flyttar.
Landskrona är en fin stad. Närmare Helsingborg.
Hans föräldrar kan ju också åka hem till er så det inte bara går på ett håll.
Min pappa pendlade 2h vart håll i flera år för att komma till jobbet. Så 40 min är inte så långt.
Från hbg centrum är det en kort promenad till sjukhuset.
Det är nästan exakt 10 mil mellan Hbg och Trelleborg. Under förutsättning att ingen av er byter arbetsplats (ort) så finns det avståndet att ta hänsyn till. Situationen för de som pendlar längs Skånes västkust är inte alltid optimal, om man säger så. Det är ofta lite stökigt, så det ska tas med i beräkningen dvs kanske inte i längden är hållbart. Återstår att byta arbetsplats, men det är möjligen en annan frågeställning.
#18: Ja det är inte aktuellt i mitt läge, då jag precis skrivit på tillsvidaretjänst. Sen vet jag att min kille trivs på hans jobb. Så vi får se hur länge vi orkar med att pendla och se vart vi hamnar någonstans.
#19 Jag förstår. Alla relationer innehåller någon form av kompromiss (er).
Knepig sits, men jag önskar er lycka till.
#20: Tackar :)
Uppdatering.
Vi har nu i helgen pratat ihop oss och diskuterat tillsammans. Vi har kommit framtill att flytta närmre min stad Helsingborg på grund av min sjukdom. Han gick med på att pendla cirka 40-45 minuter och jag pendlar 30 minuter ungefär. Vi var intresserad av att flytta till Häljarp, så det satsar vi på.
Lättnad att vi klargjort lite tillsammans :)
#22: vad bra att ni lyckats komma överens :)
Men en fråga, finns det något i häljarp? Eller blir det bil till affärer och så?
#23: ja det finns ett ica och sen ligger landskrona bara några minuter ifrån :)
#24: okey. Så bra :) för det kan bli jobbigt annars närman är van vid att ha affären runt hörnet som i hbg :)
#22: Så bra! 🙂👍
Lycka till med flytten och allt, om det inte skulle kännas bra så går det ju att flytta igen i värsta fall. 💕
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#26: Tackar 😊