Flytta ihop
Hej!
Jag och min pojkvän har nu varit tillsammans ett år snart och vill nu väldigt gärna flytta ihop. Han har lägenhet i Trelleborg och jag bor hemma i Helsingborg. Han ska nu sälja sin lägenhet i höst eller början på året av 2022. Vi letar lägenhet mellan Helsingborg och Trelleborg.
Då jag jobbar som sjuksköterska på Helsingborgs lasarett och relativt nytt jobb, vill jag helst inte flytta från Helsingborg, jag gick därför med på att flytta mittemellan, kanske Landskrona, Lomma, Löddeköpinge, Lund.
Han gick med på detsamma, dock så har jag frågat om han inte vill flytta till Helsingborg med mig. Då det finns lite mer i Helsingborg och mer möjligheter. Han vägrar flytta hit med mig och vill inte lämna sitt jobb i Trelleborg. Jag förstår det samtidigt, men hur gör vi?
Ska jag gå med på att flytta ihop någonstans mittemellan och sen en dag kanske komma närmre Helsingborg?
Känner mig lite splittrad och orolig över att pendlandet med tidiga morgnar ska slita på mig.
Knepig sits, men är det så att ni båda måste pendla vid en eventuell flytt?
#1: Hej. Ja vi både måste pendla cirka 40 minuter var åt båda hållen. Skulle vi flytta till lund så måste jag pendla 50 minuter och han 40. Vet inte vad jag ska säga till honom för att han ska vilja flytta närmre Helsingborg.
#2 Hmm, inte kul att pendla. Västra delen av Skåne kan emellanåt vara rätt jobbig vad det gäller pendling.
Enda argumentet som jag kan komma på är att Hbg är bra mycket trevligare än Lund. Vilket i sig är ett väldigt bra argument :)
OBS! Personlig åsikt
Ni gör ju redan det enda ni kan göra. Om du inte vill flytta till Trelleborg och han inte vill flytta till Helsingborg så är en kompromiss att flytta någonstans mittemellan och hoppas att ni orkar med pendlandet.
Det finns inte mycket annat att göra än det och kanske hoppas att någon av er ändrar er i framtiden. Eller göra slut för att ni inte kan komma överens om vart ni vill bo. Det är en ganska viktig punkt.