Fria publikt
Vad tycker ni om fenomenet att fria publikt.I TV eller på stora tillställningar Typ fotbolls arenor inför stor publik?
Stolt ägare till tre La permer
Oförskämt. Sätter ju personen man friar till i en otroligt obekväm sits.
Mvh // Johan
Korkat! Inte rätt mot ens partner anser jag
Jag hade inte uppskattat det eller tyckt det är romantiskt
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
- Redigerat 2021-09-05 16:31 av Fridaaaa

Jag tycker att det är helt galet.
Stolt ägare till tre La permer
Ett frieri är ju en väldigt personlig sak så jag tycker det är avskyvärt.
/Maria
Alltså har man pratat om giftemål tidigare och vet att ens partner vill det så kan det vara en fin sak om det är rätt person. Vissa människor gillar när deras partner visar världen hur de älskar dem och finner sådana saker romantiskt.
Annars kan det vara oförskämt eller manipulativt där man sätter någon i en sits de inte vill vara. Det beror helt enkelt på vilka personer man är
Det beror väl på situationen och personerna. Är det något man har diskuterat innan eller tidigare och vet att partnern skulle vilja och uppskatta, varför inte?
Som en överraskning när det aldrig diskuterats tidigare däremot? Nej, väldigt dålig idé och ett stort riskspel.
Det kan även ses som fruktansvärt elakt och manipulativt. Det finns gott om personer som inte skulle klara av att säga nej till ett frieri med alla dessa ögon på sig av rädsla att skämma ut sig själv, sin partner och bli ett otrevligt spektakel. Då kan det bli ett otroligt obehagligt och framtvingat "ja" i stunden, som sedan omedelbart tas tillbaka så fort man är ensamma igen. Vilket inte blir kul för någon, speciellt inte för personen som blivit friad till.
Vissa älskar stora, romantiska gester inför publik och att visa upp sin kärlek för världen, andra tycker att det är det värsta som finns och vill hålla det privat och personligt. Diskutera igenom det först så man vet vad partnern tycker och känner för det och respektera dennas känslor kring det hela.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
Det är ju inget jag skulle vilja bli "utsatt" för men det är väl olika.
En väninna blev friad till på en smockfull restaurang före Covid-tiden. Hennes sambo gick plötsligt ner på knä framför bordet där de satt. Folk runtomkring blev alldeles tysta och alla tittade.
Hon tyckte det var oerhört en romantisk och lite annorlunda sak att han gjorde så. Hon svarade JA och än är dom gifta iallafall.
Men jag skulle föredra att ta en sådan sak privat.
Jag håller helt med Tismon och Mitchika, ni tog orden ur munnen på mig. 😊
// Harley
Oj, trodde inte att folk hade så starka åsikter om andra pars frierier. Jag skulle bli extremt obekväm och inte alls uppskatta ett publikt frieri, men det betyder inte att jag tycker de som gör det gör något fel. Den som friar lär ju förhoppningsvis veta vad hens partner uppskattar. Hur man friar är ju upp till var och en, och alla tycker olika. Men så klart är det ju bättre att fria mer privat om man inte är säker på att "mottagaren" uppskattar publika frierier.
Oftast vet man ju hur ens partner känner inför det. Jag tycker det är romantiskt eftersom jag hoppas och tror att dom inte skulle göra så mot någon som aldrig uttryckt en önskan om frieri.
#11 Man kan ju vilja ha frieri men inte på det sättet
Finns dessvärre de som friar på såna sätt utan att ha koll på hur ens partner känner kring just det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
De flesta som friar på det viset är jag övertygad om att dom känner sin partner.
Jag har ingen direkt åsikt i den frågan. Alla gör väl som dom känner för och jag tror att om man friar inför publik så är man nog rätt säker på att ens partner är den typ av person som skulle gilla en sådan sak.
Och då finns det väl ingen anledning för utomstående att tycka det är avskyvärt eller korkat bara för att man själv kanske är mer privat av sig.
#14 Frågan var ju vad vi tycker om fenomenet att fria publikt.
Jag tycker det är avskyvärt och du har ingen åsikt i frågan .
Får jag inte skriva vad jag tycker menar du?
/Maria
#15: fast hur kan man tycka något om andras val och liv? Så pass att man kallar det avskyvärt?
Att man själv hade tyckt det var avskyvärt om ens egen partner hade friat så förstår jag. Men inte att man tycker det om andra.
#16 Jag trodde frågan var personligt ställd. Alltså vad var och en tycker om detta.
Jag tycker det är avskyvärt och skulle tycka det var fruktansvärt att bli "drabbad" av.
Jag har inte någonstans skrivit om andras inställning eller val.
/Maria
#17: tycker en fråga om fenomenet är om just fenomenet och inte vad man hade tyckt om att vara med om det.
Och de flesta verkar ju ha svarat på det.
#17 OK, då har jag missuppfattat.
/Maria
Om någon skulle fria till mig publikt så skulle det innebära att han känner mig så dåligt att vi inte borde förlova eller gifta oss.
Gällande fenomenet i stort har jag inga starka åsikter. Det beror på situation och på huruvida man är säker på att partnern uppskattar det eller inte. Men jag skulle nog bli väldigt obekväm om jag såg det (vilket såklart är mitt egna problem).
//Jessie
Om båda parter gillar sånt så är det väl okej. Även om jag tycker att frierier överlag är ganska "cheesy" 🙄Jag skulle INTE vilja bli friad till offentligt, jag vill inte bli friad till överhuvudtaget 😁
/Christina
Jag skulle inte upskatta det. Men tycker man om den sortens uppmärksamhet, så kör på. Det är min åsikt 🙂
Det skulle inte störa mig det minsta om jag fick se någon som friade publikt. Tvärtom skulle jag nog tycka det var lite roligt att titta på.
Däremot skulle jag inte uppskatta om min partner friade till mig på sådant sätt.
#23 jag håller helt med. tycker absolut att det kan vara gulligt och roligt att se, både om man råkar vara i närheten live och att se dem som spelar in sitt frieri. men jag vill inte ha den typ av uppmärksamhet och vara i centrum på det viset, och skulle inte uppskatta om min partner valde att göra så.
Jag personligen föredrar att inte överraskas på det sättet. så om min kille skulle få två minuter i en mikrofon och ställa sig på knä med en ring, typ… Då skulle jag plötsligt bli väldigt obekväm. Särskilt om det var en filmkamera i närheten. Men problemet idag är att merparten har en kamera i sin mobil. Så även om det inte finns någon kamera i närheten så vet man aldrig vem som filmar det och kanske lägger ut någonstans.
Men ser man att det är ett par som verkligen älskar varandra och båda verkar helt obrydda om miljön runtom så absolut kan det vara väldigt fint och värmande.
Jag hoppas och tror, som någon sagt ovan, att de som gör så förhoppningsvis känner varandra väldigt väl på den punkten.
Jag skulle hata det. Mest för att jag skulle känna mig tvingad att antingen säga ja - oavsett hur jag kände för det - eller förnedra min partner genom att säga nej inför en massa folk. Jag har alltid varit väldigt ärlig kring det när jag varit i seriösa förhållanden, att ska det frias så ska det ske privat. Oavsett om det jag eller dem som friar. Det är så jag vill ha det. Andra får såklart göra precis som de vill, jag dömer ingen, men jag har som sagt varit väldigt öppen med hur jag känner.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Jag tycker det vore att göra något personligt opersonligt. Om jag gjorde så skulle det vara för att få uppmärksamhet och det vill jag inte.
Är bara så överarbetat ala 1998. Hoppas verkligen att folk inte pysslar med nåt så urbota dumt 2021
#28: och varför skulle det vara urbota dumt?
#29: Det är en personlig uppfattning jag har. Dels lite pinsamt offentligt , dels för jag anser att det är en djupt allvarlig fråga som bör ske med så mycket romantik man kan hitta😊. Och jag har svårt att se det romantiska i offentligheten på en arena ,typ!! Allt ska vara så stort, vackert lyckligt och offentligt. Jag tycker inte det helt enkelt. Och sen är det lite , så jag 80tal? Menade 00, lite avklarat liksom.
Måste finnas mer spektakulära sätt att be om giftermål. Eller?
Kanske är jac en renässans man, en bakåtsträvande gammalmidig figur men jag skulle aldrig göra det och inte uppskatta att utsättas för detsamma. Det sist nämnda får ju bara inte ske. En kvinna be om en mans hand. Ska hon då också fråga om lov av fadern till den mannen. Höööva!!!😄😄😄👍
Nu är ju de jag skriver med ironi och man får göra som man vill. Men lite 00 är de nog allt.
Alla är olika vilket man bör veta. Ska man fria publikt eller privat så borde man givetvis veta om vad personen föredrar, annars ska man nog inte fria alls.
Jag har inget emot att folk friar publikt, det är inget jag dömer någon för. Alla har sina egna orsaker till varför de skulle uppskatta något sådant. Personligen tycker jag att det är trevligt att se.
Det känns dock tråkigt att vissa här dömer andra för att tycka om något sådant (använder ord som korkat, galet, oförskämt osv), vilket är väl ändå väldigt onödigt och visar på låg tolerans mot folk som tänker och känner annorlunda kring ämnet.
Min man och jag kom överens på tumis att vi skulle förlova oss och sen gifta oss. Ingendera av oss friade utan det var i princip något som vi bara kom överens om, och kände att det var logiskt och praktiskt.