Relationer iFokus

Relationer

Etikettleva-tillsammans
Läst 3643 ggr
Confused
0

Instängd i ett helvete.

Jag behöver tips och råd. Sitter instängd i ett förhållande jag inte kan ta mig ur : / .

För 3 år sedan så träffade jag världens finaste, underbaraste kille, en kills om fanns där för mig hela tiden vått & torrt. För lite mer än en år sedan så flyttade vi ihop i en mysig lägenhet & har bott där sedan dess. Men vad jag inte visste var att mitt liv kom att bli ett helvete.

Både han och jag hade jobb, och första månaden var en dans på rosor, men sen vart han av med sitt jobb, han hade vetat det innan vi flyttade in i lägenheten också och mina timmar drogs in.

Sen nu de senaste året har han jobbat på ett ställe, GRATIS, jag har fått betala hyror, bensin, alla räkningar, och han gör inte ett skit, han bara går där borta. jag har varje månad fått låna pengar av min faster, då jag inte ens har så mkt pengar, och vill inte veta hur mkt jag är skyldig henne.

Sitter fast i en värld jag inte vill leva i längre, orkar inte mer.

Men har pratat med min mamma, och hon vägrar öppna dörren för mig… Oooh jag vet inte riktigt vart jag ska ta vägen : ( …. 

Nån som kan ge mig råd? Nu sitter jag hemma hos min kusin och bara gråter, vill inte tillbaka, men måste ju ha tak över huvudet…

Robinsnel
0

Gå till socialen o be om hjälp med ny bostad och försörjningsstöd, alternativt kanske du kan få hjälp med att få bort killen (om du inte kan slänga ut honom själv).

Han måste betala för sig liksom.. punkt slut, du ska inte behöva backa upp för honom.

Hazelnut
0

Kör ut honom!

Ham-Madam
0

om du älskar honom så dumpa honom inte för den jobbiga ekonomins skull.

det blir bättre om nåt år.

det finns vändpunkter å hjälp att få.

kolla upp olika fonder,hjälp från soc,arbetsförmedlingen etc etc.

vi levde på min lön i flera år å hade barn, det var mkt tufft men vi kom igenom det också.

AlbaStiffler
0

Vad säger killen din när du pratar med honom om er situation (att han inte betalar eller bidrar) samt om hur du mår? Är ju piss av honom att kräva att du ska betala. Framförallt borde det vara han som lånade av sin familj, inte du!!!

Om du nu inte tänker kicka ut honom, vad ska du då göra? Kanske måste du lägga upp en handlingsplan, en åt dig och en med din kille. Hur ska han fixa ett betalt jobb? Hur ska han betala tillbaka pengarna till din släkting?

Nä, ärligt talat låter som om du behöver dumpa killen. Det lär ju knappast bli bättre med tiden? Kanske löser det sig ändå inte även om han skaffar jobb och betalar, kanske är det annat du stör dig på? Ta ett allvarligt snack med honom, eller om du har bestämt dig: kicka ut honom!

zeretki
0

Frågan som kommer upp först är ju: Har ni talat med varandra om detta? Vad säger han? Vad tycker han?

Självklart är det ju så att ni båda är vuxna och måste ta ansvar för ekonomin tillsammans. Ni kan inte leva på nåns föräldrar.

Varför jobbar han gratis??

Hazelnut
0

Varför jobbar han gratis?

Vem gör det???? I eran sits…

Vem är han skyldig pengar och hur mycket?

Confused
0

Jag har sagt flera gånger att jag ska lämna honom, min väska har stått i hallen flera gånger.

Vi har sökt till socialen, men dom gånger vi fått komma på möte så har han "jobbat".. samt råkat glömma, fast jag ringt till han en timme innan mötet.

Skulle nog säga att det är mig han är skyldig pengar, då de är jag som fått låna av min faster för att komma igång, betalar liksom allt där hemma, + hans bilförsäkring…

han säger bara mm när jag pratar med honom om saker och ting.. Det är helt sjukt..

Detta med att jobba gratis är helt sjukt, dom har inte råd att anställa honom. så är han snäll nog och jobbar över typ hela tiden och så där så kan de hända att dom bjuder på lunch.

Martin
0

Oavsett om du älskar honom eller inte så skall du inte finna dig i detta. Det kan låta som hårda ord men faktum är att man är alltid sig själv närmst.

Att han inte närvarar på mötena trots påminnelse är ju ett uppenbart tecken på att han inte är speciellt intresserad av att lösa situationen.

Jag skulle söka hjälp för att få bort honom från lägenheten. Med tanke på att du säger att du betalar allt idag, så skulle du få en del pengar över om du slapp honom. Och du skulle inte få fler utgifter, utan istället slippa hans bilförsäkring osv.

Detta är ett ganska "klassiskt" sett att få någon beroende av en. Vet inte om du även står på saker som ni har avbetalningar på - men har sett det ett par gånger. Folk med betalningsanmärkningar får sin älskade att ingå kontrakten och vips så är det de som sitter med betalningsanmärkningar osv.

Han säger att han jobbar gratis - är du säker på att han är på den där arbetsplatsen överhuvudtaget, eller flummar han bara omkring? Har han några beroenden? (spel, alkohol, droger mm)?

Det är inte du som skall behöva gå till socialen om du har pengar och jobb, för att lösa er situation. Det är han som behöver gå till socialen för att få nytt tak över huvudet när du skickar ut honom. Visst - han lär ju vara skriven hos dig men det måste ju gå att lösa ändå om man kan påvisa att han inte bidrar till uppehälle eller försörjning samt ni avslutar er relation.

Jag vet att det är hårda ord, men skall du inte hamna riktigt djupt i klistret är det nog det som behövs.

mvh Martin

Confused
0

Nja hårda ord äre nog inte, är ju bara sanning på det hela.

Vet att han är där, för hans bil och allt står utanför där varje dag, samt att han svarar alltid när man är där..

Han står som sagt på lgh, och han kommer få daaamp om jag säger att jag ska ha lgh .. Så blir nog jag som kommer få flytta, sen får han ta konsekvenserna av det hela.

Jag vill bara bort därifrån och infinna mig i att leva själv utan några problem! . Räcker med dom jag har.

Martin
0

#9 Då är det ännu högre tid att flytta, innan du får betalningsanmärkningar om ekonomin är svår. Då blir det svårt med ny lgh.

Att han inte kommer att gilla att du flyttar är inget du kan ta hänsyn till, du har nog fullt upp att ta hänsyn till dig själv.

mvh Martin

Johanna
0

du måste tänka på dej själv i 1:a hand…. även om det är svårt!

du är värd så mkt mer….

jag förstår att alla kan bli arbetslösa osv, men på 1år borde man kunnat hitta en annan lösning än o jobba gratis..

Hoppas allt går bra för dej!

det är inte farligt att lämna en relation, jag vet… ;) även fast det känns så… men du kommer klara dej mkt bättte själv!

[helenal]
0

Alltså ursäkta mig men han beter sig som ett barn!!! han är fna vuxen nog att ha en egen lägenhet då får han ju dela eknomin med dig. har du alltid betalat allting elelr har ni ngn delat ekonomin? Hur klarade han sig utan dig då? skäms han inte.. ne vuxen man som inte ens betalar räkningar!! ochhan kan ju jobba svart och sen ta dem pengarna han får på jobbet till ngt annat… vem tycker det är kul att betala räkningar liksom?

Pile
0

Bara leta upp en lägenhet och flytta. Det blir inte bättre.

Confused
0

Neej jag har betalat allt. vette tusan vad han gjort med alla pengarna han fått , när han väl fått sina pengar.

Joo. får ta och fatta mod någon dag och lämna honom…

AlbaStiffler
0

Varför inte börja med att söka upp ett nyt boende, så att när du väl tar beslutet så har du det fixat! :-) Sen är det bara att slå till!

Confused
0

Mmmh. men mår inte bra över allt, vill inte åka hem igen. Gör så ont i mig oh veta att på måndag så måste jag ditt. Känns pisst

[helenal]
0

men prata emd hknom o säg att du inte har då att betala för honom själv. hur ska ni lösa detta??!

Confused
0

Har gjort de massa med gånger….

Karmatarerskanise
0

Ja, om inte göra slut så bör du iaf inte bo med honom. Jäkla stil att inte ens komma på möten hos soc. Förstår inte varför? Han skulle ju få pengar och antagligen hjälp om han gått hos dem.

Du måste fort flytta eller kasta ut honom så du inte får betalnings anmärkningar!!

Lycka till!

AlbaStiffler
0

Håller med… fort fort fort, ju snabbare destå bättre! Om inte så för din ekonimis skull så för ditt välmåendes skull! Dra inte ut på det!

Confused
0

Joo… men hur tusan ska jag kunna hitta nån stans att bo : (

Min mamma VÄGRAR låta mig komma hem igen : (

Johanna
0

vart bor du ngnstans??

kolla på blocket ex, sätt ut egna annonser….

Varför får du inte bo hos din mamma??

zeretki
0

Jag tycker du måste ta itu med ditt liv nu. Åk hem till dig och fixa upp det här, jag är övertygad om att du klarar av det.

Du behöver inte din mamma, eller hur? Det är din lägenhet, du ska bo där.

Om han inte betalar så kan du tvinga ut honom, men du kan också låta honom bo där tills du fått mer styrka än du har just nu. Det väljer du själv, så länge DU bestämmer hur du ska göra och inte känner dig som ett offer hela tiden.

Det förvärrar nämligen saken, att du smiter undan och lägger skuld på dig själv och ser dig som ett offer.

Se det istället som att du har du insett saker och nu ska du förändra ditt liv!

[helenal]
0

tycker du ahn är värd att hamna hos kronofogden för?

Confused
0

#22 - Hon vill inte ha hem mig igen. Hon vägrar låta mig bo hemma igen. Så vi är inte så sams just nu. orden som hon sa , de satte sig.

Men ska lösa detta, allt är bara en rundgång i mitt huvud. De känns bara piss just nu.. Orkar faen inte längre

[helenal]
0

ställ utlimatum,tur att ni inte hade barn ihop han kan ju inte ens sköta sig själv

Confused
0

Jag har ställt ultimatum så måååååååååånga gånger att jag tappat räkningen, heeeelt sjukt….

Karmatarerskanise
0

confused: Det måste ju vara din lägenhet eftersom han inte har en inkomst, rätt eller?

Då fattar jag inte varför du låter honom bo där. Du bestämmer ju. Det handlar inte om att ställa ett ultimatum utan att rätt och slätt slänga ut honom.

[helenal]
0

men om du gjort de så många ggr så prespekterar han dig inte

Confused
0

#28 - de är väl bådas kan man säga, men de är han som står på den, jag är bara  sambo / inneboende.

#29 - Neeh har tänkt på den med.. men svårt att fatta de

[helenal]
0

men han utnyttjatr ju dig. Hur är erat sexliv??

Hazelnut
0

jag tror intr sexliv har med detta att göra… :P

Jag tycker synd om trådskrivaren.
Att sitta i den sitsen kan inte vara lätt..
varken sig dom har sex eller inte.. :S

1. ut med honom.
2. flytta ut
3. se till så han skaffart ett jobb (vilket verkar vara uteslutet)

Slit inte röven av dig för ett as som inte ens FÖRSÖKER hjälpa dig efter allt du gjort!

Karmatarerskanise
0

Om han står på den är det ju bara att prata med hyresvärden och berätta att han inte har ett öre att betala med! Då kanske du skrivs över ist om du säger att du har fast arbete.

Förstår inte hur du kan ta detta. ALDRIG att jag hade tillåtit något sådant.

[helenal]
0

men klart jag inte menar att detta är med sex att öra! Menar bara att e erat förhållande bra i övrigt?? eller varför e ni ens ihop? vad ger han dig?

Confused
0

ja, mkt frågor i mitt huvud med… varför vi ens är ihop vet jag inte, nog för att han hjälpte mig med MASSSSSSSSSSSA innan vi flyttade ihop…. tror de är nån trygghet i honom, som jag egentligen inte vill ha, utöver de ekonomiska….

Mjo, ska kolla med hyresvärden vad han säger….

Karmatarerskanise
0

Låter bra.

adiafora
0

Vill bara tillägga en enda sak här längst ner och det är att du ska försöka se till att få någon som står bredvid dig och knuffar dig framåt. Brukar vara lätt hänt att man i en situation som din tappar handlingskraften och bara ser det hopplösa, att man behöver låna kraft från någon som kan stå nära bredvid och säga att man ska lyfta luren och ringa det där samtalet, att man ska gå till det där stället och höra sig för. Någon som ser till att du orkar driva igenom de ultimatum och mål du sätter upp. Hoppas du har någon där som ställer upp.

Go girl!

abbis
0

Nr 1…sluta betala hyran..står han på kontraktet så drabbas inte du av betalningsanmärkning..DÅ måste han gå till socialen.

Nr2 …. Ring hans s.k arbetsgivare och fråga om han inte får lön..skulle jag göra..För om han får lön så stoppar han det i egen ficka.

Nr3…Du kan be socialen om en tillfällig lgh tills du hittar en egen.

Nr4…Har du ingen vännina du kan kampera på soffan hos så länge?

Nr5…BETALA inga räkningar som han står på..dva försäkringar etcetc..då sätter du press på honom..Du få inga anmärkningar för DU är inte skyldig att betala hans räkningar för att ni bor ihop..

Nr6….Få honom att skriva på ett låneavtal på dom pengar du fått låna för att betala HANS räkningar..GÖR detta innan du ber honom fara dit pepparn växer..

Nått som många unga par missar när dom är kära och flyttar ihop är SAMBOAVTAL…Jag skriver avtal på allt efter 2 skilsmässor..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Confused
0

Joo jag har några st som står bakom mig med en hö gaffel och flyttar sig framåt när jag tar ett steg fram så jag inte kan backa ur.

Jag vet att han inte får någon lön… Om han inte har ett hemligt konto… :S

BLÄÄÄÄÄÄÄÄÄ på killar

AlbaStiffler
0

Det brukar inte vara så svårt att hitta ett andrahandsboende… kanske dela en större lägenhet med nån "gammal dam" (eller liknande)… sök annonser vetja. Ett sånt boende kan duga så länge och du kan flytta rätt omedelbart till en sån lägenhet!!!

Stå på dig och gå inte bara hem och låssas som ingenting.

Men det första du ska göra, precis som #38 säger är att skriva ett låneavtal där det står hur mycket han är skyldig, samt kanske hur/när hans ka betala tillbaka det (inom tex 3/6/9 månader, inte för lång tid bara), som ni båda skriver under… detta borde du göra redan ikväll! helst innan du berättar om dina flytt-planer! OK? :)

Cinacarina
0

Känner verkligen med dig!!

Hur har det gått?

Hoppas verkligen du tagit mod till dig, om inte gör det!!
Vi alla här står bakom dig, du kommer må så myclet bättre när det är gjort!!!

Kram

Confused
0

Detta har hänt :

Vi hade världens bråk, va ju inte hans fel att han inte fick betalt han kunde inte rå för att han älskade sitt jobb så mycke, inte bara  männen här i samhället som ska jobba och tjäna pengar.

jag tog min väska och flyttade. så bor typ där folk kan låta mig vara.. känns hemskt, vart hos socialen och bett om hjälpt, men mitt läge var inte kritiskt nog för att jag skulle få hjälp.

Jag har ju valt själv att lämna honom.

2 betalningsanmärkningar gjorda, samt en anmälan mot honom!

kom fram att han gömde räkningar för mig !

Pernilla
0

Heja dej! Vad duktig du har varit som lämnat en ond cirkel!

Dolleminas
0

#42 Du ser att det finns ju en styrka i dig nånstans, även om du betvivlade det. Sen har du gjort det värsta nu kan inget bli sämre… Go Girl!!!

[SharpMissy]
0

#42 STARKT gjort!!! Jag är imponerad och hyser den största respekt för människor som du.

Det finns de som ältar och ältar samma problem år ut och år in men gör aldrig något åt sin situation. DU tog tag i din! Det är beundransvärt och förtjänar största respekt. Du ska se nu, att när du aktivt gjorde något åt din situation, så kommer så mycket positivt att komma till dig bara du är öppen för det och inte fokuserar på det negativa.

BranDuir
0

Blessed be you!….bra gjort!…

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus