Relationer iFokus

Relationer

Läst 1140 ggr
[Mia-45]
2022-01-11 20:43
0

Fetisher

Har stött på en man som gillar detta med att kvinnan ska ha högklackat på sig och gärna lite sexiga underkläder.
Jo men visst….skulle vi komma så långt så skulle jag väl kunna ha detta på mej.

Men om man är i en relation…så vill man väl att mannen ska kunna få utlösning även om kvinnan inte har detta på sig? Att han ska kunna tända på kvinnan oavsett?
Jag skulle känna mej otillräcklig som person annars.

Hur tänker ni kring detta?

Liz85
2022-01-11 20:50
2

Fetisher är något jag generellt ogillar, att det krävs något särskilt för att nån ska gå igång. Fetish brukar vanligen vara något konstigt eller helt sjukt.
Det ska väl möjligen vara om nån gillar osminkat eller nåt annat naturligt då.. Det vore lite kul.

Men det allra bästa är ju att man ser och tar den andra personen för det den är.

• Redigerat 2022-01-11 20:51 av Liz85
Maria
2022-01-11 20:51
4

#0 Det viktigaste är ju vad du tycker. 😉

/Maria

[Mia-45]
2022-01-11 20:55
0

#1: Jag tycker det känns konstigt. Att stolpa omkring i högklackat och sexiga underkläder är så långt ifrån mej det bara kan vara. Man har väl mer fallit in i den bekväma åldern då man har typ mormorstrosor på sej…hahahhaha.
Men visst…jag skulle absolut kunna testa detta. För det är ju ändå ingen sjuk grej han går igång på, tycker jag.
Men samtidigt så vill jag ju att han ska kunna tända på mej utan dessa saker på.
Fast samtidigt så tänder han ju på mej med dessa på…..
Hmmmm…svårt detta.

[Mia-45]
2022-01-11 20:55
0

#2: Ja sant. Kan nog ge det en chans.

Maria
2022-01-11 21:00
3

#4 Jag hade aldrig gjort något som kännts obekvämt. Även om det handlar om något så litet som kläder.

/Maria

Herveaux
2022-01-11 21:29
9

#0: En fetisch behöver absolut inte betyda att det är ett måste för ett tillfredställande sexliv. De flesta brukar ha sina fetischer eller kinks som lite extra krydda eller guldkant så att säga.

Glömde ju svara på frågan. 😅 Jag skulle inte ha några problem med att dejta någon eller vara i en relation med någon som har fetischer eller kinks. Viktigaste för mig är, som med övriga sexlivet, att man kan kommunicera och rör sig på samma våglängd. Tack vare tidigare partners kinks har jag testat saker jag aldrig hade tänkt på innan.
För mig var det bara positiva upplevelser.

// Harley

• Redigerat 2022-01-11 21:44 av Herveaux
Scorpio97
2022-01-11 22:09
7

Precis som #6 säger kan det ju variera hur stor del en fetisch är i ens sexliv. Det måste absolut inte vara något som är nödvändigt för att gå igång eller så.

Nu har jag aldrig varit i ett förhållande så det blir väl lite teoretiskt. Men min tanke är att det viktigaste är att man kan kommunicera och tillsammans komma fram till något som känns bra för båda (eller alla inblandade). Man ska inte gå med på något som är emot ens egna vilja oavsett vad det är och vart den gränsen går måste man själv avgöra. För mig personligen finns det grejer jag skulle kunna tänka mig att testa även om jag inte tänder på det själv och annat som jag inte ens skulle vilja prova, för att det vore fel mot mig själv. Är det något jag absolut inte vill göra får man ju se hur viktigt det är för den andra, om det är något han kan avstå ifrån eller om det är tillräckligt viktigt att vi inte passar ihop. Och om man inte passar ihop är det ingen fel.

Såklart skulle jag vilja att en partner tänder på mig och inte bara på mig i vissa kläder tex. Men det måste som sagt inte vara så bara för att man har en fetisch eller en kink. Om jag skulle träffa någon som säger och visar att han tänder på mig så ser jag inget fel i att han gillar det lite extra när jag tex bär ett visst plagg. Om situationen är så och jag ändå känner mig otillräcklig eller tvivlar, skulle jag nog prata om det med killen samt fundera lite på om jag behöver arbeta med min självkänsla.

//Jessie

Fridaaaa
2022-01-12 08:22
1

Jag personligen skulle inte göra något i sexlivet (eller annars heller) bara för att partner "vill det" om jag själv inte gillar det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Devya]
2022-01-12 11:40
0

Jag har en partner som tycker om sånt här och jag själv har inget emot det heller. Jag ser det dock inte som en fetisch då det är inte något som min man tycker att jag behöver göra varje gång, inte ens varje månad. Förra året hände det väl bara två gånger allt som allt att jag klädde upp mig. Han behöver inte det för att komma igång så att säga.

Behöver man det för att kunna tända på någon så är det ju en fetisch. Kan den här typen inte bli upphetsad utan det här, så skulle jag personligen inte orka. Man orkar inte varje gång klä upp sig och ibland så ska ju sex ske mera spontant än att vara planerat.

Så om den här typen verkligen har det här som en fetisch och klarar inte att komma igång utan det, så måste du fråga dig om du verkligen orkar hålla på så om ni skulle bli ihop.

Bäst att klura ut sånt där så snabbt som möjligt så ni inte slösar tid på något som aldrig kommer att fungera.

[Mia-45]
2022-01-12 11:59
0

#9: Ja Devya…jag tänker som du. Måste dessa attiraljer på varenda gång så vete tusan om jag orkar.
Vi hade en diskution om detta igår och han sa att han tänder även utan dessa saker…dessa är bara en extra liten kick för honom.
Och han vill inte ha nåt som är avancerat och tar evigheter att ta på sej…utan ett par högklackade skor eller stövlar duger så bra. Och det kan man ju slänga på sej lite enkelt.

Jag är så klart villig att tillmötesgå honom i detta då jag inte tycker det är så värst kinky. Kan vara så att jag själv tycker det är upphetsande.

Mitchika
2022-01-12 13:09
3

#9 En fetisch betyder, så som jag har lärt mig det, inte automatiskt att det är det enda som personen tänder på. Det kan vara det enda som gör att personen känner sexuell upphetsning eller vara ett krav för det, men det måste inte automatiskt vara det. Det är inget krav för att det ska räknas som en fetisch.

En fetisch innebär just att man känner välbehag och/eller sexuell upphetsning av föremål, kroppsdelar, material, beröring eller andra saker som inte räknas som "typiskt" sexuellt upphetsande. Ingenstans säger det att det måste vara det enda som man går igång på för att få klassas som fetisch.

Det som skulle vara avgörande i exemplet som du tar upp är vad din man finner upphetsande. Blir han upphetsad av själva underkläderna/kläderna i sig som du har på dig eller blir han upphetsad av att se dig, sin partner, i dessa kläder? Det förstnämnda är en fetisch, det sistnämnda är det inte.

För många ger deras fetisch just bara en extra kick eller är en "genväg" för att komma igång snabbt. Därför är det extremt viktigt att prata om det hela och få alla korten på borden. Är fetischen ett måste varje gång, är det det enda som dom tänder på eller är det extra krydda/guldkant på sexlivet?

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

[Devya]
2022-01-12 17:32
0

#11: Jag har läst så många olika definitioner på vad en fetisch egentligen innebär så det tycks inte vara så svart och vitt. Personligen skulle jag inte finna det här ens som en fetisch, men om detta är vad som krävs för personen att komma igång och det går absolut inte utan det, så kanske man kan kalla det för en fetisch som är på en högre nivå (eftersom det skulle inte gå utan det). Med andra ord kan det ju finnas olika nivåer också.

Men efter att ha hört Mia berätta mer så låter det faktiskt inte alls som en fetisch.

Mitchika
2022-01-12 18:00
3

#12: Det är inte så att du tänker på ordet kink? Det passar mycket bättre in i det du beskriver. Fetisch och fetischism har en ganska tydlig och klar definition i och med att det förr räknades som en form av psykisk störning och sexuell avvikelse, som mycket annat. Jag tror inte att dom tog bort sjukdomsklassificeringen av fetischism förrän i början av 2010 någon gång i Sverige.

Sen så om folk missbrukar ordet eller använder det i fel sammanhang eller för att beskriva fel saker (vilket människor har en tendens att göra om mycket) kan det bli det rätt otydligt och luddigt.

Det går inte att bedöma om det är en fetisch eller inte som killen har av det som Mia skriver i inlägg #10. Bara för att man har en eller flera fetischar så betyder det inte att det är det enda man kan gå igång på. Många med fetischar tänder på sin partner också och på "vanligt" sex i bristen på bättre ord, medan deras fetisch/ar kan höja njutningen till helt andra nivåer om den involveras i sexakten och ge det en extra kick. Eller så är den något som dom utövar själva helt på egen hand, utan att partnern är involverad.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Jojaton
2022-01-12 18:17
4

Tycker inte det är något konstigt att gå igång på att ens partner fixar till sig, gör sig extra fin, klär sig i snygga kläder osv. bara för partners skull. (Bara som i att man inte måste åka någonstans, utan att jag gör mig fin för att jag vill göra min partner glad, inte som i att jag själv tycker att det är jobbigt - stor skillnad!)
Killen jag träffar är attraherad av mig oavsett om jag sitter i en sunkig gammal t-shirt eller är klädd i klänning och klackar, men tycker det senare är sexigare. Precis som jag tycker att han är snyggare när han klär upp sig. Men det ändrar liksom inte grundattraktionen, det är bara visuellt mer tilltalande. Att vara tvungen att vara tillfixad för att ens partner ska tända på en är naturligtvis inte hållbart, men att vilja lägga lite effort på att vara snygg och attraktiv för sin partner tycker jag fullt rimligt.

Johanna - Instagram

[Mia-45]
2022-01-13 06:32
1

Det framkommer lite mer och mer när jag pratar med honom.
Han vill gärna ha lack och läder. Jag trodde han ville ha lite mer snygga och sexiga i tyg. Läder vete tusan om jag vill krångla ner mej i.

Han verkar också ha ett ständigt behov av att titta på porrfilm.
Det tycker jag är helt ok…men kaaaanske inte nästan varje dag.

Jag vet inte…känns som om jag ska dra mej bakåt lite. Har en magkänsla som säger mej att denne man är lite för to much.

#14 Självklart så tycker jag man kan göra sej snygg och attraktiv för sin partner. Att klä sej sexigt har jag egentligen inte större problem med. FRågan är bara i vad och om det finns en attraktion utan dessa.

Fridaaaa
2022-01-13 08:08
3

#15 Gör det inte bara för att han bill det.
Det är varningsklockor som du beskriver, hade aldrig fortsatt med den personen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Devya]
2022-01-13 11:23
5

#15: Sen måste jag fråga, hur länge har du känt den här mannen? Ni tycks prata ganska mycket om sex och även om det är viktigt att vara på samma nivå gällande det, så borde det inte vara något som kommer fram väldigt snabbt då man börjar lära känna någon.

Jag har tendensen att ta det långsamt och om jag märker att det blir för mycket snack om sex så vet jag ganska snabbt att det är ingen kille för mig.

kejtlin
2022-01-13 11:41
6

#0Undrar var du träffar alla puckon nånstans.
Tycker mig minnas att du skrivit ett antal trådar senaste månaderna omolika karlar du träffat som verkat så bra i början men sen spårar det ur åt olika håll.
Inget fel att ha en fetisch men.. hmm jag vet inte. Känns som det mest är fokus på sex och det väldigt tidigt.
Jag hade hoppat av iaf.

[Mia-45]
2022-01-13 17:04
0

#18: So what om jag träffat en del män nu. Du får det att låta som något dåligt.
Jag erkänner att jag dejtar. Men en i taget.
Att jag skriver om denna man betyder inte att jag vill ha en relation med honom.

Jag kommer hursom att inte inleda något med denna man.
Har framkommit mer saker som inte är jag.

Det kommer säkert komma fler trådar från mej om män. Men det betyder inte att jag är på nåt sätt lösaktig av mej.
Jag ser mej omkring.

[Devya]
2022-01-13 19:51
4

#19: Jag tycker det är jättefint att du dejtar och ser dig omkring. På det här viset lär du dig också hur du ska sålla ut de dåliga. Du lär dig från dina misstag låter det också som. Lyssna på din magkänsla, känns något inte helt ok så avsluta det och gå vidare till något som ger dig en bättre magkänsla. Du ska inte behöva 'settle'.

Försök håll dig undan sådana som ganska snabbt börjar snacka om sex, om det nu förstås inte är sådant som du är ute efter och sådant som du föredrar. Om du vill ha en livspartner så är sex viktigt förstås men allt det där andra måste klicka först. :)

Hejja hejja! Och du är inte lösaktig bara för att du dejtar och träffar män! Absolut inte! Tänk inte ens tanken! Jag tycker att det är jättefint att du försöker hitta någon som passar dig.

Ser fram emot att följa med dig i dina dejting-erfarenheter. :)

[Mia-45]
2022-01-15 12:08
0

#17: Vi har pratat sedan den 1/1 2022. Han hade skrivit till mej innan men jag vart väldigt fåordig eller så svarade jag inte alls.
Han skrev där att jag var precis den han letat efter. Hur han nu kunde veta detta så snabbt.
Jag gav han ändå en chans och skrev till han.

Vi har setts en gång på fika och sen nästa hemma hos han. Vi har hånglat lite men inte mer än så. Men han sa vad han ville ganska snabbt i och detta med kinky.
Jag avslutade i torsdagskväll. Men vi snackar likväl på sms och tele ändå…som vänner.

Det jag reagerade på också var att han skrev så kärleksfulla saker till mej. Som att ag är allt för honom, älskling, att han älskade mej m.m.
Detta slutade komma efter att jag vart hos honom. Jag ifrågasatte varför det tog slut med det men då hette det att han har inte tid att skriva nu när han jobbar mer….öhhhh…va.
Skrev gjorde han ju ändå…det var bara innehållet som ändrades från gulligt till neutralt.
Var det bara för att hala in mej??
Och sen när jag är besvärlig så passar det inte han.

Är det inte bättre att börja med vanliga sms och sen när man träffats ett tag kan de gulliga komma??
Varför börjar en del oftast i fel ände? Och sen när man ifrågasätter det så är det jag som är den jobbiga jäveln.

Namiko
2022-01-15 13:48
8

"Det jag reagerade på också var att han skrev så kärleksfulla saker till mej. Som att ag är allt för honom, älskling, att han älskade mej m.m."

Det där är ett sätt att manipulera folk. Om någon börjar överösa dig med komplimanger och skriver massa kärleksfulla grejer innan dom haft tid att lära känna dig så är det ett stort varningstecken. Dom känner inte dig, dom har inte haft tid att utveckla djupare känslor för dig vilket betyder att dom utgår från ditt utseende och den bild dom har av dig i sitt huvud, eller så försöker dom bara komma nära dig så snabbt som möjligt, troligen för att få sex. Det kallas love bombing och jag rekommenderar att du är försiktig om det händer igen.

Det kan kännas bra att få den typen av uppmärksamhet i stunden, men börjar man tänka på saken så tycker jag att det blir väldigt obehagligt. Det är en främling som försöker övertala dig om att ni är menade för varandra och att han har så starka känslor för dig att han älskar dig mindre än två veckor efter att ni börjat prata. Antingen ljuger han eller så har han utvecklat en besatthet baserad på en mental bild av dig vilket skulle skrämma livet ur mig.

Visst kan man ge komplimanger och skicka gulliga meddelanden till varandra tidigt. Men det finns en gräns där det övergår till love bombing.

Jag tycker att det låter som att han var ute efter sex och när du inte var villig att hoppa i säng med honom direkt så tappade han intresset och därmed motivationen att fortsätta vara kärleksfull mot dig.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[Mia-45]
2022-01-15 14:35
0

#22: Läst lite om detta med Love Bombning och det verkar stämma.
När de tror att de har en i ens nät så slutar de med dessa kärleksfulla sms.
När jag frågade om det han skrivit inte stämde som tex att han älskade mej…så svarade han inte på det.
Jag kunde tex skriva puss till honom men fick inget svar på det.
Jag kunde skriva att jag saknade honom så då svarade han : Stackare….
Öhhhh???
Har man börjat skriva så och sen mannen bara slutar med det….ja då är det nåt lurt.
Det är precis som om att han ville jag skulle be om kärleksbevisen. Att jag skulle böna och be om lite kärlek.
Men nej tack.

När jag skrev allt till honom så var det jag som var svartsjuk och hade fördomar. Att han blev påhoppad via sms och det tolererar han inte. Det var pga det hans sista förhållande slutade.
Att jag hade missförstått allt inom det som vart kinky. Att han skulle förklara igen….osv.

kejtlin
2022-01-16 10:26
6

#19 Nej jag menade absolut inte att du gör något fel som dejtar. Och du är inte lösaktig på något sätt för det. Jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig på ett sätt som fick dig att känna så.
Du ska absolut fortsätta dejta och söka kärleken, och skriv så många trådar du vill om det. Jag tycker det är intressant att följa dina trådar.
Sen tycker jag du haft en del otur med karlarna. Jag får uppfattningen av att många av dem inte är särskilt seriösa. Men det är ju absolut inte ditt fel!
Så fortsätt dejta och skriv gärna här om det! Det är inget dåligt med det!

Syntium
2022-02-06 10:07
3

Min grundregel är väl: Gör inget du inte känner dig bekväm med. Sen var den gränsen går kan ju bara du bestämma. Man kan ju vara okej att göra saker med/för sin partner för deras skull ändå, även om man inte direkt själv tänder på det. Men känns det fel eller skaver, gör inte.

"I'm too old for this shit."

Zadeira
2022-02-06 11:23
7

Som en med egna fetischer och kinks kan jag säga att det inte är så svart och vitt som du får det att låta med att "man vill att mannen ska kunna få utlösning oavsett vad man har på sig". Det handlar inte om dig som person utan om hur hjärnan kan vara "wired" att gå igång på saker. Det är sällan man väljer en fetish från början, utan det är nog så att man odlar det man finner sig gilla av olika anledning ellrr dras mer eller mindre till saker. Hur det funkar i grunden kan nog ingen säga, mer än att det finns så många faktorer som styr fetischer och kinks, precis som dina smaklökar inte gillar samma som mina eller uppfattar smaker likadant. Man behöver eller vill ha vissa saker för att hjärnan och kroppen upplever vissa saker som rätt och andra som fel.

Det viktiga är att ni är ÖVERENS om saker som känns bra för er båda. Av egen erfarenhet spelar det mindre roll vad man går igång på om man kan kommunicera kring det och hitta vad som funkar för er som par och individer.

Jag behöver viss form av beröring för att min kropp ska starta processen med upphetsning. Kan inte min partner erbjuda det spelar det ingen roll om jag VILL bli kåt, jag kan helt enkelt fysiskt inte om vissa bitar saknas. Helt utan att det beror på min partner som person då alltså. På samma vis kan den processen starta om även om"fel" person rör mig på det sättet för att kroppen reagerar på vissa saker hur mycket eller lite jag vill det.

[TorpUffe]
2022-03-07 08:31
0

#0: Hade jag en bra och lite kryddig relation med en kvinna som tänder på alla cylindrar ifall jag har en Stenmark luva på mig så sooo be it. Då åker luvan på. Bara för att man senare lever i en relation betyder ju inte att kinks ändras. Man ger och tar. Har inte du själv något som du tycker han skall göra för att du ska tända till lite extra??? Sätt på honom lite raff set. Du kanske gillar det!
Lycka till

[Mia-45]
2022-03-07 12:30
3

Jag har avslutat denna relation med denne man.
Vi passade inte alls ihop.
Men tack alla för er input och syn på det hela.