Relationer iFokus

Relationer

Etiketterkänslorhjälp
Läst 423 ggr
johan
6

Lyssna eller lösa problem

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag fick en fin komplimang av min dotter idag. Hon sa att hon uppskattade att hon kunde prata om något som varit jobbigt eller irriterande utan att jag försökte komma med åsikter eller lösning om hur hon borde uppfattat det eller hanterat det.

Men det fick mig att tänka på den här sketchen om att enbart lyssna istället för att försöka hjälpa till att lösa problem, som utifrån kan ha en uppenbar lösning.

Hur tänker ni kring att lyssna snarare än att agera? Är poängen ofta att bara få säga vad man stör sig på, eller är poängen att slippa störa sig på det i framtiden? Är det här något typiskt manligt eller kvinnligt?

Mvh // Johan

sp0ngeb0b
2

Jag har tänkt mycket på detta. Instinkten (för mig) är ofta att ge någon typ av råd. Men det är ju inte säkert att personen vill ha råd. Jag vet ju själv när jag bara vill ventilera, och så kommer personen med en massa råd jag inte vill ha. Jättesnällt, men det är inte det jag vill ha just då. Därför brukar jag vara lite försiktig med att dela ut råd och åsikter om inte personen ber om det (direkt eller indirekt). Jag tror det är väldigt olika från person till person om man vill ha råd eller inte. Man kan ju tänka sig att om en person kommer och ventilerar och VILL ha råd (men inte säger det rakt ut) och man bara lyssnar, att man kan uppfattas som att man inte riktigt bryr sig. Man får kanske försöka lära sig med sina närmsta om de brukar vilja ha råd eller bara ventilera.

Scorpio97
1

Min spontana reaktion är nog oftast att ge råd eller på något sätt vara till hjälp. Trots att jag själv vet att jag blir irriterad när någon ger råd när jag bara ville ventilera. Jag försöker därför att inte ge råd som personen inte bett om, och jag försöker lära mig vad en viss person brukar föredra och anpassa mig efter det. Eller så frågar jag helt enkelt vad personen vill. Min syster brukar i dom allra flesta fall vilja att jag bara lyssnar, men om jag frågar om jag får ge ett förslag när hon har ventilerat klart så kan det uppskattas. Vill hon inte ha råd så är det så.

Jag tycker inte alls att det är fel att bara vilja ventilera ibland men det kan ju lätt bli tråkig stämning om man inte förstår vad den andra vill (som i videon). Sen kan jag bli frustrerad om samma problem tas upp flera gånger och personen trots det inte vill ha lösningar, särskilt om jag tycker det finns en jätteenkel lösning.

I min närhet upplever jag inte att det är typiskt manligt eller typiskt kvinnligt. Däremot har jag nog hört fler män uttrycka att det är jobbigt att inte få ge råd i sånna situationer.

//Jessie

Niklas
3

Jag börjar lösa problem direkt. 🙂 De brukar säga till mig när jag bara ska lyssna och hålla tyst.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[snowy_]
0

Det är en bra fråga. Måste säga att jag helst lyssnar när andra pratar (åtminstone IRL), och folk pratar gärna till mig, och ofta länge. Men det stör mig oftast inte… Tycker jag att det är nog får jag bara säga som det är.