Relationer iFokus

Relationer

Etiketterallmäntförhållandekänslordejtingsingeljobbetkänsligtrelationer
Läst 417 ggr
Alltidsingel
2022-05-27 11:58
0

Dubbla signaler

Hej,

Säkert en av tusen liknande trådar? Men behöver få lite input.

Har en supertrevlig kollega på jobbet där det under de senaste månaderna har varit en lite halvflörtig stämning (som jag tolkat det). Detta har byggts upp successivt då vi börjar bli mer och mer trygga med varandra, men inte lett till något då vi båda är ganska blyga och professionella. Vi hade för ett tag sedan en AW då jag tänkte att ”ikväll kanske det är läge att ta detta till nästa steg”. Den dagen började dock med att hon var tydligt avståndstagande och lite kallare än normalt, men ju längre kvällen led så var vi tillbaka där vi hade varit innan och kanske även på ett personligt plan tagit nästa steg (dvs pratat ganska mycket med varandra och om lite personligare saker är normalt), men kvällen fick ett litet abrupt slut då de andra ville gå hem när det började bli intressant. Jag hade under kvällen (ganska subtilt) ändå visat var jag fortfarande står. Men detta är säkert svårtolkat.

Någon som kan hjälpa mig att tolka detta? Min känsla är att det finns någon sorts attraktion men hon har blivit osäker på sina egna känslor samt var hon har mig.

Det bör kanske tilläggas att det är ganska stor åldersskillnad och en liten arbetsplats (och jag den äldre mannen). Men vi är trots ålderskillnaden på ungefär samma plats i livet och vi är ganska lika som personer. Pga detta så har jag inte velat göra något utan är lite avvaktat hennes initiativ. Kanske även bör nämnas att jag inte är den bästa på att tolka eventuella signaler? Övertolkar säkert en del också. Och jag tror att hon på sin höjd ser mig som en sexig trevlig och rolig äldre kollega, men man hoppas såklart på mer.

Dvs behöver hjälp med att tolka det plötsliga lite avvaktande beteendet. Tror ni att hon känner att något skulle kunna vara på gång och att hon gett mig för mycket signaler men att hon inte riktigt är reda att ta nästa steg. Att hon trodde (helt rätt…) att jag skulle ta denna AW-kväll till att ta nästa steg men att hon inte är redo än, eller att hon nu tydligt ville visa att hon inte är intresserad (hon kanske har någon annan flört på g… Även fast jag inte tror det).

Under vår uppbyggnadsfas (i flörtandet) så har det ändå (som jag tolkat det) varit så att de dagar då vi har tagit nästa myrsteg i vårat flörtande så har hon dagen efter haft mer parfym på sig (som doftar supergott…), varit lite finare klädd (hon är alltid snyggt klädd,, men nu lite extra genomtänkt), fixat håret lite extra etc eller bara varit lite extra trevlig.

Mitchika
2022-05-27 13:26
10

Är du säker på att hon flörtar med dig och inte bara är artig, vänlig och försöker fostra en bra arbetsrelation till dig? Det är väldigt vanligt att många ofta misstolkar andras artiga, vänliga och trevliga interaktioner mot dom för ett romantiskt intresse och flörtande. Speciellt om det är från någon man själv finner attraktiv och intressant ur ett romantiskt perspektiv.

Först och främst, det här är din yngre kollega på er gemensamma arbetsplats. Hon vill garanterat vara åtminstone på bra termer och komma överens med sina andra kollegor genom att vara snäll, skämtsam och ha bra stämning och bra jargong. Speciellt om det är en liten arbetsplats, då är sånt extra viktigt.

Sen låter det i mitt tycke inte som en speciellt bra idé överlag att jaga romantiska intressen på jobbet, ännu mer så om det är en liten arbetsplats och om det är viktigt att ni kollegor har en bra arbetsrelation till varandra.

Hennes avståndstagande på after worken är i mina ögon ett tydligt tecken på att hon inte är intresserad. Hon har varit snäll, trevlig och professionell på jobbet för att hålla god stämning och kan säkert tycka att du är en trevlig kollega, men första interaktionen utanför så markerar hon tydligt att hon inte är intresserad genom att vara avståndstagande och kylig. Det skulle jag tolka som hennes sätt att säga nej tack och sen låta det vara.

Det enda sättet att få veta säkert är ju att fråga henne rakt ut, men det skulle jag inte rekommendera. Om det skulle visa sig att hon har noll och inga känslor för dig alls, inte flörtade med dig och inte hade några såna avsikter över huvud taget kan det skapa fruktansvärt dålig och obehaglig stämning till den nivå att någon av er kan tvingas byta arbetsplats. Vilket är en anledning till varför man inte borde jaga romans på jobbet.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Alltidsingel
2022-05-27 13:53
0

#1: Håller med om allt, behöver nog bara få höra det också! Men man hoppas ju alltid :)

Min tolkning är som du är inne på. Vi två har gjort väldig mycket tillsammans på jobbet (inte så mycket gemensamma jobbprojekt dock) och successivt fått en bättre och bättre relation (det har blivit mer och längre fysisk kontakt, längre ögonkontakt, mycket spegling etc). Troligtvis/eventuellt (?) börjar hon känna att det börjar gå för långt och att hon nu ville visa att det inte finns något intresse. Och såklart med lite alkohol innanför västen så kanske hon föll tillbaka lite i avståndstagandet. Eller så finns intresse men att hon tycker (som jag egentligen också tycker om jag ska vara helt ärlig) att detta är en dålig idé.

Ber om ursäkt för lite ältande och processande. Inte så lätt att släppa tyvärr…

Karmatarerskanise
2022-05-27 13:59
6

Det kan vara så att det du tolkat som intresse för mer än vänskap, flörtade, inte varit mer än vänskaplig från hennes sida och att hon nu uppfattade att du var intresserad av något mer och hon därför inte vill råka uppträda som att hon också vill mer.

Alltidsingel
2022-05-27 14:15
0

#3: Min tolkning är att jag har flörtat i ord (eller flörtande och flörtande, egentligen varit mer vän/trevlig kollega) och att hon har svarat med kroppspråk/utseende. Jag har egentligen enbart lite svarat på hennes initiativ (om hon har lutat sig framåt så har jag också gjort det etc), om hon har strykit mitt ben under bordet så har jag nästa gång sökt detta etc etc). Även en del nuddande av händer, suttit, stått och gått nära så att vi rör varandra. hon lutar sig så att hon lite visar upp ben/rumpa etc när vi varit ensamma. För mycket sammanhängande saker som gör att att jag tror att det ändå finns något.

Men det kan även vara så att hon har gett massa signaler och att hon tycker att jag inte har besvara detta och då lessnat eller håller på att gå vidare (och att jag som äldre man ska nästa steg). Även fast jag egentligen inte tror det utan det är som ni nämner i era svar.

Hon har för övrigt singel efter ett längre förhållande, så hon kanske inte är redo att inleda något nytt. Och att jag är fel person att vara hennes "rebound guy".

Som sagt ber om ursäkt för mitt ältande :)

Karmatarerskanise
2022-05-27 14:18
2

Helt omöjligt för oss att försöka klura ut så klart. Bäst är att du frågar henne om hon är intresserad av dig eller om du är för gammal för henne, lite sådär lättsamt. Svarar hon skämtsamt kan ni låtsas att du bara skojade. Är hon intresserad svarar hon troligtvis lite tydligare.

Om du inte bara frågar rakt ut om du har misstolkat hennes signaler, för i så fall vill du be om ursäkt. Så blir det överstökat.

Alltidsingel
2022-05-27 14:26
0

#5: Tack för svar! Det går säkert att skämta runt detta på något sätt…

Och kan jag inte själv klura ut detta (finns ju jättemycket som spelar roll) så kan såklart ingen annan inte heller klura ut detta :)

Nu skiljer det inte så jättemycket i ålder (eller skämsmycket åldersmässigt, men skulle tro en tre år över hennes "sökintervall"). Jag skulle inte kunna ha barn i hennes ålder och hon är lite över 30år (så det är ingen 20åring vi pratar om)

Behöver som sagt ventilera detta för att kunna ta nästa steg och förmodligen släppa detta (tyvärr så vill jag höra "go for it" och inte "glöm detta gubbe" :) ). Tyvärr gör arbetsplatsen och hon det svårt att släppa då vi är nära varandra hela dagarna och även en del på fritiden (men då i jobbet).

[Tismon]
2022-05-27 14:56
7

Jag kan säga som så: som en ung trevlig tjej som bara vill vara vänlig har väldigt många killar tolkat det som att jag på något sätt skulle vara intresserad av dem.

Som jag upplever det så är detta väldigt vanligt för många tjejer

Sindri
2022-05-27 14:59
3

#7 Håller helt med, varför skall män alltid blanda in sex, även om det finns någon slags attraktion mellan två människor.
Jag har under hela min ungdoms- singeltid velat ha, och även haft, killkompisar, riktigt nära vänner som jag kunnat prata om allt med. Jag har överlag haft lättare att vara kompis med killar än med tjejer.
Ibland har det förstås gått åt skogen, en del killar har sagt att de accepterar att bara vara kompisar, men efter ett tag har det krupit fram att de hela tiden hoppats på mer. Man blir trött………
Jag tycker även det är kul att flörta med okända, men det har inget med sex att göra. Under många år gick jag uteslutande på gayklubbar för där kunde man prata och även flörta med killar trots att båda parter visste att det var på skoj.
Så - din kollega kan tycka att du är både attraktiv och trevlig, sexig t.o.m. utan att hon för den skull vill ha ett förhållande med dig, eller ens sex.

Det kan hända att hon bara tycker det är kul att flörta lite, att hon testar och känner sig för hur det är att flörta med andra efter ett långt förhållande.
Så - backa lite, se henne som en trevlig kollega som du kan få ett nära vänskapsband med. Om du nu är intresserad av det.

Alltidsingel
2022-05-27 15:00
0

#7: Jag får be om ursäkt å alla killars vägnar :) Jag får tacka min blyghet att jag ännu inte har gjort bort mig på jobbet…

[EM_L]
2022-05-27 15:05
4

Som tjej i äldre tonåren så kan jag säga att det extremt många gånger killar tolkar signaler fel och blir nästintill jobbiga när allt man är… är trevlig mot dem för att man ser de som en god kamrat man kan slappna av med lite bara som vänner.

Kan helt enkelt vara att hon är intresserad av dig på så sätt att hon bara vill vara vänner. Vilket händer mycket att tjejer vill vara bara just vänner medans killar tolkar signalerna.

Jag kan verkligen rekommendera dig att avstå från att inleda ett förhållande med henne om hon nu faktiskt är intresserad i slutändan. Det för att ni båda är på en arbetsplats och en relativt liten som du nämner. Och om något händer mellan både parterna på samma jobb, då i privatlivet så kan det inte påverka bara er men hela arbetslaget.

Och ja, jag inkluderande i många situationer och vetandes om mina vänninor kan tycka att det är kul att flörta bara för att testa på. Så det kan din kollega lika göra också och sedan märkt att du kanske blir intresserad och därmed agerar kyligt.

Karmatarerskanise
2022-05-27 15:10
2

#8: fast här vet ju inte vi om det är hon som blandade in det. Man kan som tjej också vara ute efter sex och visa det i sitt agerande.

Alltidsingel
2022-05-27 15:12
1

#8: Jag håller med! Och om vi tar detta fall, så ska såklart jobbet vara en säker plats där man inte ska fundera så mycket på eventuell sexuell attraktion (men jag tror tyvärr att Kvinnor har lättare för detta än men, jag kan ha fel). Kanske lite annorlunda i en normal vänskapsrelation, men kanske inte?

Det ligger tyvärr något i talesättet (?) att en kille inte kan vara kompis med en tjej utan att han vill att det leder till sex. För mig är det dock avgörande om båda är singlar, men jag vet att många inte har någon gräns (såklart då det är relativt vanligt med otrohet). Kanske en helt annan fråga…

Jag skäms faktiskt lite att det har blivit så här… Men umgås man tätt med varandra under en lång tid och båda är singlar, så kanske det är svårt att undvika Speciellt för mig (i detta fall) då jag kanske inte träffar så många andra singeltejer och att hon är tillgänglig/finns nära. Sedan är det väl otur att hon är perfekt… (i alla fall har jag byggt upp detta "luftslott", men jag är övertygad om att jag även skulle känna likadant om jag hade träffat och lärt känna henne i en annan miljö).

Alltidsingel
2022-05-27 15:32
0

#11: Inget sex är inblandat från någons sida :) Men kanske någon sort sexuell stämning med lite elektrisk fysisk beröring (helt sjukt hur våra röster ändrar tonläge då vi avsiktligen eller oavsiktligen berör varandra samtidigt som vi pratar). Och jag upplever att det är hon som har tagit initiativ till beröringen och jag till viss del spelar med. Hon är ingen fysisk person i övrigt.

Jaja, oavsett så bör jag nog släppa detta och vänta på hennes vidare initiativ. Tror som sagt att hon inte kommer att ta något mer tydligt initiativ även om hon är intresserad (dvs fråga ut mig på en dejt). Och om hon skulle ge mig tydligare signalers så skulle jag ändå inte förstå detta (om hon nu inte skulle klä av sig framför mig när vi är ensamma på jobbet…) D)

Hursomhelst… För mitt eget välbefinnande så behöver jag som sagt släppa detta känner jag!

Karmatarerskanise
2022-05-27 15:53
2

#13: kanske lika bra. Relationer av det slaget med arbetskamrater man jobbar inpå kan göra arbetssituationen olidlig när det inte blir lyckat.

Alltidsingel
2022-05-27 18:00
0

#14: Så är det ju. Tror dock att hon (dock inte av denna anledning) ändå kommer att byta jobb inom relativt kort period (gissningsvis innan årskiftet). Vet inte om jag har tid att vänta in detta (om nu inte en väntan blir uttalat mellan oss - vilket det inte kommer att bli).

Om hon nu skulle vara intresserad så hoppas jag att hon förstår att jag inte kommer att ta något initiativ (främst pga metoo och äldre man samt en liten arbetsplats). Som sagt antagligen gör hon inte det och då finns risken att två intresserade personer går miste om något som skulle kunna vara perfekt. Men kanske inget unikt för oss och denna situation (händer gissningsvis dagligen). Man kanske för nöja sig med att tänka ”i ett annat liv och på en annan plats så kanske det skulle kunna bli något” (vilket jag kanske har gjort massvis med gånger tidigare, men börjar känna att nu är det dags att inte gå miste om bra saker längre).

Som sagt; intellektet säger att det bara är att gå vidare. Kommer säkert att kunna släppa lite tills måndag, men när jag ser henne och vi pratar igen så kommer det vara kört… Jaja semestern är inte så långt borta. Får väl försöka hitta någon annan att dejta under tiden, vilket jag tyvärr har lite svårt att hitta (plus att jag kommer att jämföra alla med henne). Fan… :)