Relationer iFokus

Relationer

Etiketterförhållandekänslorsexdejtingsingeljobbetrelationer
Läst 535 ggr
Alltidsingel
0

Tolka signaler

Hur skulle ni tolka det om en kvinnlig yngre kollega (eller inte så ung men ganska mycket yngre än mig) som du har en relativt nära relation med

• väldigt tydligt trycker sin fot mot ditt ben under lunchbordet (kanske under någon minut),
  • söker din hand när ni ska fylla på diskmaskinen,
  • står väldigt nära när ni pratar och när ni ska gå och köpa lunch,
  • kroppen riktad mot dig när ni pratar med varandra (öppet kroppsspråk),
  • sträcker på sig vid upprepade tillfällen väldigt tydligt framför dig,
  • sträcker på sig när ni sitter bredvid varandra så att hon nästan rör vid dig,
  • att hennes näsborrar rör sig (googla detta fenomen) när ni står ganska nära varandra och
  • smeker sin egen rumpa och lår när ni pratar med varandra.

Allt detta sker under en arbetsdag…. Svårt såklart att svara på om man inte vet historien bakom och vad som har byggts upp som resulterat i detta.

Är jag korkad som inte bjuder ut henne? Det är det enda jag vill!

[Tismon]
4

Har du inte redan gjort en tråd om detta?

Alltidsingel
0

#1: Stämmer bra! :) Funderade på att fortsätta på den, men tänkte att det var bättre att bryta ut dessa frågor.

Alltidsingel
0

#0: Som noterades så har jag tidigare gjort en liknande tråd. Försök ignorera denna (om det går) då jag har försökt brutit ut ovanstående frågeställning (tänkte jag skulle lägga in denna kommentar i själva frågan, men det verkar inte gå att ändra inlägg).

Maria
6

Byt ut alla dumma punkter du listat och var helt naturlig.
Bjud ut henne och se vad hon svarar.

Du krånglar till det.

/Maria

Randomel93
9

Sånt här är livsfarligt, att tolka signaler brukar resultera i att man letar signaler och då hittar man dom överallt i varenda liten rörelse. Det är sånt som gör att folk feltolkas som attraherade när dom bara är trevliga, bjud ut henne och se vad hon säger men lägg ingen vikt vid kroppsspråket om du letar signaler.

oh-la
10

Du vill ha svar, både i den här tråden och i din förra, på en fråga som är helt omöjlig att svara på. Det vi ska diskutera är din allt annat än objektiva tolkning av en annan människas kroppsspråk. Du är ju uppenbart intresserad av kvinnan, och är ma det tenderar man också att se vad man vill se och bortse från det man inte vill se. Med det sagt tar jag inte ifrån dig din upplevelse, men frågar man henne kan allt detta som du beskriver vara något helt annat. Relationer har ju därtill en förmåga att vara mer än svarta eller vita, platoniska arbetsrelationer eller romantiska. Det kan lika gärna handla om att du är en omtyckt kollega som hon ser som en vän. Det kan också vara så att hon är en fysisk person mot de flesta.
Du utelämnar i den här tråden att hon också varit avvisande mot dig i vissa sammanhang. Kall. Har ni någon kontakt utanför jobbet? Jag tror att där det finns en önskan om en djupare relation smälter arbete och fritid ihop. Man lämnar jobbet tillsammans för att ta sällskap, man kanske hörs i sociala medier eller på sms. Människor som vill ha en kontakt söker den.

Du behöver nog sluta älta och försöka tolka subtila signaler som kan betyda allt ifrån att hon tycker du är den snyggaste man hon sett till att hon har klåda. Gud, alla gånger som jag råkat sitta knä mot knä med kollegor, intresserat lyssna på när de pratar, röra vid min egen kropp, snudda någon vid kaffemaskinen… Jag är lyckligt gift och inte ett smack intresserad av männen på min arbetsplats.

Det enda du kan göra är att väga vad det skulle innebära för dig om du bjöd ut henne och hon sa nej, med tanke på att ni delar arbetsplats, mot chansen att hon delar ditt intresse och säger ja. Sluta älta signaler som ingen människa kan säga vare sig det ena eller det andra om.

Randomel93
10

Jag och andra vänner till mig har "skuldbelagts" när vi fått höra att vi skickat ut signaler (när vi bara varit naturliga, trevliga osv) och sedan inte velat inleda något, och det är jobbigt när man bara är sig själv.
Nu säger jag inte att hon kommer säga nej, hon kan lika gärna säga ja, men letar man signaler och sedan får ett nej så ska man inte skuldbelägga den personen bara för att man hade önsketänk.
Nu anklagar jag dig inte för att skuldbelägga henne, jag bara säger att det nog lätt kan bli så om man vill något särskilt och övertänker kroppsspråk.

Alltidsingel
0

Oj, det kanske var dumt att lägga upp detta inlägg (som sagt försökte väl få er att ignorera mitt förra inlägg - speciellt nu när det har hänt en hel del den senaste månaden). Behöver väl egentligen bara en push att bjuda ut henne. Ungefär som när man ber en kompis om ett gott råd. Är övertygad om att de flesta funderar och ventilerar saker innan de agerar i en liknade situation.

Kan väl hålla med om att är svårt att försöka tolka saker, det är väl egentligen så åt båda håll, beroende på vilket humör man själv är på. Det som kanske citerades som att hon varit kall och avvisande tror jag inte riktigt är så. Och jag skuldbelägger verkligen inte henne. Men jag vill ju ändå ha lite kött på benen innan jag kanske gör något (det är ju ändå en liten speciell situation tänker jag).

Ber om ursäkt för inlägget! Tänker väl att det även kan vara till hjälp för andra i liknade situation.

Jaja, sammanfattningsvis; inte krångla till det utan bara att bjuda ut henne och ta smällen med andra ord :)

[Devya]
8

Jag personligen skulle aldrig dejta en kollega eftersom det kan riskera i att det blir en jobbig stämning på jobbet om hon nu inte känner likadant. Lika galet kan det gå om hon tackar ja och om det sen tar slut efter ett par dejter osv.

Du tycks dock vara helt 'besatt' av denna kollega och kan inte sluta tänka på henne. Så bjud ut henne och se vad hon säger. Säger hon nej eller svarar hon undvikande typ, vi får se, jag är lite upptagen nu, eller att hon vill inte blanda nöje med arbete, osv, då vet du att hon inte är intresserad. Då måste du ta acceptera det och gå vidare!

Om du har tur så gillar hon dig lika mycket som du gillar henne och har inga problem med att dejta en kollega.

Lycka till!

Pyttelite
4

Jag tror att dina tolkningar är dina önskningar och inget annat.

Att ha en kärleksrelation på jobbet är inget att föredra - någon av er kommer att behöva förflyttas om det blir ngt mellan er.

Men som Devya skriver är det bra om du får klarhet i dina fantasier.

Hur kommer du att reagera om du får ett nej? Har du funderat på det?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Maria
0

#10 Varför skulle någon behöva förflyttas för att man har en relation?

/Maria

Pyttelite
2

#11: Många arbetsplatser/företag accepterar inte att anställda som jobbar på samma avdelning har en relation eftersom det påverkar hela arbetsgruppen.

Pyttelite
2

Här en skrift taget från en fackförening på måfå. Spelar ingen roll vilken förening det gäller. Relationer på jobbet är knepiga för inte tala om när de tar slut.

https://industriarbetsgivarna.se/karlek-pa-jobbet-vad-galler-for-arbetsgivaren/

Att kärleksrelationer uppstår på en arbetsplats är inget konstigt.
Maria
0

Det kan finnas en policy men det finns inget i "lagen" som förbjuder.
Vissa ställen är det inga problem.

/Maria

Pyttelite
2

#14: Det har inget att göra med vissa ställen utan hur personerna själva agerar och det är inte någon hit.

Är det på ett rent produktionsbolag så spelar det ingen roll men handlar det om andra verksamheter och man arbetar i grupp kan det bli knepigt.

Det är lätt att ta med sig konflikter man har hemma på jobbet oavsett vad det gäller, man är hela tiden två mot en, det finns dolda agendor mm.

Maria
0

#15 Jag vet. Jag är 60 år och har jobbat hela livet 😉

/Maria

Pyttelite
3

#16: Fast varför frågar du då. 😳

Maria
0

#17 För att jag tycker det kan lösas utan att man behöver ta till drastiska metoder som förflyttning.

/Maria

Pyttelite
6

#18: Vissa företag har en sådan policy och din fråga var varför någon av parterna riskerar att bli förflyttad och det är vad jag svarat på.

Alltidsingel
0

OK, om ni nu släpper och bortser från mitt eventuella "överintresse", "besatthet", svårigheter med att dejta kollega, byta arbetsplas etc etc samt mitt tidigare inlägg (dvs sådant ni/jag tidigare har varit inne på). Tror mig, jag har vridit och vänt på detta ett tag (har försökt att släppa detta, men olika omständigheter gör det svårt). Och min plan för tillfället är att bjuda ut henna, det får bära eller brista, men är ändå nyfiken om vad andra tror/tänker. Vet att det kanske är svårt att tolka enbart en "attraktionssignal" utan att veta alla omständigheter och att man får de svar man förtjänar i denna typ av forum (kanske redan ångrar mig att jag frågar…)

Men hade ni sett det som enbart en vänskaplig grej som man gör mot en vanlig kollega, dvs att hon tydligt förflyttar sitt ben så att hon väldigt tydligt lägger och trycker sin fot mot din vad i någon minut (när ni t ex sitter bredvid varandra på lunchen på separata stolar och där det finns gott om utrymme)? Hon är inte en fysisk person och är väldigt privat och (som jag uppfattar det) ganska blyg på jobbet.

Som kvinna, gör du detta med vem som helst som någon sorts första (eller tredje) försök till fysisk kontakt? Då såklart medvetet men utan någon tanke bakom (dvs enbart som någon vänlig gest). Jag vet att människor är olika och att det såklart inte går att generalisera.

För övrigt; ganska lik vår (eventuella) situation https://www.ingenjoren.se/2019/02/14/kar-pa-jobbet-ta-det-forsiktigt/

Är du kär i någon på jobbet? Här ger en HR-expert, en sexualupplysare och en ingenjör råd för att hantera situationen på ett bra sätt.
[Devya]
7

#20: Som andra har sagt, det är helt omöjligt att säga på basen av din tolkning.

Du säger att hon inte är en fysisk person, hur vet du det? Vet du hur hon umgås med andra kollegor eller vänner? Är hon ens singel?

Jag råkar automatiskt bli lite mer fysisk om jag trivs i någons sällskap men det betyder inte att jag är intresserad utav personen på en romantisk nivå. Jag kan medvetet sätta min hand på en kollegas axel då jag skämtar om något osv. Jag är annars inte särskilt 'fysisk' av mig men i vissa situationer händer det ändå.

Det där med foten mot någons ben eller fot osv, det händer ofta i misstag att jag gör utan att jag ens märker av det. Eller så märker jag av det men sätter inget värde i det och bryr mig inte om det då jag ser det som helt 'harmless'. Det kan ha att göra med att jag känner mig bekväm tillsammans med personen och ser inget hot där.

Ok, så angående det du har räknat upp.

• väldigt tydligt trycker sin fot mot ditt ben under lunchbordet (kanske under någon minut), = I min bok betyder det här absolut ingenting, speciellt då jag själv råkar göra det här ganska ofta.

• söker din hand när ni ska fylla på diskmaskinen = Vad menar du exakt med det här? Det här är väldigt otydligt.

• står väldigt nära när ni pratar och när ni ska gå och köpa lunch = Inget ovanligt alls med detta om man pratar och umgås med någon, så det här ska du inte överanalysera

• kroppen riktad mot dig när ni pratar med varandra (öppet kroppsspråk),= Samma som ovanstående, inget ovanligt överhuvudtaget och inget som du ska sätta för mycket fokus på.

• sträcker på sig vid upprepade tillfällen väldigt tydligt framför dig = Betyder absolut ingenting, det gör mina kvinnliga kollegor också framför mig utan att det betyder något.

• sträcker på sig när ni sitter bredvid varandra så att hon nästan rör vid dig, = Ser inget konstigt med detta överhuvudtaget och hon rör ju inte vid dig heller och även om hon råkade göra det så betyder det ju ingenting.

• att hennes näsborrar rör sig (googla detta fenomen) när ni står ganska nära varandra = Hon kanske tycker om din deo eller något, eller så har hon problem med täppt näsa

• smeker sin egen rumpa och lår när ni pratar med varandra. = Låter som ett konstigt beteende om hon smeker hennes egen rumpa och lår. Jag skulle börja undra om hon har en diagnos i det här fallet? Det här låter ju bara otroligt konstigt!

Lika mycket som du kan sätta betydelse på hennes kroppspråk, lika mycket kan jag och andra bortförklara det. Vi alla kan ha totalt fel och det kan betyda något helt annat. Varken du eller jag kan säga vad exakt det betyder, hon kanske inte ens är själv medveten om allt detta.

Visst kan det vara så att alla dessa signaler som hon skickar är något som hon gör medvetet för att få din uppmärksamhet. Men sen ska vi även komma ihåg att många Kvinnor tycker om att få mäns uppmärksamhet utan att vilja något mera än så. Även jag brukade vara så då jag var yngre men det är inget jag pysslar med efter att ha vuxit upp och mognat till. Jag vill inte leka med män på det viset eftersom jag är numera väldigt säker i mig själv och otroligt nöjd med den man jag har. Men håll det där i åtanke, att det finns en hel del Kvinnor som bara njuter av att få lite uppmärksamhet av män genom att bete sig på ett visst sätt i deras sällskap men utan att vilja ha mer än så.

Pyttelite
2

Du berättar att det är en mogen kvinna det handlar om och inte en ungdom.

Att en kvinna skulle sända dessa signaler med den tolkning du gör är för mig mycket otroligt

Tror att du läser för mycket romantiska böcker.

Alltidsingel
0

Ok, då fick jag rätt. Ångrade att jag frågade 😂

Mitt senaste inlägg handlade om att det verkligen inte var något ”råka nudda någons ben” utan mer ”play footsie”. Men väldigt tydligt att det inte var något att bry sig om. Så om jag tolkar er rätt så finns det verkligen inget kroppspråk som personer gör för att visa intresse utan det är normalt bara inbillning från någon person.

Tack för ”hjälpen”! 😄

https://se.match.com/p/dejtingtips/6-tecken-pa-attraktion/
https://se.match.com/p/dejtingtips/ar-hon-intresserad-gillar-han-mig-las-kroppsspraket/

Att flörta är spännande, men ibland är det svårt att läsa kroppsspråket och veta om intresset är ömsesidigt. Här är 6 säkra tecken på attraktion…
[Tismon]
7

Problemet är att det inte finns några universalla tecken…. Det fanns en tjej som brukade taffsa på mig, klappa mig, ta mig på låren, men hon var bara väldigt fysisk av sig (notera att jag är en tjej) och jag tror också hon hade en diagnos.

Det som är normalt för någon är inte normalt för någon annan. Man måste först veta någons "baseline" (det typiska kroppspråket hos den individen) för att kunna säga något säkert och ingen av oss vet

Pyttelite
0

Varför inte ta steget att fråga om hon vill hänga med dig oavsett vad hon gör är du ju attraherad.

Det värsta som kan hända är väl att du får ett nej.

Alltidsingel
0

#25: Det är ju min tanke för tillfället (min vill bara ventilera lite tankar innan). Men om jag ångrar mig, för att jag tror att jag har inbillat mig allt (vilket verkar vara de flestas åsikt), så skulle det vara oerhört trist att om några år få reda på ”varför gjorde du inget när jag försökte ge dig en massa signaler på intresse”

Maria
1

#26 Annars kan du ju istället för att bjuda ut henne fråga rakt ut om alla "tecken" du sett betyder något eller om du missuppfattar.

/Maria

Pyttelite
3

#26: Gast nu är du nog inne i ett förlegat kvinnorollstänkande.

Alltidsingel
0

#28: Du menar att hon kommer att fråga ut mig på en dejt om hon är intresserad? Så om jag avvaktar och inte gör något (och hon är intresserad) så kommer allt lösa sig per automatik?

Pyttelite
0

#29: Skulle kunna vara så.

Alltidsingel
0

#30: Så det är så oavsett om man är blyg eller inte? Tänker att om man är blyg så kanske man försöker visa intresse på annat sätt så att man själv slipper fråga. Men om jag förstår dig rätt så är det inte så, utan man blir oftast utbjuden nuförtiden om en tjej är intresserad.