Gaslighting?
Är det gaslighting om min kille säger till mig att det handlar om min självkänsla när jag säger att jag inte är bekväm med att han är vän med sitt ex och kollar på porr?
Skulle inte säga att just detta exempel är gaslighting. Gaslighting är mer att någon försöker få dig att tro något har hänt/sagts men som du inte håller med om.
Kollar han på porr tillsammans med sitt ex?
Man får bestämma själv och tillsammans vad som är dealbreakers. Att vara kompis med exet behöver inte nödvändigtvis vara det, beror väl hur det blir. Prioriterar han exet över dig och anförtror saker till exet men inte dig skulle jag börja fundera men inte om det var vanligt kompishäng.
Jag tycker väl inte du ska behöva ändra dig i detta fallet. Kan han låta bli att titta? Om inte, kan du leva med att han tittar? Prata om det.
"I'm too old for this shit."
Att vara vän med sitt ex tycker jag är helt ok.
Kollar de på porr ihop elle gör han det själv?
Gör han det ensam så tycker jag att det inte är så farligt.
Men tycker inte det är en form av gaslightning.

Varför tycker du inte att det är okej att vara vän med sitt ex?
Stolt ägare till tre La permer
#0: att vara svartsjuk på ex och deras vänskap handlar definitivt om en själv. Jag ör vän med ex och skulle inte acceptera att en partner försökte bestämma om vänskapen för att den var svartsjuk och inte litade på mig.
Porr kan också handla om ens egen svartsjuka, dåliga självkänsla. Eller om hur man ser på själva industrin.
#3: För att hon använder honom som någon slags psykolog
#5: Det gör min vän också mot mej…att jag ska vara hans hobbypsykolog..men det har inte min partner något emot. Han vet att vi bara är vänner.
#6: Jag har väldigt mycket emot det för att hon har hotat med att ta livet av sig om inte han pratar med henne
#7: Min erfarenhet är att enbart är ett hot för att få som hon vill.
En som vill ta självmord säger det inte utan bara gör det.
Men jag kan tycka att det är inte schysst av henne att säga så ändå.
Så då kan jag nog förstå dej lite.
#8 Det är en generalisering att säga att de som pratar om det inte går till handling, att det alltid är tomma hot.
Hotar hon med självmord så mår hon inte bra på nåt sätt. Det är inte hennes ex ansvar att hjälpa henne även om det låter hårt. Hon behöver professionell hjälp.
"I'm too old for this shit."
Gaslighting är en typ av manipulation som får individen att ifrågasätta sina egna upplevelser, minnen, verkligheten och därav ofta sin mentala hälsa. Här är ett simpelt exempel på gaslighting från killens sida:
Måndag kväll:
Tjejen: "Min bästa vän fyller år på lördag och vill fira det då med mig och några andra vänner. Kan du se efter barnen och djuren under tiden tills jag kommer hem på lördag kväll?"
Killen: "Absolut, inga problem. Låter jätteroligt."
Fredag kväll:
Killen: "Åh, jag höll på att glömma. Jag måste ställa larmet tidigt imorgon bitti, så jag kanske råkar väcka dig."
Tjejen: "Jasså? Varför då?"
Killen: "Jag och grabbarna på jobbet har hyrt fiskestuga uppe vid X och vi åker upp tidigt på lördag morgon för att fiska. Vi är inte hemma förrän på söndag kväll någon gång."
Tjejen: "Va? Men jag har ju min bästa väns födelsedagsfirande imorgon, du sa att du skulle se efter barnen och djuren. Det sa jag till dig redan i måndags."
Killen: "VA?!?! Det har du aldrig sagt!"
Tjejen: "Men.. va?!"
Killen: "Du har inte sagt ett ord om något födelsedagsfirande till mig! Jag hade aldrig bokat in den här fisketrippen om jag vetat om det!"
Tjejen: "M-Men.. jag vet att jag sa det, jag kan svära på att vi pratade om det i måndags kväll."
Killen: "Sa du det verkligen till mig eller tänkte du det bara? Alltså, ÅH, du gör så här jämt! Du tänker att du ska säga något, sen gör du det inte och så hamnar vi i dom här situationerna! Vet du hur mycket det här kostade!? Och nu ska jag bara slänga bort det för att du inte sagt något om dina planer förrän i sista minuten!?"
Tjejen: "Jag.. jag kanske inte sa det ändå, jag kanske bara tänkte det.."
Det är en vidrig form av psykisk misshandel som är oerhört skadligt för offret ifråga. Offret lär sig att inte kunna lita på sina minnen, upplevelser och känslor och blir därmed mycket lättare för misshandlaren att kontrollera och manipulera ännu mer.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
Gaslightning innebär att man agerar på ett sätt som får offret att börja tvivla på sitt egna förnuft. Det kan vara att förneka saker som har hänt som personen ifråga själv fått uppleva, invalidera ens handlingar eller känslor, påstå saker för manipulation, "Det är bara du som tror detta…", "Alla på festen tyckte att du var pinsam", "Du är bara arg just nu och kan inte tänka klart", "detta har aldrig hänt, vad pratar du om?"
Det blir en attack på offrets egna person genom att de aldrig får lov att ha rätt, ta plats eller valideras. Till slut vågar man inte säga ifrån, tänk så ljuger jag? Jag kanske bara har hittat på detta? Var detta ett minne eller en dröm? Min åsikt har nog ingen sanning, jag har ju fått höra varför den är fel.
Ger han dig anledningen till att tro illa och sedan bara påstår att du överreagerar eller att det är dina känslor som har fel så kan det vara gaslightning. Men det är om du har god anledning till att vara misstänksam. Är det bara en vänskap mellan de två så kanske du har något hos dig själv som kan vara bra att jobba på.
- Redigerat 2022-09-10 18:11 av [Tismon]
#8: en manipulativ person jag kände brukade hota med självmord och fullföljde det med faktiska självmordsförsök, hamnade på sjukhus väldigt ofta. Det är en komplicerad sits som kräver professionella människor som Syntium sa