Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 1476 ggr
Heda
0

vad tycker ni?

Lite krystad situation.
Jag var inne hos min granne förut, som jag har en god relation till, vi träffas nästan dagligen och fikar inne hoss henne.

Vi pratade lite snabbt om att byta julklpappar till jul, men det var i början av november som vi pratade om det.
Sag och gjort jag köppte en julklapp till henne och hennes dotter.
Jag letade länge för att hitta något riktigt bra, men också något som var vänligt för min plånbok.

Jag är sån som inte förväntar mig något tillbacka, får jag ingenting så gör det absolut ingenting, jag är bara glad att ge.
Ger hellre än att få.
Nu när jag satt inne hoss henne ikväll nämde jag att jag hade en julklapp till henne och henes dotter, ville ge henne dem innan dem åker till sthlm för att gå på bröllop.

Då blev det fart på henne, hon började att rota i skåpet ovanför kylskåpet, jag kikade vad hon höll på med och såg att hon fick tag på ett öppnat paket, hon for in i vardagsrummet medans jag satt kvar i köket.
När hon sedan gav mig klappen såg jag att den redan hade varit öppnad, pappret var skrynkligt och taskigt ihop satt igen.
Jag förstog att klappen var en som hon hade fått från sitt jobb.
Det var två fina ljus och ett presentkort.
presentkortet hade jag redan sätt ligga på bordet när vi fikade.
Det blev en oerhört krystad situation, jag tackade så hemskt mycket.
Men kännde mig så "lurad"när jag sedan lämnade henne den kvällen.
Hon är världens goaste på alla sätt och ska alltid vara alla till lags.
Det är inte det att jag inte är tacksam men tyckte att det blev lite fel, hon kunde igentligen ha slagit om paketet och gett mig det senare istället för att raffsa ihop det.
Då hade jag aldrig förstått att det var en julklapp som från början var till henne.
Känndes bara lite genant och dumt.
Vad tycker ni?är det fel att ge en klapp som man själv inte vill ha till någon annan?

Jag hade varit gladare fall jag inte fått något alls, känndes lite dummt nu när jag gått och letat länge efter en present till henne och hennes dotter.

Karmatarerskanise
0

Kanske är det inte så att hon inte ville ha den själv, utan att hon helt enkelt glömde att köpa ngt till dig. Då blev hon desperat och gjorde som hon gjorde? :)

Jag vet inte, jag hade nog känt som dig.
Då man själv lägger ner tid för att hitta den perfekta julklappen och sedan ser att vännen inte verkat bry sig, då blir man ledsen.

tindra21
0

Det kan ju vara så att hon faktiskt har glömt och tyckte det var jättepinsamt.

Hade inte behövt gå längre än till mig själv. Jag är verkligen tankspridd och att glömma är något som händer här i mellanåt. Min vänner vet hur just jag har det och om jag har glömt s vet dom att det inte är för att jag tycker mindre om dom utan helt enkelt att det har varit förmycket annat den senaste tiden. Men sedan har jag ju fyra barn och det innebär att det finns myckat att komma ihåg och allt som inte är inskrivet i kallendern är det väldigt stor risk att jag glömmer.

Jaja hon blev väl desperat och generad när hon förstod att hon glömt. Det hon skulle gjort var i lugn och ro sagt jag har ett paket till dig med men det är inte inslaget ännu utan jag kommer in till dig senare med det.. Så hade jag gjort..

Nicka
0

Tråkigt på sitt sätt, att det blev så här..Håller med #2 om hon blev desperat ?? Så hade Jag gjort så !!

Fanns det tid att köpa ?? Ja då hade Jag gått ut & köpt något fint till Dig, såklartFlört

KirkeMandragora
0

Jag förstår hur du upplevde det för jag hade reagerat likadant. Som de andra skriver tror jag att hon hade glömt bort det, blev generad och försökte ordna upp situationen. Men hon skötte det himla dåligt får jag säga. Det blev så himla uppenbart.

Annars tycker jag att det är helt okej att ge bort något i julklapp eller present som man själv har fått. Men då skall det naturligtvis vara någonting som man tror att personen vill ha eller uppskattar och att den som gav bort saken från början inte får reda på att presenten har gått vidare. Och man skall så klart slå in det ordentligt.

Annette
0

Hon hade säkert glömt bort att ni pratat om att byta julklappar. Nu ville hon ge dig något innan du reste bort. Det enda hon hade hemma var det hon nu slog in.

Jag tycker du skall vara tacksam, man behöver inte döma folk hur de borde gjort. Det är tanken som räknas och hon gjorde det bästa av situationen.

zeretki
0

Hehe, jag tycker inte det är fel att ge bort saker man själv inte vill ha MEN jag tycker nog att det är pinsamt om folk förstår att det är en begagnad gåva. Denna situation handlar det nog om att kvinnan stod mellan två val: att erkänna att hon glömt julklapp just nu eller att du skulle upptäcka att det var en begagnad gåva.

Och hon valde det som för henne var minst pinsamt… Jag tror hon fick panik, vissa människor kan inte hantera såna situationer - det är så pinsamt för dom.

Heda
0

Jag dömmer henne inte utan jag tyckte bara situationen blev krystad, hon förstog nog att jag förstog att presenten var begagnad.
Jag tyckte att presenten i sig var jätte fin, det var något välldigt fint.
Men hon kunde somsagt skött det lite bättre.

Jag tycker det var välldigt bra tänkvärda svar jag fick av er.
Jag tror inte att det kommer bli "pinsamt" att träffa henne efter detta utan jag tror det kommer gå på som vanligt allt.
För mig är hon ändå en person som betyder mycket.

Annette
0

#7. _Men hon kunde somsagt skött det lite bättre.
_Är inte det är kvinnligt fenomen, att alltid tala om hur folk borde gjort i vissa situationer? Alla är vi olika och ingen är perfekt. Du hade två val i denna situation, tacka ja eller nej till julklappen.

abbis
0

Om julklappen var fin och du kände dig nöjd så är allt OK..Hon hade säkert glömt så va glad att hon försökte rädda situationen..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Heda
0

8# Jag skrev inte här för att dömma henne, jag är hjärtligt glad att jag fick presenten, ibland skriver du som om jag är en elak och otacksam människa.

[SharpMissy]
0

Jag förstår att du inte avser att döma henne och jag förstår också helt och fullt din fråga.

Ja, jag tycker hon kunde ha skött det lite snyggare. Bättre hon hade sagt till dig att hon ger dig din lite senare och sedan tagit sin present, slagit in den i nytt papper och gett den till dig. Inget fel i att ge något man själv fått, precis som du också skriver, utan just sättet att ge den på.

Jag förstår dig. Men mitt råd är att bara stryka ett streck över det och förlåta henne för sin kortsinthet. *kram*

SeaHawk
0

Alltså, jag tycker ju att du ska reklamera pappret då, gå över och säg att du vill ha den inslagen igen, i NYTT papper….. Räcka ut tungan

Annette
0

#10. Jag tror inte du är elak och otacksam. Men jag tycker inte att hon skötte det osnyggt. Hon löste väl problemet på det bästa sätt hon kunde komma på.

Heda
0

Det känns som jag gjort världens uppror av detta, det var inte meningen.
Jag är inte arg eller besviken på henne, ville mest ha eran åsikt om det.
Nu är det överstökat.

God jul

BranDuir
0

Det är ju givandet som räknas….tacka henne för givandet inte för gåvan!

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

fotokrafs
0

Jag fattar inte detta med julklappar..
För mig kvittar det om det är inslaget eller ej, begagnat eller nytt.. jag ger något jag tror person uppskattar, eller så skippar jag klappar helt. Så i stort skulle jag nog gjort precis likadant som din granne *S* fast satt allt i en plastpåse med rosett ;-)

Martin
0

Jag har själv gett bort julklappar jag fått.

Bland annat de jag får från jobbet brukar ges bort. Förra året en cykelhjälm.

Detta året har jag inte riktigt bestämt mig än. En Stelton kaffekanna. Snygg. Har ingen dylik innan. Men vet inte heller när jag använde eller skulle använt om jag haft en senast.

Kan mycket väl hamna om inte som julklapp så i alla fall som något man ger bort vid annat tillfälle.

mvh Martin

Heda
0

Charmigt ;)..jag menar somsagt inte att jag inte uppskattade det hon gjorde.
Så nu kan vi avsluta denna tråden:)!

MIRJAMI
0

Jag förstår dig till 100% Jag själv hade nog sagt att jag inte har hunnit köpa någon present utan kommer över med den lite senare. Sedan hade jag letat fram det jag skulle ge och slå in i ett nytt paket innan jag hade gett den.