Relationer iFokus

Relationer

Etikettgrannar
Läst 3183 ggr
Heda
2007-12-16 18:33
0

Granne

Jag måste bara få skriva av mig lite när det gäller våran granne, jag blir snart galen.
I varje trappuppgång är vi 3 hushåll.
Våran granne som ligger vägg i vägg med oss har riktiga problem och jag vet inte vad jag ska ta mig till för att få henne att flytta eller få henne att ändra sin livssituation.

För ca 4-5 årsen drabbades hon av en hjärnblödning och hela hennes värld hamnade upp och ner, denna kvinnan har varit vad hon har berättat för mig en välldigt skötsam kvinna innan, hade ett riktigt bra jobb som undersköterska, skötte allt så som hemmet, jobb mm.

Jag flyttade in hit för 1 årsen nu exaxt, i början märkte jag inte av henne knappt, men det skulle jag till att göra ganska snart.
Jag överdriver inte när jag berättar att hon har 4-8 olika männ i månaden hemma hos sig, det röks i trappuppgången,det blir ett jävla spring i trappuppgången,skrik,rök,ner skärpning av allt möjligt,hon slänger ut sina mattor,saker som hon inte vill ha pricis utanför våran dörr.
Antagligen tror hon att hon har en privat sopphämtare här.

Jag har själv pratat med henne ett antal gånger, hon har berättat att hon dagligen tar anfetamin,utan det klarar hon inte vardagen.
Männen som hon drar hit ser ut som man grävt upp från en grav.

Man går alltid på sin vakt, man vet aldrig vad det är för folk hon har släpat med sig hem, antagligen missbrukare hela högen.
Idag var droppen, jag hade varit inne hoss min andra granne, jag brukar alltid springa över till henne i bara sockar eftersom det bara tar två steg så är man inne i hennes lägenhet.

När jag sedan ska tilbacka till min lägenhet igen ser jag en använd kanyl pricis utanför våran ytterdörr, tänk om jag hade trampat på den eller våran hund.

Jag blir förbannad eftersom hyresvärden inget kan göra, det händer absolut ingenting, dem flesta i våran trappuppgång har ringt och klagat, men efter som hon inte gjort något "allvarligt" kan dem inte slänga ut henne.
Räcker det inte att hon är störig?dricker?drogpåvärkad?har kronofogden på sig?
Vad tycker ni jag ska säga till våran hyresvärd?ska nämligen dit imorgon, det måste verkligen hända någonting nu.
Det finns välldigt många barn här, tänk fall en av dem någon gång skulle stöta ihop med en av hennes männ?eller tagit den där kanylen?och stuckit sig på den.
Ber om ursäkt fall detta inlägg blev välldigt lång, kännde bara att jag var tvungen att få ur mig lite.
Härlig jul till er alla//kram//Emma

Sara
2007-12-16 18:37
0

Berätta att du hittat kanylen. Kanske en polisanmälan om drogor gör susen. Har du kvar kanylen kan du lämna den till polisen som bevis.

Sara

SeaHawk
2007-12-16 18:40
0

Jag tycker att du ska ringa hyresvärden VARJE gång det är något, även dina grannar borde göra det. Säger han att han inte kan göra något så ljuger han, stökar hon ner i trapphuset och får varningar för detta och ändå fortsätter så kan han vist avhysa henne, även om det tar tid.
Stå på dej och hoppas att det löser sej.

Heda
2007-12-16 18:43
0

1#Jag är bara så rädd att hon kan tro att det är jag, hon kanske skulle ge sig på mig?

Men kan man verkligen polisanmälla en sån sak?
Men och andra sidan, skulle jag göra allt för att få bort henne.

Ja du har rätt seahawk, tillslut måste ju han inse att det inte går att ha kvar henne här, folk kommer att ge sig av pågrund av henne.

SeaHawk
2007-12-16 18:46
0

#3 Jag har själv lägenheter som jag hyr ut, det är inte så svårt att få bort en oönskad hyresgäst, det enda är som sagt vad att det tar tid.

Karmatarerskanise
2007-12-16 19:12
0

Usch vad hemskt för er! Jag hoppas ni lyckas få bort henne. Och visst kan man polisanmäla. Frågan är bara om polisen gör ngt åt de.

Martin
2007-12-16 19:22
0

En polisanmälan är svårt att göra, visst - polisen måste ta emot en anmälan oavsett vad man vill anmäla. Ett tips till polisen - det är nog det mest konkreta och faktiskt bästa man kan göra.

Att lämna sprutan till polisen ger inget. Det kostar rent för mycket att ta DNA på den för att eventuellt kunna knyta den till en person (om det är blod kvar i den) och dessutom analysera vilka droger det varit i den, om man bara tänker på brottet (ringa narkotikabrott). Jag kan lova att det inte blivit varken analys eller DNA-analys på den.

Ett tips däremot så kan man få upp ögonen för lägenheten (om man nu inte redan har det) och tips tas alltid tacksam emot. Även om det inte blir en märkbar effekt direkt, eller man direkt kan sätta sig och spana heller så finns uppgiften i alla fall.

Ett tips, som väl nu då är självklart, är att aldrig gå barfota till en missbrukare, oavsett om du sett henne missbruka eller hört henne säga det själv. Nu har du ju hittat en kanyl och det är som råttor, finns det en finns det flera.

För bästa effekt för din skull bör du absolut säga till hyresvärden. Sen är risken att det är soc som står för lägenheten och då är det alltid svårare att få bort hyresgästerna (har jag märkt).

Och givetvis, skulle du märka att det är pågående knarkfest osv, störande mm så kan du alltid ringa polisen, och hoppas att de har någorlunda lita och göra och hinner förbi.

mvh Martin

Pomperipossa
2007-12-16 22:13
0

Anmäl, tjata och klaga… Ring polisen så fort det händer nåt och lika så hyresvärden. Man ska inte behöva ha ett helsike bara för att grannarna inte kan sköta sig. Hoppas ni får en lugn jul iaf..:)

Heda
2007-12-17 00:06
0

Är tacksam för era svar, känns som jag vet lite mer vad jag ska göra nu.

Ja, förstår att det blir svårt att göra en anmällan, önskar ibland att hon skulle klanta till det rejält så dem inser att hon faktist inte kan bo kvar här.

Det är inte hos henne jag brukar gå in till, nej skulle aldrig sätta min fot inne hos henne, utan det är min andra granne som bor mitt emot, till henne brukar jag springa över utan några skor, inte tänker jag på att det ligger kanyler och skit på marken, men igentligen kanske det är en självklarhet att ha skor på sig när man vet att det bor en narkoman brevid äns dörr, men att hon var sprutnarkoman hade jag ingenaning om.

Ja det är antagligen soc som betalar hennes lägenhet.
Jag ska gå ner till hyresvärden imorgon innan jobbet, han har alltid lyssnat och varit hjälpsam, så jag hoppas att han även ska lyssna nu.

Är det inte så att så länge man är "skötsam" och inte har några fester och röjer så får man bo kvar?

För det värkar som det inte spelar någon roll att hon drar dit olika männ som sover där hur som helst, männs som skräpar ner med sin skit.

Jag är livrädd att få en kanyl in i skon, jag är livrädd att nån ska göra inbrott.
Jag tror aldrig hon skulle göra något sådant mot mig men man vet ju aldrig med dem som kommer hem till henne.

Martin
2007-12-17 00:29
0

En narkoman som verkligen behöver pengar till sitt missbruk bryr sig inte så mycket om vem han/hon tar från. Har mött ensamstående mödrar som går med bankkortet i bh'n för att sonen annars skulle ta det. Möblerna hade han redan sålt… Det fanns ett par madrasser i lägenheten. Men visst, oftast brukar de inte göra bryt i granndörren.

Att ta kontakt med värden är nog en bra början.

mvh Martin

Heda
2007-12-17 00:40
0

Men tycker det är konstigt att hyresvärden inte gjort någonting åt det än, det är många som har klagat, har även hört ett rykte att det var en barn familj som flyttade pågrund av henne.

Ja jag får se vad som händer imorgon när jag pratat med honom om detta.

Maria
2007-12-17 14:10
0

Det ska mycket till för att en hyresvärd ska kunna vräka en hyresgäst men som tidigare har skrivits så ska du klaga varje gång det är något.

Finns det någon "störningsjour" i kommunen? Annars kan man ringa till dem när det festas som värst. Ett antal anmälningar där brukar göra susen för att få hyresvärden att agera.

Lycka till…!

/Maria

Heda
2007-12-17 16:51
0

Saken är ju den att hon festar inte så det stör, visserligen hör vi henne spela musik varje dag.

Tror att dem är relativt tysta när dem festar.
Det som stör mig och alla andra som bor här är alla männ som hon drar med sig hem, vissa ser ut som dem aldrig sätt en dusch i hela sitt liv.

Men det är väl tyvärr så att så länge dem inte för ett jävla liv med sig så kan man inte göra något åt saken.
men jag tycker det räcker att det är ett jävla spring varje dag från hennes lägenhet, ibland händer det att det gapas i trapphuset men det händer sällan så det är inget att ringa störnings jouren för.

Men det var verkligen droppen när jag hittade kanylen, antar att det är från henne, men något bevis på att det är hennes har man ju inte.

Nej ush jag mår bara dåligt av hela situationen /:

MIRJAMI
2007-12-26 02:18
0

Om hon har små barn eller mindreåriga barn så ring sosialen…om att hon har drogmissbruk. Du kan alltid göra en anonyn anmälan om det. Sedan tycker jag att du ska ringa och tipsa polisen anonymt att det fins droger i den lägenheten, för det måste ju ändå vara olackligt att använda/förvara droger som hon säkerligen gör. Se till att prata med den hyresvärden och se till att de tar tag i broplemet. Prata med grannarna och skriv en klagomål lista om denna granne där ni skiver vad hon har gjort och så får så många som möjligt skriva på den och lämna den sedan till hyresvälrden.