Relationer iFokus

Relationer

Läst 604 ggr
Jack4652
2022-09-28 09:24
0

Särbo

Hej har en partner som jag är särbo med, hon har socialbidrag och nu lyckats få en Tim anställning. Jag känner mig inte uppskattad i relationen, jag betalar alltid när vi är ute och äter och så, och ska vi göra någon aktivitet betalar alltid jag annars blir det ingen aktivitet. Som igår var vi i storstaden och då ville hon kolla på smink , och när hon hittat det hon ville ha frågade hon om jag kunde betala det 1000 kr. Jag gjorde det givetvis men hon lagar aldrig mat och bjuder på eller någonting . Allt känns jättekonstigt . Är det ok att det är såhär?

Syntium
2022-09-28 09:35
5

Frågan är väl om Du är okej med det och det verkar ju inte så.

"I'm too old for this shit."

@NN@
2022-09-28 09:35
7

Om du inte tycker om situationen så får du säga det till henne. Det fortsätter ju sålänge du tillåter.

Maria
2022-09-28 09:42
4

Kommunikation är A och O i ett förhållande.
Du måste sätta ner foten och säga vad du känner. Att detta inte är OK.

/Maria

Jack4652
2022-09-28 09:47
1

Sant kommunikation är A och O , men just det där att fråga om jag kan betala hennes egna personliga saker när man inte bor ihop ? , just att fråga om jag kan betala det , efter att jag gick och letade efter skor då jag behövde det känns som att hon inte tänker på mig utan mer på sig själv.

Syntium
2022-09-28 09:52
2

#4 Vad säger hon om du säger nej då?

Jack4652
2022-09-28 10:01
0

Antagligen blir besviken kall. Tycka jag är snål kanske.

[Hayabusa-0001]
2022-09-28 10:07
3

#6 Hitta en annan kvinna👌🏼

Caeli
2022-09-28 10:09
3

Jag tycker att hon utnyttjar dig.

Zadeira
2022-09-28 10:12
5

Det är inte din skyldighet att försörja henne. Särskilt inte till nöjen och sådant som inte är livsviktigt. Men hon kan ju inte veta hur du känner om du inte säger något utan fortsätter betalar saker åt henne.

[Mia-45]
2022-09-28 10:13
1

Säg nej och ge henne inte mer.
Du blir utnyttjad till max. Sen när det inte passar henne längre så kommer hon slänga dej på sopptippen.

[snowy_]
2022-09-28 10:13
2

#0:

Varför skulle du helt utan vidare betala 1000 kr för hennes smink?

Maria
2022-09-28 10:16
3

Som andra skriver. Du måste sätta stopp.
Menar du att du inte kunde köpa skor för att du betalade hennes smink?

Hon har inget hjärta utan utnyttjar din snällhet.

/Maria

Jack4652
2022-09-28 10:56
0

Nej inte direkt så , jag kollade på skor, sedan kan det gå dagar utan hon messar hör av sig. Alltid jag som måste ta kontakt.

Maria
2022-09-28 11:03
3

#13 Ringer det inga klockor att du blir lurad?

/Maria

Syntium
2022-09-28 11:07
3

#13 Det låter väldigt obalanserat. Hon verkar inte vara ihop med dig för din skull utan för att du kan ge henne grejer, ärligt talat.

Vad man gör med sina pengar är upp till en själv (fast personligen, smink för en 1000-lapp bara sådär är rätt mycket tycker jag) men just det där att hon aldrig hör av sig, att du får dra igång aktiviteter (och betala) är en röd flagga, tycker jag.

Jack4652
2022-09-28 11:20
0

Men vi är ju förlovade

Maria
2022-09-28 11:40
7

#16 Det har väl ingen betydelse.
Man beter sig inte så tycker jag.
Gissar att du fick betala för ringarna också.

/Maria

Draken
2022-09-28 11:43
3

Du blir utnyttjad till max.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Syntium
2022-09-28 12:01
4

#16 Kan vara så. Vad ger hon dig då? Om du är den som tar initiativet till att ni träffas och betalar för allt, ger hon dig nåt känslomässigt så att säga? Frågar hon hur du mår och har det, vad du gör och är hon intresserad av ditt svar?

Om du betalar för hennes grejer för att hon inte ska tycka du är snål eller det ska bli dålig stämning så verkar det som om du försöker köpa hennes känslor. Det ska du inte behöva. Antar att hon kan fråga om du kan köpa 1000kronors smink till henne men blir hon sur om du säger nej så.. Är det verkligen Dig hon bryr sig om då?

Vill inte säga "gör slut" för det är ju ditt beslut men vill ge dig lite att fundera på.

Jack4652
2022-09-28 17:03
4

Du har nog rätt , känner inte att jag får stöd känslomässigt vaken när jag mår dåligt eller annars ,

Liz85
2022-09-28 17:30
2

Båda ska ge och ta, efter sin förmåga förstås. Men om den ena inte ger någonting på något sätt skulle jag troligen rätt snabbt tröttna.

Och ja, det låter som att du blir utnyttjad bara.

Jack4652
2022-09-28 17:34
0

Hen kommer aldrig på något som vi ska göra, men det kan ju beror på att hen har dålig ekonomi också . Som igår körde vi hem och då ville hen ha närhet för hon har lite problem med en son och var deppig och jag sa jag vill hem först och då blev hen arg lite på mig och sedan hörde hon inte av sig och jag fick ringa ikväll .

Syntium
2022-09-28 17:56
0

#22 Det blir ju inte så bra om allt ska vara på en persons villkor.

Zadeira
2022-09-28 18:00
7

Om hon har dåligt med pengar tycker jag att hon får bidra med annat, ex kanske göra nåt extra hemma istället. Förstår om du kanske bjuder på restaurang om ni käkar ute och så ifall er ekonomi är väldigt obalanserad, men inte ska du köpa saker åt henne. Sen tycker jag inte det är ansvarsfullt alls att om man har dåligt med pengar köpa smink för 1000 kr, oavsett om du ska betala eller hon hade gjort det själv.

Niklas
2022-09-29 16:57
5

Gå vidare är mitt råd. Du underlättar hennes liv helt utan krav.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Kavitha
2022-10-05 07:41
12

Hej!
Kunde inte låta bli att bli intresserad av detta inlägg då jag själv är särbo. Jag kan säga så mycket som att du är värd något bättre.

Jag och min kille är särbo och har vari det sedan start. Han har det bättre ekonomiskt än mig, så våra ekonomier är väldigt olika. Jag är sjukpensionär och han egenföretagare. Han kan inte leva lyxliv kanske, inte än, företaget är inte tillräckligt stabilt än för det, men han har råd med mer saker än jag har.
Jag ber ALDRIG honom att betala saker. Han betalar det HAN VILL och han har valt att betala för att kunna träffa mig för jag är värd det i hans ögon och jag ger annat tillbaka som han tycker är värt mycket för honom.

Jag stöttar honom i hans företagande och hans liv i övrigt och gör det jag kan. Han brukar säga till mig att jag hjälper honom att "reda ut hans hjärna" när han får mycket i huvudet genom att han kan bolla idéer och tankar med mig och i gengäld hjälper han mig med de fysiska saker jag inte klarar av när vi väl kan ses. I övrigt hörs vi VARJE DAG. Är det inte via telefonen så är det på nätet där vi sitter och spelar ihop, kollar film eller annat, antingen ihop med andra eller ensamma.

Så som du har det med din särbo verkar inte hälsosamt ärligt talat och att du ens ska behöva vara rädd för vad hon kanske ska tycka om du sätter en gräns är inte vettigt. Man ska inte behöva vara rädd för att inte bli omtyckt för att man har gränser och vill värna om sitt eget också. Man måste visa att man har ett egenvärde.

Jag känner mig bortskämd, trots att han långt ifrån betalar allt hela tiden, men å andra sidan så vet jag att ibland får vi skita i att träffas på längre tid än annars, för han måste få tjäna in lite extra och att han får göra det utan att jag klagar är bevis på att jag respekterar hans arbete och honom som person. Han visar tillbaka att han respekterar mig genom att när vi ses, då se till att vara ledig ifall vi bara kan ses i en vecka, dvs, han tar semester en vecka för att ses. (Vi försöker ses en gång i månaden i en vecka i taget, men det har såklart fått ändras på nu när bensinpriserna stigit tyvärr).

Det gäller att kunna prata med varandra och lösa saker tillsammans och inte vara rädd för konflikter. Vi bråkar också om saker ibland, men vi blir alltid sams och kan samma dag sitta och skratta tillsammans igen, oavsett om vi är på samma ställe, eller hemma hos oss själva och bara hörs över nätet eller telefon.

Så fråga dig själv vad hon ger dig som gör att du mår bra av att vara med henne?
Hittar du inget bra svar på det, så dumpa henne,

Det är inte bara HON som ska må bra av att ni är ihop. Båda ska trivas, båda ska respektera varandra, hjälpa varandra men med gränser och på de sätt man kan. Allt handlar inte om ekonomi, just därför är min kille villig att betala mer av allt när vi ses för han får igen det på andra sätt ifrån mig genom uppmärksamhet, stöttning, goda råd osv.

Jag som person skulle ALDRIG vara ihop med någon för pengars skull och det vet min kille om. Jag är såklart glad att företaget växt och går framåt, men det är HANS företag, INTE MITT, därmed INTE MINA PENGAR. Det har jag varit tydlig med från början till honom.

Jag älskar honom för hur han är som person, hans underbara humor, omtänksamheten emot mig och andra och inte för vad han kan ge materiellt eller äger. Sen är det attraktivt att han är driven och vågat starta företag, visst!, men jag hade tyckt om honom som en vanlig arbetare också.

Brukar säga till honom: "I love your sexy brain".

För mig är en bra relation en relation där man tillåts vara sig själv även om man inte tycker lika om allt alla gånger. Närhet, ömhet, omtanke osv ska vara ömsesidigt i relation till hur man är som personer. Vissa gillar att man hör av sig ofta, andra inte, men bara man kan ha en öppen dialog om allt och vad som skiljer varandra åt och vad man har gemensamt och kan hitta en balans där man ändå fungerar ihop så klarar man det mesta tillsammans.

Det är väl vad jag kommer på just nu. Hoppas att det hjälpt dig på vägen. Tack för mig för nu! :)

Jack4652
2022-10-14 16:10
0

År det ok då att dejta en ny kvinna innan jag gör slut, för att slippa vara ensam?

Syntium
2022-10-14 16:12
9

#27 Känns ju ärligast och mest schysst mot den du är tillsammans med att vänta.
Låter som en dålig idé att dejta någon för att slippa vara ensam. Det är ju inte äkta då, tänker jag.

• Redigerat 2022-10-14 16:12 av Syntium
Lona
2022-10-15 14:31
6

#27: Det beror väl på om ni är öppna för att dejta andra i ert förhållande men rent generellt skulle jag säga att nej, det är inte ok. Inte juste mot vare sig din nuvarande partner eller den du dejtar.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Jack4652
2022-12-08 16:39
0

Hon gjorde slut på konstigt vis för 14 dagar sedan på ett konstigt vis, hon var sjuk på lördagen sa hon , förkyld. ringde 4a gånger innan men hon svarade inte förrän 5e och sa hon var förkyld, åkte dit och frågade om hon behövde hjälp med något och det sa hon att hon inte behövde, sedan frågade jag henne om hon var arg på mig?, då bara sa hon att hur ska jag vara mot dig, och då pratade vi lite och jag sa att du ringer aldrig det är bara jag som tar kontakt och försöker hitta på saker, då gick hon in på toaletten och kom ut med fölrlovnings ringarna i handen och ville göra slut, hon sa vi är för ojämlika, du har bra jobb och klarar dig själv, jag har socialbidrag och timanställning och kanske inte kan jobba heltid.

Jack4652
2022-12-08 16:39
0

känns jättejobbigt nu, ensam helt

Niklas
2022-12-09 10:40
5

Det låter inte som om du egentligen är mer ensam nu än tidigare. Hoppas det snart dyker upp någon som uppskattar dig.

Draken
2022-12-11 15:22
0

#30: Det kanske var det bästa för er båda.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Jack4652
2022-12-11 18:38
0

Tack för kommentarerna , men känns ändå jobbigt , känner mig sviken och övergiven .

Niklas
2022-12-12 12:20
2

#34: Ja, så klart. Du har ju förlorat något du trodde att du hade. Så småningom kommer det att kännas som en förbättring av ditt liv.

Draken
2022-12-16 13:06
0

#34: Självklart känns det jobbigt och ledsamt när man bryter upp ett förhållande. Men det går över med tiden.

Hon förtjänar inte dig, hoppas du själv kommer underfund om det med tiden.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Jack4652
2022-12-16 13:10
0

Bara det att vi hade planerat skaffa barn, hon fick missfall förra sommaren och mitt förra x gjorde 2 aborter och fick ett missfall , nu sitter man helt övergiven och 46 år utan familj som man kunde fått. Känns meningslöst allt.