Relationer iFokus

Relationer

Etiketterförhållandesexotrohet
Läst 400 ggr
Lona
0

Var går gränsen för otrohet för er?

Ja, Var går gränsen? för otroget för er? Är det något ni har pratat med er partner om?

Insåg med mitt ex att vi inte öht diskuterat det, jag tror att vi tänkte likadant men jag vet faktiskt inte.
För övrigt tycker jag att det inte är helt svartvitt, de flesta anser nog att ett regelrätt samlag är otrohet (om man inte bestämt något annat) men Var går gränsen? vid hångel? Och tankar? Är det ok att fantisera om ett ex när man är intim med sin partner?
Porr?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Tismon]
3

Sålänge man gör något med någon annan som är intimt tycker jag det är otrohet.

Fantasier och porr är inte otrohet.

Karmatarerskanise
0

För mig går gränsen där känslor flr någon annan finns eller var man fysiskt gör något med någon annan.

johan
2

Mestadels fysiskt. Hångel, sex, sexuella samtal/chattar.

Om min partner skulle börja kontrollera vad jag får tänka, så skulle jag säga hej då direkt. Det låter som att den personen skulle behöva söka hjälp för sitt kontrollbehov och/eller dåliga självkänsla.

Skulle inte vara svartsjuk på ex. Finns ju för det flesta en bra anledning till att det tog slut. Skulle oroa mig mer för nya bekantskaper som blir för nära eller intima.

Fantasier och porr ser jag inte alls hur det skulle vara otrohet och jag skulle inte ha något emot om min partner tänkte/tittade på det. Men om det blir det istället för att vilja vara med mig skulle det bli ett problem. Men då tror jag inte grundproblemet är fantasierna och porren, utan det som gör att man känner behov av porren och fantasierna.

Kanske är så att fantasierna och porren ger fler idéer till hur vårt sexliv skulle bli mer spännande.

Men min måttstock är snarare om jag tror att min partner skulle bli sårad av något jag gör eller om det är något jag behöver hålla hemligt. Om jag tycker jag behöver hålla något extremt hemligt, är det förmodligen något som skulle såra henne.

Det betyder inte att jag tycker det är något fel att ha ett eget privatliv eller få ha saker för sig själv.

Mvh // Johan

[Undertaker]
1

För mig går gränsen när man är intim. Tror nog allt som är mer än en kram eller puss i pannan (och liknande). Även sexting och annat åt de hållet där det inte är en redan skapad scen (som i porr) är enligt mig otrohet. Om man då inte aktivt valt ett öppet förhållande.

Kavitha
1

Håller med föregående talare! Kunde inte sagt saken bättre själv och har samma gränser. Och ja, det är ju en annan sak ifall man valt öppet förhållande, men även där kan man ju ha regler och gränser. Min kille ha haft det förut och då var regeln att man frågar först om det är ok att vara med en annan och så får partnen bestämma och säger partnern nej och man ändå är med den andra så har man varit otrogen. Tycker det är en vettig regel faktiskt. Jag själv skulle INTE klara av den typen av öppet förhållande där man bara random säger en helg att man kommer dra iväg och vara med någon annan en natt. Men de som vill ha det på det sättet också får ha det så, det passar inte mig bara. :) Då har jag hellre regeln att man frågar först och så får man ett ja eller ett nej och respekterar svaret man får.

Namiko
3

#5: Jag är poly och för mig är det okej så länge det sker öppet. Alltså inget man behöver be om lov om, men jag vill i alla fall höra att dom träffat någon. Min gräns är helt enkelt att saker inte ska ske bakom min rygg och jag vill inte ha något smygande eller lögner.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

snowy00
0

#2: Då kanske jag får det svårt… Som lätt får känslor för andra som intresserar mig. Men känner att känslor kommer och går, säkert är "äkta kärlek" djupare än flyktiga romantiska känslor.😊

Vixxen
0

Om din partner skulle dra iväg och bo med en annan i sex månader. Ingen intimitet eller sex. Är det otrohet?

[Tismon]
2

#8: Varför skulle det vara otrohet?

Vixxen
0

#9: Okej så tycker du!

Vill höra allas åsikter!

[Tismon]
3

#10: Nej jag var bara nyfiken på hur det skulle räknas som otrohet? 🙂

Jag har bara lite svårt att förstå vad som skulle vara otrogenhet i det fallet och frågade därav hur/varför det skulle kunnas räknas som otrohet för någon?

Det var ingen åsikt utan en genuin nyfikenhet 🙂

• Redigerat 2022-10-28 01:24 av [Tismon]
snowy00
0

#8: Tycker inte det är otrohet direkt, men kanske lite udda. Sen beror det väl på, har man hört efter med partnern vad den tycker först exempelvis. Har det att göra med typ arbete på annan ort, osv (vilken anledning). Men som sagt, lite udda om det bara sker så där helt plötsligt utan större anledning.

[Undertaker]
1

#8: Det beror då på anledningen till flytten skulle jag vilja hävda.

[Devya]
2

#8: Nej, det är absolut inte otrohet. Jag tror du isåfall eventuellt blandar ordet otrohet med något annat i det här fallet, beroende på hur situationen ser ut. Det saknas alltför mycket information men otrohet är det nu inte. Kanske snarare handlar det om att vara illojal, respektlöshet eller kanske det förhållandet är på väg att ta slut om de inte kan kommunicera med varandra om vad som känns ok och inte ok osv. Men som sagt, nu saknas det för mycket info för att spekulera kring vad det tyder på.

Maria
8

Man kan inte äga en annan människa men med ärlighet och tillit kommer man långt.
För mig personligen så är det nog det fysiska som jag tycker är otrohet.

Jag tror alla någon gång i livet kan bli småförälskad i någon annan utan att det behöver gå så långt som till sex. Jag ser inget konstigt med det.

/Maria

johan
5

#15: Håller med. Och att bli förälskad i någon annan, men ändå faktiskt aktivt ta beslutet att inte vara otrogen att att välja att stanna kvar i relationen blir nog något som faktiskt gör relationen starkare.

Mvh // Johan

Maria
0

#16 Ja exakt. Så tror jag också.

/Maria

snowy00
1

#15, #16

Det är nog så jag tänker också. Sen kan man ju inte riktigt styra över sina känslor… Men man kan ju styra hur man agerar, inte agerar på känslorna.

Kavitha
1

#6: Ja men precis! Sker det bakom ryggen så är det otrohet oavsett på vilket sätt man har sitt öppna förhållande och inte så att säga.

Magrat
1

Jag lever mono, är poly själv, men har gjort ett aktivt val då den här mannen är han som jag verkligen vill ha i mitt liv.
Men iom dset så har vi olika gränser. Min man är helt okej att jag går så långt som till att kyssa någon av samma kön ha en intimare sexuell relation till, men inte någon av motsatt kön.
Hans teori är att han inte kan erbjuda samma saker som någon av samma kön.

Jag blir förälskad ibland, han blir förälskad ibland. Det är sådant som händer, vi är bara människor. Allt hänger ju egentligen på kommunikation och aktiva beslut.

Edit romantiska relationer till andra Kvinnor är min man inte okej med. Skulle jag bli förälskad i en kvinna skulle han inte känna sig bekväm med att jag inledde en (sexuell) relation med henne.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

• Redigerat 2022-11-08 23:00 av Magrat
Karmatarerskanise
0

#20: gör mig är det ju Kvinnor som han aldrig kommer kunna erbjuda samma saker som, eftersom han är en man. 😅

Märkligt att många ser att de med ens eget kön är större hot och inte är tillåtet att röra för partnern, när det i min värld är motsatt kön som det inte går att mäta sig mot om man nu sätter sådana gränser av den anledningen.

Själv hade jag inte kunnat vara i ett förhållande och ha sexuella relationer med andra om min partner inte själv också hade det. Även om den sade ok. Att kön är av betydelse skulle få mig att känna att partnern egentligen inte är ok med det, utan helt enkelt inte ser sex som sex om det är med en av samma kön och därför inte ser att det kan leda till samma sak som med någon av motsatt kön.