småsinnighet
jag skulle vilja förändra mig!…till viss del
Jag och min sambo är väldigt olika när vi tjaffsar/olika men de löser sig ändå men de jag behöver lite hjälp med är att jag kan bli sur/irriterad över de mest små banala saker. jag vill inte vara så och jag vill gärna ändra på mig. inte så att jag aldrig kan bli sur och bara säger ja och ler. Utan så att det inte ska vara små tjaffs, vilket jag vet är oftast mitt fel.
kanske finns någon bok eller liknande man kan läsa?
är inte bara i min relation med min sambo utan kan vara i andra relationer också. men mest med min sambo..
Bara det att du kommit till insikt gör att du börjat tänka annorlunda! För det är precis vad det handlar om - din egen inställning och ditt eget medvetande.
Jag brukar försöka kliva ut ur mig själv ibland och försöka se mig själv utifrån och därigenom få svaret på "hur uppfattar andra människor mig och det jag säger?" "Vilka signaler ger jag genom att säga/göra så och så".
Det är svårt att ge tips om sånt här för vi är så olika och man kan behöva helt olika nycklar för att komma vidare. Men för mig personligen är Mia Törnblom en jättebra källa till "nytt sätt att tänka" och har givit mig mycket genom sina böcker. Kolla hennes sida, http://www.personligutveckling.se/i2.php och se om det kan vara något för dig?
Annars finns det säkert flera!

tack. ska kolla upp den
sett boken i handeln me inte blivit något mer av de..
Jag har ett boktips. Kanske inte den mest optimala boken eller så, men inte heller helt utanför ämnet.
Verbal Judo, George J Thompson och Jerry B Jenkins. ISBN: 91-7738-633-7. Direktlänk till den på Bokfynd.nu.
Boken handlar egentligen om att hantera vardagskonflikter, och handlar om lite retorik/konsten att övertyga/effektivt ta kontroll över sig själv och situationer.
En bok som jag har läst "rakt igenom", men även som jag ibland går tillbaka och läser igenom vissa delar av när jag känner att jag varit i en situation där jag hade velat kunna komma längre än jag gjorde med det talade ordet.
Om du läser den, och samtidigt försöker reflektera över dig själv så kommer du att känna igen dig själv i många situationer (i alla fall har jag och de jag känner som läst boken gjort det) och ibland har man agerat "rätt" och ibland har det funnits bättre sätt att tackla vissa situationer.
Testa även Ifokus-siten Personlig utveckling.Ifokus.se, där kanske det finns några tips.
mvh Martin