Pojkvän som ignorerar
Hej!
När jag pratar med min kille över mobilen och frågar honom något så brukar jag inte få svar och då upprepar jag det jag har sagt och då blir han bara irriterad och sur på mig. Vad ska jag göra? Vi har varit ihop i 10 månader.
Är det bara idag eller annars med?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1: Nästan hela tiden. Han säger han har ADHD och kan ej göra två saker samtidigt och då ber jag honom att pausa det han gör (kolla på video) och försöka lyssna på mig. När han är med vänner så går det jätte bra att göra två saker samtidigt men inte när det kommer till mig.
- Redigerat 2022-12-04 11:42 av Vilmut33
#2 Att leva med ADHD är inte alltid lätt
Du menar att han pratar i telefon och gör annat samtidigt med sina kompisar och det går bra men inte med dig eller hur menar du?
Jag har ADD och kan bekräfta att det är svårt att leva med. Men tycker det är konstigt att bli sur över en sån liten sak…
#0: Låter inte riktigt som han är på samma nivå i förhållandet som du är. Risken att du ser det på en mer "allvarlig" nivå medans din pojkvän verkar se dig som en "fling"
Det kan vara svårt att leva med någon som har ADHD absolut. Men man kan få det att fungera rätt bar ändå. Mycket handlar om att kompromissa. Har han något viktigt, typ jobb eller skola, att göra, så kan jag förstå att han är "frånvarande" när han pratar med dig i telefonen, men inte när han är med kompisarna kan jag tycka.
Ena sonen har ADHD, och han har sambo. Visst kan det "krocka" ibland, men han kan prata med sambon samtidigt som han gör annat.
Om man vet om att man inte kan lyssna och och göra något annat samtidigt, så kanske man borde undvika att göra annat medan man pratar med någon.
Mvh // Johan
#4: Ja har själv ADHD och vet också hur svårt det kan vara att koncentrerar sig på 2 saker samtidigt, men om det går bra att göra två saker samtidigt och svara på när en vän ställer en fråga så är det lite konstigt om han inte kan svara på min.
#6: Håller med och vill säga det till honom men då blir han bara förbannad och börjar ta saker emot mig
#5: Har också adhd och jag gör inte saker medans jag och min kille pratar, jag förstår honom att de är svårt att svara på mig medans han spelar något men om han kan spela och svara vänners frågor så borde han väll svara på mig med.
#3: Ja precis som du säger
#9 Alla med ADHD fungerar inte likadant
#11: Det vet jag, säger inte att han ska göra som mig. Men blir bara ledsen när han skriker på mig när jag upprepar mig själv för han inte svara mig första gången och han skyller det på sin ADHD och försöker förstå honom men det är svårt när han kan svara sina vänner på en gång medans han inte kan göra det med mig.
#12: sen burkar jag bara gå ifrån samtalet och prata med vänner istället men då blir han jätte arg på mig och slänger ur sig skit och jag försöker bara förstå.
Han låter inte som en trevlig typ, särskilt om han blir arg så lätt och slänger ur sig en massa skit för ingenting.
#14: Det är många gånger jag har lust att avsluta relationen mellan han och mig men då ska han skriva massor om hur mycket han älskade mig och pallar ej med det.
Oavsett om jag blockar han så kommer han hitta mig och försöka få tillbaka mig.
#15: Han låter som att han kan bli farlig. Hur kan han hitta dig om du blockar honom överallt?
Hur gamla är ni?
#17: Han är 24 och jag är 20
#16: Ingen aning. Vi var nyss i en argument och han sa att han skulle slå sig själv. Det har hänt förut att han slår sig själv och kallar mig förnedrande saker.
#19: Det låter som att det bästa vore om du lämnade honom och sedan blockade honom överallt, se till han aldrig kan kontakta dig mer. Om du fortsätter att stanna med honom kommer det ta hårt på din psykiska hälsa och du förtjänar någon som behandlar dig bra.
När man hotar om våld, vare sig det handlar om våld mot någon annan eller sig själv så är det manipulativt och det är en riktig hemsk sak att utsätta någon annan för…. Älskar man verkligen någon så tar man inte ut sin ilska på dem och kallar dem inte hemska saker, man får inte människor man älskar att må dåligt. Lämna honom så fort du bara kan.
- Redigerat 2022-12-04 15:36 av [Tismon]
#20: Mår redan psykiskt dåligt pga honom. Tack för alla tips och svar, uppskattar det jätte mycket.
#21: Det förstår jag verkligen. Ta hand om dig 💜
Det låter som om han inte har samma förväntningar på er relation och vad som förväntas av honom. Det enklaste är nog att du går vidare och hittar någon som vill prioritera dig lite högre.
#19: Det låter som om han skulle behöva professionell hjälp ? En person som skadar sig själv (självskadebeteende) behöver hjälp, annars kan det bli riktigt farligt, både för dig och honom.
#24: Tycker inte riktigt det är deras skyldighet att hjälpa dem, särskilt inte när de blir behandlad så illa av honom.
ADHD ska inte blandas in som anledning när någon människa beter sig illa mot andra. En vuxen människa vet hur man visar respekt och vet vad man inte säger eller gör mot en partner.
Han beter sig som ett svin, och det beror på att han inte respekterar dig TS. Inte på hans adhd. Och det är inget du ska acceptera. Du är värd att få respekt av din partner, så behåll inte ett svin i ditt liv. Du kommer hitta någon som älskar dig och behandlar dig som man ska. Slösa inte mer tid på folk som inte respekterar dig.
#24: att han är en fara för henne stämmer. Därför bör hon bryta helt.
Hon kan inte ändra honom. Om han slår sig själv (oftast hot som används för att få partnern att känna medlidande och oro istället för att känna behov av att reda ut problem) så kan man ju hoppas han slår hårt nog för att en palett ska trilla ner så han börjar visa respekt mot andra.
Om du mår dåligt av förhållandet är det kanske bättre att avsluta det, du måste tänka på dig själv också och om du ser att det kan bli något långsiktigt förhållande. Prova att prata om det, annars fundera över vad du vill göra
#0:
Jag skulle avsluta förhållandet direkt. Var själv i ett förhållande med psykisk misshandel och mer därtill ett år, och 15 år senare har jag fortfarande men från det.
Avsluta nu innan det blir ännu allvarligare…
#25: Nej det är absolut inte TS fel att killen är en idiot som inte är värd henne. Men han behöver få hjälp för sitt självskadebeteende. Jag tycker däremot att TS skall lämna honom. Hon har förtjänat mycket bättre, och det är hans förlust.
#26 Håller med helt. Man skall inte använda en diagnos för att man skall kunna bete sig illa och respektlöst.
#27 Jo han är en stor fara för henne. Så vore dt jag så hade jag lämnat honom ju förr ju hellre.