En bekants alla problem
Jag har en bekant. Hon och jag har känt varandra i snart två år. Vi umgås inte som vänner utan ringer ibland och skriver via Messenger.
Så alltså inte en vän.
Hon har nu hållt på att ringa och skriva mej så fort hon får motgångar. Jag har blivit någon slags hobby-psykolog till henne.
Ringer hon och jag inte svarar så fortsätter hon ringa. Då får jag skriva att jag är upptagen och inte kan svara. Då kan hon ringa igen efter 30 minuter.
Eller så skriver hon en massa på Messenger. Inte ett utan många fler. Så kan hon hålla på tills jag svarar.
Jag var på kalas en gång och då ringde hon. Jag skrev att jag är på kalas så kan inte prata. Då skrev och skrev hon så till slut fick jag gå undan sällskapet och ta det. Hon sket i att jag var upptagen.
När jag sedan då kanske behöver ha en input om nåt så svarar inte hon.
Tog flera dagar innan hon skrev att hon hade en tuff vecka så hon hör av sen veckan därpå. Men sen ringer hon efter 20 minuter iallafall.
Och maler om sitt.
Nu är det så att jag är sjuk i fibro/ME och stress och utmattning. Orkar inte höra hennes problem hela tiden.
Hon har dessutom en man som hon vart tillsammans med i 1 år nu och där är det problem hela tiden. Som jag då får lyssna på.
Han hade lovat att betala halva hyran om hon flyttade till större lägenhet där även han kunde bo när han jobbar här. Hon har inte fått en spänn än. Och gnäller sen ut hos mej. Hon kanske inte skulle gjort så från början.
När jag nu inte svarar henne så fortsätter hon skriva och ringa.
Jag vet inte på vilket sätt jag ska säga till henne att sluta ringa mej så fort hon har problem. Vill inte bli ovän med henne heller.
Hon verkar inte förstå att jag mår dåligt för hon lyssnar inte utan fortsätter.
Så fort hon ser mej på Messenger så börjar hon. Hon kan till och med ringa tidig morgon om det är nåt vajsing.
Men när jag har problem så svarar hon inte. Förrän i bästa fall flera dagar senare.
Jag har börjat göra likadant men det går inte in.
Eftersom det bara är en bekant och inte en vän så tycker jag du ska bryta helt.
/Maria
- Redigerat 2023-02-28 10:44 av Maria
#1: Jag försöker men inte så lätt. Jag struntar i att svara men sen är jag där iallafall.
Jag får stålsätta mej och inte svara alls from nu.
Hon tar all min energi när hon håller på så.
Du kan väl blockera henne så slipper du att läsa överhuvudtaget.
/Maria
#3: Vill inte göra det så drastiskt.
Eller räknas det som vän även om man inte träffas utan bara skriver och ringer?
Jag bjöd henne på min tjejfest för ett 1 år sedan när jag nyss hade flyttat in här. Innan var vi grannar under 6 månader.
Men sedan har vi inte träffats. Jag har dragit mej undan det.
#5 Det är ju bara du som kan känna om det är en vän eller inte. Finns ju inga "regler" för sådant.
/Maria
#6: Nä så är det nog. Jag ser henne bara som en bekant. En vän träffar man och man använder inte den andra som en hobby-psykolog.
Det ska vara tvåvägs och inte bara den ena som ska kunna dryfta sina problem.
Oj… jobbig situation. Nu är ju alla människor olika och har olika mycket ork och tålamod.
Men av det du skriver låter det som att jag skulle vara nära att få nog nu, om jag inte fått det för länge sen…
Jag skulle troligen (igen, om jag sagt det innan) tydligt och rakt på sak förklara hur jag ser det och hur jag känner. Kan inte denna ta in det utan fortsätter utan att tänka på dina känslor. Då skulle det kännas som läge att bryta, som Maria skrivit. Du måste hålla dig själv över ytan och du säger att ni inte är vänner.
Om något är mestadels eller bars dränerande. Alltså väldigt lite positivt som kommer ut av det, då skadar det dig bara mer.
#4 Låter som en ensidig relation på din beskrivning överhuvudtaget, vad får du ut av den?
Att ni bara hörs per telefon/text tycker inte jag spelar någon roll, det som spelar roll är att hon inte lyssnar på dig och respekterar dig eller dina gränser.
Säg till henne att skaffa en professionell att prata med, det är inte ditt ansvar, särskilt om du inte förmår mer och din hälsa blir lidande. Kan man och mäktar med att lyssna och hjälpa så visst, då är det ju en sak. Men det låter som om du passerat det.
"I'm too old for this shit."
"Enklast" är väl att skriva till henne och lägga korten på bordet.
Tala om hur du känner och så, och blir det ingen bättring att bryta kontakten helt och som sista utväg att blockera personen.
Förstår att det sista kan kännas tufft, men ibland är det det enda som går att göra i slutändan.
Ja jag får ta detta med henne vid tillfälle.
Att jag inte orkar höra på alla hennes problem. Jag ger råd men de tar hon inte.
Hon har även sagt att jag är snabb i detta med känslor för män. Ja det kanske…men jag hyr iallafall inte en större lägenhet och blir upplurad med att få halva hyran av nån man som jag inte känt mer än några månader.
Så hon skyller lätt ifrån sej också.
Idag skrev hon att nån snott hennes cykel. Och att när hon skulle betala sin pappas räkningar i går så funkade det inte.
Jaha?
Hon har en karl. Det är han som ska stötta henne i allt detta, Inte jag.
Jag förstår inte varför du lämnade sällskapet bara för att svara på alla textmeddelanden som hon skickade åt dig. Sätt telefonen på tyst och skit i det. Så gör alltid jag om någon försöker nå mig på fel tillfället. Man behöver inte vara tillgänglig dygnet runt. De får fortsätta och spamma med sitt, men jag svarar endast då jag orkar. Så sätt gränser.
Men oberoende, bryt kontakten. Hon tycks ju inte vara en person som du ens tycker om, så varför ska du vara i kontakt med henne? Det låter som hon mest stjäl ork och energi av dig, mer än att hon tillför något viktigt till ditt liv. Du vill inte bli ovän med henne men spelar det faktiskt någon roll? Det är ju inte en vänskap som du värderar och hon tycks ju heller inte bry sig om dig, annat än att få ösa över dig med alla hennes problem.
Sen vill jag bara tillägga, att hon vill INTE få råd av dig, det får du bara drömma vidare om. Folk generellt, tycker inte om att få råd, de gör som de vill ändå, de vill alltså inte att du ska fixa deras problem. De är nöjda om de bara får klaga och höra hur andra håller med om hur bedrövligt det e. ;)
#12: Jag är sån som människa att jag svarar när någon vill något.
Men har lagt av med det nu.
Jag har slutat svara på henne över huvud taget nu också för jag orkar inte.
#13 Jag gissar att du var på kalas med vänner som du skrev om i #0
Då sätter du en ytlig bekant framför dina vänner vilket jag tycker är obegripligt.
/Maria
#14: Nej jag var på kalas med släkten.
Tycker ni har en ganska näsvis ton emot mej. De två sista inläggen. (Devya och Maria)
Rätta mej om jag har fel.
Jag är vuxen så jag kan avgöra och läsa av situationen och det gjorde inget att jag gick undan på kalaset.
De andra var fullt upptagna med att prata så att jag gick undan en stund gjorde absolut ingenting. Hellre det än en mobil som plingande gång på gång.
Men..som jag skrev innan så har jag nu dragit i handbromsen och svarar inte när hon skriver eller ringer.
#15: Något man annars kan göra är stänga av ljudet/sätta på stör ej eller tysta en kontakt. Jag har alltid stör ej när jag är iväg på saker eller upptagen.
#16: Hjälper ju bara för tillfället. Jag ser ju att hon ringt/ eller skrivit senare.
Förstår vad du menar. Man kan stänga av ljudet för att inte bli störd om man absolut inte har tid att svara.
Hon har en karl att diskutera sina problem med. Men jag vet att han inte lyssnar heller och är inte vidare sympatisk.
Men som sagt. Jag har slutat svara henne nu så jag hoppas hon fattar vinken.
#15 Är det näsvist att tycka att det är konstigt att en ytlig bekant går före vänner på kalas?
Jag skrev att det var obegripligt och det är vad jag tycker.
/Maria
Och min känsla att jag tycker vissa av er är lite näsvisa är min känsla.
Det kan ingen ta ifrån mej. 😉
Och hon gick inte före på nåt sätt eftersom de andra satt i samtal och pratade så jag ignorerade ingen.
de blev väl mer irriterade över att min mobil plingande hela tiden.
Kunde stängt av ljudet men tänkte inte så långt just då.
I vår familj blir ingen ledsen eller känner sej förbisedd om någon går undan med sin mobil. Ingen utav av de tycker det är obegripligt.
Det jag ville var att hon inte skulle messa/ringa mer när jag säger att jag är upptagen.
#19 Det är klart du får tycka vad du vill och det gäller ju alla.
/Maria
#20: Exakt. 😎
#15: Jag tror du läser för mycket in i min text isåfall men har full förståelse att folk kan tolka texter på olika sätt.
Jag skrev bara utan några krusiduller och var rak på sak då jag hade lite bråttom och det är kanske det du uppfattade som näsvis;)
Oberoende, sätt gränser, inte bara med den här personen men även med andra och för dig själv. Du behöver inte svara direkt eller ens inom de närmsta timmarna på ett meddelande. Jag tycker i allmänhet att folk tycks känna sig manade till att alltid vara tillgänglig, vilket faktiskt inte är bra för vår mentala hälsa. Det leder till stress, vare sig du vet det eller ej.
Men som sagt, tycker att du borde avsluta den där vänskapen och att du inte borde oroa dig över att göra dig ovän med någon som inte ens är sin vän. Det är väl d där "duktiga flicka fenomenet" som tyvärr spökar hos många, nämligen att göra alla till lags och inte vara svår eller otrevlig. Le snällt och ignorera ens egen obekväma situation. Det är svårt att bli av med men försök. Du har inga skyldigheter gentemot den här människan, du måste sätta dig själv först för ingen annan kommer att göra det.
#22: Tack Devya. 🙂
Ja jag har inte svarat när hon ringt eller skrivit mer.
Jag orkar inte stå till pass för en som inte hör av sej när jag har skrivit till henne.
Orkar inte med sånna människor längre.
Har nog med mitt egna.
#23: Angående näsvisa kommentarer. Jag reagerade på att du sitter och skriver ut hennes problem här och hur du ser ner på att hon skaffade en större lägenhet för den här mannen hon har. Och hur du hela tiden återgår till att nämna honom. Och ja. Du vet ju själv att du snabbt hoppar in i relationer så att hon nämnt det är inget du inte redan vet själv. Förstår inte hur det är relevant för detta. Säg att du inte orkar med hennes problem och blocka henne bara för du verkar inte gilla henne alls. Som sagt, att berätta för oss om hennes problem är irrelevant för din fråga.
#24: Hon kanske behöver ventilera. Vi alla har en gräns och då den är nådd så kan koppen svämma över, så att säga. Det är också hennes tråd så om hon vill gå lite off topic så är det ju upp till henne.
#24:
Är det inte meningen att man ska kunna diskutera olika slags problem här inne?
det är väl fler än jag som skriver ut sånna saker?
Så gå på de också då.
Mia, ta inte detta som negativ kritik, men du verkar väldigt ofta lida av problem med att sätta gränser mot andra och att sätta dig själv i första rummet. Har ju läst både om dina killar, vänner och framförallt familj (där du äntligen verkar ha fattat). Den lärdom jag har haft mest nytta av under min personliga utveckling är att "du kan aldrig förändra någon annan, du kan bara förändra dig själv".
Du berättar ofta om hur du gång på gång ställer upp osv men inte får något tillbaka, sen sitter du och skriver av dig om hur du inte blir uppskattad osv. Att du gång på gång återkommer till liknande situationer tycker jag ger en indikation på inte bara att du umgås med fel människor utan inte heller tar dig själv, ditt egenvärde på allvar.
Innebörden av att "man inte kan förä'ndra nån annan, bara sig själv" betyder just att det är du som ansvarar för dig själv och för ditt liv. Det är du som ansvarar för hur du reagerar och agerar i kontakt med andra. Du kan gnälla och vilja att andra ändrar på sig, men du kommer aldrig kunna förändra något med nån annan om de inte själva vill. Då har du bara alternativet kvar att förändra dig själv, din situation och din reaktion för att nå nån förändring av läget.
#27: Du har rätt Zadeira
Det är först nu jag har börjat och sätta gränser.
Har varit för feg för att sätta ner foten innan men känner nu att jag måste.
Dels för min egen hälsa och dels för att dessa människor inte tillför nåt i mitt liv förrutom osäkerhet och dålig självkänsla.
Känner att de jag nu plockat bort har gjort så att jag faktiskt mår bättre. Känner mej fri inombords på nåt sätt.
#28: Härligt! Jag tror att vi är många som är i den sitsen och måste lära sig sätta gränser för andra och ställa upp för sig själva.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#28 Det är så skönt att hör dig prata om dig själv och din hälsa så. Mia kommer först i Mias liv, så måste det få vara utan att du ska känna skuld för det. Är glad att du ser det du med 🥰
#29: Ja absolut. Men kan ju ta ett tag innan man kommer till när gränsen är nådd. Och speciellt mot familjemedlemmar.
Men till slut så får man inse att man måste rensa.
#30 Tack Zadeira. 😍
Tog ett tag men nu så.
Det får vara bra med människor som drar ner andra.
#30 Det är ju klart att man hellre vill lösa det så man kan fortsätta med kontakten och relationen men när det når en punkt så måste man "rädda sigsjälv".
Jag har under senare år också gjort lite rensning i umgänget. Jag har istället fått några nya vänner eftersom jag helt enkelt orkat med nya trevliga, roliga kontakter istället för att vara fast i gamla skadliga relationer.
#32: Lite OT men Zadeira, du verkar ha gjort en enorm resa de senaste åren och orkar dessutom dela med dig av den. Otroligt starkt jobbat och lycka till!🌼
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#33 Tack Lona, det värmer otroligt ska du veta. 🥰