OT-Jobba i Danmark
Jag har sökt nytt säljjobb, företaget ligger i Danmark men jag kommer utgå från kontoret i HBG och jobba i södra skåne.
Vad ska jag tänka på vid eventuell anställning i Danmark. Hur är det med lönen, för visst betalar man skatt i Danmark och inte i Sverige.
Berätta allt som är värt att veta för nu har jag napp på drömjobbet :)

Här är en länk som kanske kan vara till nytta?

Får du dansk lön på ett kontor beläget i sverige betalar du svensk skatt, alltså 33% ca medan du betalar dansk skatt ca 45% om du utgår från Danmark…kolla med skatteverket för säkerhets skull…
Vad du också ska tänka på att de danska anställningsförhållandena är väsentligt annorlunda än de svenska…bl.a. kan man få sparken "på gråt papir"…m.a.o .omedelbart, ofta efter arbetsgivarens gottfinnande…
Lycka till eller Held og lykke!
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus
Vet ingenting. Men jag har många vänner som jobbar i DK.
Men det är väl bara att fråga t.ex arbetförmedlingen eller ngt liknande?

Tack!
Men där står det ju tvärt om ju eller är jag helt ute och reser?

#2Lönen utbetalas från danmark

En svensk medarbejder, der skal ansættes i en dansk virksomhed, skal have et dansk CPR-nummer. Dette bliver udstedt af SkatØresund. Medarbejderen skal medbringe legitimation samt den ansættelseskontrakt, der er udfærdiget i forbindelse med ansættelsen.
Derefter kan medarbejderen få udarbejdet en forskudsopgørelse med skattekort hos SkatØresund. For virksomheder udenfor Øresundsregionen hos det lokale skattecenter. Medarbejderen skal medbringe seneste skatteopgørelse fra Sverige samt bankoplysninger (renter, udenlandske konti o.l.).
Skattekortets hovedkort afleveres i god tid inden første lønudbetaling til arbejdsgiver. Hvis arbejdsgiver ikke har modtaget skattekort med oplysning om medarbejderens trækprocent, skal der trækkes 60% i skat.
Senest opdateret 25-07-2006 av KPMG

cpr nummer är som vårt personnummer

#6haha min danska är usel.. Men tack snälla för hjälpen:)

ok då vet jag:)

det får du lära dig! ;) varsågod! =)

Lycka till!! =) * håller tummarna*

#11Tack… Jag håller alla mina tummar hårt, fast det känns lite omständigt att jobba i Danmark men vad gör det när nu drömjobbet ligger för mina fötter..

Kontentan är att "en Dansk virksomhed" som har anställda i utlandet ( sverige) i en svensk filial, som arbetar uteslutande i det landet betalr skatt efter landets regler….
Det gäller bl.a. för lastbilschauförer som är anställda i dk men bor o jobbar i sverige….
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus
Jag har jobbat i Danmark, förvisso bara tre veckor och då var det via svensk filial, samt för några år sedan. Det var ingen bra idé, men berodde mest på arbetsgivaren.
Har nu ett flertal kompisar som jobbar i Danmark och de trivs bra. Språket lär man sig snabbt (räkneorden är svårast!) och jobbet flyter på bra. Bra betalat och det gör att den högre skatten inte märks så mycket, samt så kan man ju göra avdrag för ganska mycket.
En bra hemsida att börja med är: "jobbidanmark.nu".
Ta steget, och lycka till säger jag.
mvh Martin

marnyman tack snälla
Ingen fara. Vi är ju här för att hjälpa varandra. Hur var det förresten med massagen? ;)
mvh Martin

hihi massagen jaaa när ska vi träffas då;)??
Om inte förr så på RiF-träffen nästa år. Men jag kanske har vägarna förbi dig, eller du vägarna förbi Malmö? Hojta till då. 
mvh Martin
Massage? RiF-träff? Nåja, ni vet väl att JAG som Sajtvärd har första tjing på massage va? Va, vavavaaaa??
*s*

Av en händelse har jag också massageutbildning!

*host* Ja ha ja… då va det bestämt alltså..

#20 ojdå tur jag inte är ensam då:)
#18Malmö hittar jag faktiskt till i mellanåt;)
Gisses vad masserad jag ska bli!! Icke-bicke-bö-bodde-på-en-ö… *palar* Måste jag välja? Jag kan ta 20 min hos tindra och 20 min hos -pson-??

Jajjemen… Ställ er i kö till Tindra o mig!

#24 vi kommer inget annat göra än att massera Relationer medlemmar på träffen i vår*fniss* Att man aldrig kan hålla tyst

Men, vettu…vi är ju kloka nog att ta rejält betalt! Inte jobbar vi gratis heller! resan ska betalas ju ;)
Men jag då??? Har ni glömt mig?? Jag var ju ändå den som blev erbjuden först eller va vavavvav!!

haha det kan vi ju ta privat*blink*
Hihihi du e la goo du #L#

#28, 29
"Det kan vi ta privat *blink*"

330 Det skulle du veta va:)
#30 Det är inte som du tror #L#

#32 föresten vad skulle hon tro;)
Inte vet jag
vad tror du??

har ingen aning………………