Relationer iFokus

Relationer

Etiketterförhållandekänslorsvartsjukarelationer
Läst 214 ggr
Plpp
2

Problem med partner och hans ex

Här kommer mitt första inlägg, hoppas på fräscha synpunkter då jag kört fast immuna gamla hjulspår…

Har träffat en man i två år. Jag har en liten son, samt vuxna barn. Han har vuxna barn själv. Vi bor båda i hus, hade tidigare planer på att flytta ihop i mitt hus, men han sa att det inte gick pga jobb, barn och att han behövde sälja huset. Jag accepterade det och har honom hos mig så gott som alltid, trots att han enbart betalar på sitt eget boende.

Nu berättade han för mig att hans ex, mamman till de vuxna barnen, ville hyra ett rum hos honom. Han sa att de hade diskuterat pris men trodde inte att det skulle bli något. Jag lär det bero då vi var på affären men tog upp sedan att jag tyckte det kändes konstigt och bad honom förklara mera. Då sa han att hon inte skulle flytta in för hur skulle det se ut hos andra? Till saken hör att jag tycker deras relation varit väldigt speciell så länge jag känt honom, han har diskuterat både mig och vårt sexliv med exet, säger att han alltid kramar henne då hon inte är med din nuvarande pojkvän samt att han älskar henne. Han har även en app där han kan se var hon och deras barn befinner sig. Jag har aldrig fått träffa henne, för han säger att han inte tycker att jag verkar så intresserad. Jag känner tydligt att något är skumt och han blir arg när jag tar upp det och efter den förra diskussionen när hon ville hyra rum som han själv berättade förstår jag ju att jag aldrig kommer att få höra något alls längre. Hur/vad ska jag göra?

Syntium
9

#0 Ser flera röda flaggor här: att han kramar och säger att han älskar henne och diskuterar ert sexliv. Och den knallrödaste flaggan, spårningsappen, varför i hela friden har han den på henne och på sina vuxna barn? Vet de om detta?
Dessutom hans reaktion när du tar upp exet, känns som att han döljer nåt eller skäms över nåt.
Kan ju vara så att han inte släppt exet fortfarande.

"I'm too old for this shit."

Plpp
0

#1: är helt beredd att hålla med dig. Min magkänsla har sagt att något är konstigt ända sedan vi påbörjade. Ska jag tro honom så var det han som avslutade förhållandet efter att exet varit otrogen flera gånger. Hans ex och barn både vet om appen och tillåter det. Det är så bra att alla kan se var de andra är i familjen enligt min pojkvän.

Syntium
1

#2 Jag tycker du ska ta upp hur du känner det och sen får du väl bestämma hur du vill göra beroende på hans reaktion,om det är nån du vill vara med.
Men, bara för tydlighets skull: även om det är så att han inte har kommit över exet helt så behöver inte det betyda att de har nåt ihop, det behöver inte vara besvarat. Men låter ju lite som om han döljer nåt i alla fall, baserat på reaktioner.
Att han inte kramar exet när pojkvännen är med skulle kunna vara för att han inte vill bli påkommen, så att säga, eller att han bara inte vill orsaka problem för henne.

Uppdatera om hur det går om du vill 🙂

"I'm too old for this shit."

[Devya]
8

Det låter inte som om han har en hälsosam relation med dig eller med henne om han pratar om ert sexliv med henne. Det skulle jag aldrig någonsin acceptera.

Så han har sagt till dig att han älskar henne? Vad ville han nu åstadkomma med detta? Inget fel om han älskar henne för de har barn tillsammans och har säkert gått igenom en hel del, men det där behöver man väl inte berätta åt sin nya partner. Sen antar jag att han älskar henne på ett annat sätt än vad han älskar någon som han är romantiskt involverad med.

En app där han kan även se vart hon befinner sig? Det låter inte heller särskilt hälsosamt. De är inte tillsammans längre, han behöver inte veta alls var hon är. Det är också konstigt att du inte har fått träffa den här kvinnan. Kanske han är rädd för att du skulle då se hur de beter sig tillsammans?

Jag förstår faktiskt inte varför du accepterar sådant här beteende från honom. Jag skulle aldrig någonsin vara bekväm med något sådant här. Lita på din magkänsla. Jag har alltid litat på min magkänsla, den har aldrig varit fel hittills.

Karmatarerskanise
1

Jag relaterar till hur bra vän jag är med ett av mina ex. Har känt varandra hela livet och kan prata om precis allt. Och det har pratats om sexlivet med partners, ibland om någon av oss stött på problem eller om något är riktigt bra.

Har vänner som har barn med ex som dom säger att dom älskar, även framför andra. Det är inget konstigt om relationen gått över till vänskap och man har barn ihop.

Skillnaden är att både i mitt fall och mina vänners så umgås vi allihop med våra ny partners. Normalt sett brukar man ju vilja att en ny person man kommit att tycka om som partner träffar de som är viktiga i ens liv. Fast det är klart, en svartsjuk partner kanske man känner tvärt om med. Man vet kanske att den nya inte kommer förstå att vänskap kan se ut så även med ex.

Gällande appen så är det inget konstigt. Hon är mamma till deras barn, och då syns hon precis som han syns och barnen syns. Samma i vår familj och appen vi använder. För att kunna se någon i den måste man själv gå med i samma grupp och då syns man. Därför är jag inte med.

Jag funderar på vad dom skulle tjäna på att ha andra partners om dom egentligen vill ha varandra som parters igen. Dom har barn, känner varandra väl och att gå tillbaka skulle vara lätt. Att välja att istället blanda in nya partners, med känslor som såras om dom upptäcker det riskera att barnen dras in i drama och inte kunna spendera mer än begränsad tid med varandra känns inte troligt enligt mig.

Att hyra rum hos ett ex man är nära vän med och dessutom har barn med är inte konstigt flr mig. Billigare hyra, mer tid med barnen. Men inte utan att nya partners är involverade och med i framtida planer. Och känner sig helt ok med det.

Svårt att gissa hur det ligger till hos er. Vi får din sida och därför också din tolkning av saker. Utan att känna er och utan hans sida gissar vi i blindo.

Men du är tydligt inte bekväm med det och kan inte ta upp det utan att han blir arg skriver du. Det är tillräckligt för att ge råd om att slå näven i bordet och säga hur du känner och varför och att du inte kan fortsätta i ett förhållande på dom premisserna.

Han är kanske bara ego som person ovillig att bry sig uran att för den sakens skull ha den sortens känslor och tankar för sitt ex som du misstänker.

Izabellah
1

#0: Hej!
Sätt gränser för vad som känns ok xör dig,och bar tydlig med det du känner/ tycker är oacceptabelt! Om han vill satsa på er relation,såkommer han att förändra sig,och ta hänsyn till dina känslor.

Min spontana reaktion är: Spring för livet!