Relationer iFokus

Relationer

Läst 264 ggr
Anonym
1

Orosanmälan till soc

Jag måste efter barnet har setts slå hunden familjen passar i perioder göra något. Mest för att barnet stirrar på en med en blick som inte känns frisk, och slår hund som inte gjort något. Psykolog behövs garanterat.

Under 4 år som jag tror dom bott på området har mamman varit arg och skrikit på barnet de gånger man passerat och det har sommartid ibland varit dagligen. Ungen har alltid varit tyst. Mamman väldigt arg. Dom har ett annat hemspråk som används mellan dom så vad det handlat om vet ingen.

Oavsett är det inte en bra grund att växa upp med en instabil mamma, och hon är någon som mycket väl kan bruka våld i hemmet. Har bara sett henne ta tag i hans arm för att slita in honom. Nu brukar han våld mot oskyldigt djur, kanske har han lärt sig att man slår på den som är svagare när han är den svaga hemma.
Beroende på vilket land hon är från kan uppfostran och synen på aga vara ok där, för jag har inte varit med om att någon öppet ute i trädgården eller på gatan skriker så förbannad på sitt barn dagligen.

Vet någon hur jag kan vara säker på att jag förblir anonym om jag ringer från skyddat nr och inte uppger mitt namn? Kommer mitt samtal spelas upp för kvinnan? Då lär hon komma på vem jag är.

Och om jag gör en mejl och mejlar utan namn och så. Kollas ip upp om man uppger att man för sin familjs säkerhet måste vara anonym?

Det är mycket viktigt att hon inte får veta för hon känns som en som kan bli galen och vara farlig när hon känner sig kränkt eller angripen. Och detta är ju verkligen inte kul för någon om soc gör hembesök. Kan nog få de flesta arga. Ingen känner väl att dom gör fel med sina barn.

Barnet går i mellanstadiet snart 5e klass så om ungen ska kunna få hjälp och chans att styras mot rätt håll är det nu det måste ske. I tonåren är det mycket svårare. Han har kanske någon psykiatrisk diagnos som behöver behaglig. Han är så tyst, står och stirrar och senaste tiden har blicken gått från liten pojkes till hatfulla och obehagliga stirr som är äldre än honom.

Är dessa saker något bra att ta med eller ska bara mamman mot sitt barn vara grund i orosanmälan?

[Vandra i Skönhet.]
3

Fy vilken svår och allvarlig situation. Jag har ingen erfarenhet av socialen men anonym borde man få kunna vara annars vore det konstigt.

Jag tycker absolut du ska göra en orosanmälan för det här låter inte bra både barn och djur som far illa och berätta precis allt som du sett, hört det är oerhört viktigt att så mycket som möjligt kommer med.

Har du möjlighet att skriva ett vanligt brev sen skriva ut och skicka med den vanliga posten på så vis förblir du anonym.

Syntium
1

Man kan ju göra anmälan anonymt, det är bara att säga att du vill vara det innan du säger något annat.
Vad gäller om du kan göra orosanmälan angående diagnos så tänker jag: ta med det när du anmäler, ta med allt du oroar dig för så är det ju soc ansvar att utreda sen.

"I'm too old for this shit."

[Vandra i Skönhet.]
1

Googlade och ja det går att vara anonym skriver dom på sin hemsida.

https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omraden/barn-och-unga/barn-som-far-illa/

*Allmänheten bör anmäla misstankar om att barn far illa
I lagen står det att alla som får kännedom om eller misstänker att ett barn far illa bör anmäla det till socialnämnden (14 kap. 1 c § SoL).

Som privatperson har du möjlighet att vara anonym, men det förutsätter att du inte berättar vem du är när du kontaktar socialtjänsten.*

Anonym
0

Tack ska ni ha. Jag tar med allt. Så hoppas jag innerligt att det leder till förändring och något bra. Kommer ju inte få del av hur det går när jag är anonym. Men ser ju om något blir sämre eller blicken på honom blir ett barns igen.

Sindri
2

Skriv gärna en sorts journal med datum och tidpunkt på vad du ser och hör. Beskriv barnets reaktioner på mammans utbrott.
Finns det någon mer förälder? Syskon? Hur är de? Etc.
Ju fler uppgifter desto bättre.

_Fisken
3

Det som sker vid en orosanmälan är att sociala ser om familjen behöver hjälp - med fokus på barnen. Barnen är No1.

Syntium
0

Hur har det gått, TS?

"I'm too old for this shit."

Katti
1

#4: Du får inte veta något om fallet även om de vet vem du är, så det gör ingen skillnad.