Relationer iFokus

Relationer

Etikettgrannar
Läst 440 ggr
vanillabeaver
2

Granne eskalerar situationen

Jag har en granne som är respektlös och bryr sig inte om vad vi övriga grannar lider av att hen gör när vi säger ifrån.

Grannen ifråga har varit högljudd sent på kvällen, hen har smällt i dörrar, varit hotfull vid konfrontationer, har hällt saker genom brevinkast, går runt bl.a. min bil och kommenterar om hur dyr den måste vara, skiter i störningsjourens varningar, tar droger, röker 15-20 cigg på en halvtimme (med sin ytterdörr öppen så trapphuset stinker)… Med mera. Grannen är obehaglig i sitt beteende dom gånger som jag mött hen i trappen. Det här är ett problem som har hållit på i 2 års tid, sen hen flyttade in här.

(Först vill jag påtala att ja, jag vet att hen får röka på balkongen. That's not the issue, men ju längre tiden går och ju mer denna granne håller på så blir jag bara mer och mer anti mot cigg överlag)

Den senaste gången bad jag hen att inte röka 15 cigg på raken (jag skojar inte, jag har räknat antalet cigg som hen har tänt) under en halvtimme. Hen lägger effektivt beslag på ALL utetid på sin balkong på det sättet och tvingar resten av oss grannar att hålla oss inne med stängda dörrar och fönster. Året runt, 24/7 i princip. Jag pratade med hyresvärden om det och dom skulle prata med grannen.

Igår när jag vaknade och gick ut till badrummet så märkte jag en pöl innanför ytterdörren. Dörren var dessutom kletig med samma vätska vid brevinkastet. Nån hade alltså hällt nåt kletigt genom brevinkastet på min ytterdörr, det är enda förklaringen jag kan komma på. Jag kan inte hjälpa det utan drog direkt paralleller till samtalet med hyresvärden, och ett samtal med en granne jag har haft. Den grannen hade fått nåt liknande igenom sitt brevinkast efter en konfrontation med den rökande grannen.
Jag polisanmälde det, får väl se om det leder nån vart alls. Risken är stor att om det här bara var en början på grannens eskalerande beteende mot mig, då kan värre saker hända om hen bestämt sig för att hälla saker genom folks brevinkast.

Allt jag och övriga grannar begär är att denna grannen röker mindre så vi andra också kan få använda våra balkonger, och ha fönster öppna, utan att få i oss cancerrök eller få in det i våra lägenheter och få dom förstörda. Grannen är helt oresonlig, och efter varje konfrontation som jag haft med hen så har hen bara rökt fler och fler cigg på balkongen med tätare intervaller. Och nu detta med vätskan som blev hälld igenom brevinkastet.

Hyresvärden är inte till nån större hjälp heller. Dom erbjuder bara att gå in i min och dom andra grannarnas lägenheter för en koll om vart nånstans röken tar sig in. Varför hyresvärden prompt måste gå in hos oss som påtalat problemet med grannen som förstör för oss andra, kommer jag aldrig att fatta. Plombera hans lägenhet istället för att leta problem hos oss övriga hyresgäster vore väl den mer logiska lösningen? Varje samtal med störningsjouren har lett till att antingen har dom inte kommit ut för dom fått ett viktigare ärende, eller så har situationen eskalerat efter att dom åkt.

Vad mer kan jag göra? Jag är fett trött på den här situationen. Ett helt hyreshus ska inte behöva flytta bara för att en enda granne terroriserar som hen gör. Det här är inte hållbart…

Tillägg: Jag är med i hyresgästföreningen och har frågat dom om detta. Dom hänvisar till att prata med grannen/hyresvärden/polisen.

Verba docent, exempla trahunt

Blogg: https://detdarhusetvidskogensslut.blogspot.com/

• Redigerat 2023-06-30 10:36 av vanillabeaver
[Mia-45]
1

Är du med i Hyresgästföreningen så ta kontakt med de och fråga vad du kan göra när hyresvärden inte tar tag i det.
Det finns lagar om hur mycket man får störa sina grannar.
När det böjar bli så att grannen häller i nåt i era brevinkast så är detta något att ta med HGF.
Är du inte medlem där kan du ändå ringa och få råd.

vanillabeaver
0

#1: jag är medlem där och har frågat dom, glömde skriva det.

Dom hänvisade bara till att dom bara behandlar hyreslagen, att jag/vi ska prata med grannen, prata med hyresvärden, prata med polisen. Det är allt.

[Mia-45]
2

#2: Ahaaa…Jag tänker då som så att om grannen fortsätter och går på saker handgripligen och ni känner er otrygga….kan man då inte kontakta Hyresnämnden när hyresvärden inte åtgärdar problemet och avhyser grannen?
Kolla upp det.

Liz85
5

Det jag kan utläsa av din text är att hela trappuppgången har problem med grannen. Och att flera av er känner er otrygga i möten med denne.
Man kan känna sig otrygg utan att det egentligen är nån fara. Men med tanke på att grannen tar till handgripligheter på olika sätt så vem vet vad nästa steg kan bli?

Tycker att ni ska börja dokumentera, tex när nåt hällts genom brevinkastet. Så ni har bevis och gemensamt lägga fram en anmälning. Tror tyvärr inte det där kommer lösas på annat sätt än att människan till slut tvingas flytta. Så hoppas att ni på nåt sätt kan få tex polis och hyresvärd att samarbeta utan att ni råkar ut för något som hämnd. För ni måste kunna vara säkra och trygga också.

Åsa S
3

Kolla om du kan flytta för tyvärr är det inte så lätt att vräka någon speciellt ifall det visar sig att personen har någon psykisk störning el dyl. Livet är för kort för att kriga med en granne som ingen kanske lyckas vräka på många år.

snowy00
1

#0:

Låter liknande som mitt problem.

Jag har en nyinflyttad granne som gärna spelar hög musik, skriker, och dunkar i golvet (mitt tak) från kl 18 på kvällen till kl 06 på morgonen. Det har hänt iaf fem gånger sen de flyttade in. De har ofta balkongdörren öppen, och har hög musik på, så att det knappt går att sitta ute på altanen.
När jag satt ute på altanen sist så kom det nåt kletigt ned från balkongen, ovanför mig, (de störande grannarnas balkong), och jag funderar om de hade ned något där bara för att jag satt där.(fick inget på mig dock)

Har ringt störningsjouren fyra-fem gånger men det blir ingen skillnad. Senast lät de irriterad på mig för att jag ringer igen.
Har ring till hyresvärdens kundtjänst, och de var trevligare. De startade ett ärende och sade att någon ska ringa upp mig. Men ingen har ringt mig, och det var ganska länge sen nu…

Vet inte vad mer man ska göra. Hoppas bara att de flyttar snart

vanillabeaver
0

#4: Jag har gjort en polisanmälan angående det som hälldes in hos mej. En annan granne har gjort likadant. Tror nån av dom har dokumenterat dom situationer som uppstår med grannen ifråga. Jag har själv dokumenterat senaste året ca.

#5: Då blir hela hyreshuset tvungna att flytta. Ingen av dom jag pratat med står ut med denna grannen. Och det är inte hållbart när det är en som förstör för alla.

#6: Har haft liknande situation när jag ringt störningsjouren här. Dom tar emot samtalet, men schabblar alltid till adressen så det blir en adress i en annan stad. Sist jag ringde så kom dom aldrig ut.

vanillabeaver
0

Liten uppdatering, dock en tråkig sådan.

Grannen har återigen försökt, och typ lyckats, hälla in vätska genom brevinkastet. Jag tejpade igen det efter förra gången, men grannen var motiverad antar jag. Tejpen var trasig i nederkant, nya dörrmattan och dörren luktade konstigt. Det verkar som att grannen nu tog steget längre och använde nån brandfarlig vätska. Det luktade typ tändvätska. Det är givetvis polisanmält och hyresvärden är meddelad.

Hyresvärden menar dock på att det är ett "missförstånd", att grannen är "jättetrevlig" när dom pratat med honom, och att vi ska allihopa sätta oss ner och prata. Tändvätska, eller vad det nu är för brandfarlig vätska grannen använt, genom brevinkastet är inget missförstånd. Det är ett hot.

Jag känner mej inte säker i mitt egen hem nu när jag vet att grannen är villig att gå så här långt. Att flytta är inget alternativ.

Liz85
3

#8: shit!! För det första, hur kan det vara ett missförstånd att hälla vätska i någons brevinkast? Det är liksom inget man gör dagligen och det kräver vissa steg/grepp för att lyckas med det.

Sen, vatten är väl en sak men om det är typ tändvätska… Det borde ligga som prio ett på både polisens och hyresvärdens bord.

Fast det är väl som med mycket annat, det krävs att något ska hända för att de faktiskt ska agera. Istället för att förhindra en olycka från början.

vanillabeaver
0

#9:
Jag vet inte hur hyresvärden tänker överhuvudtaget. Jag sa, och skrev, att dom kan inte garantera min säkerhet med den grannen i samma rum då grannen bevisat flera gånger för mej att grannen inte går att lita på vad gäller hens beteende.

Jag tycker också att det borde prioriteras mer när nåt sånt händer, men hyresvärden jag har är känd för att inte direkt bry sej om sina hyresgäster.

Om jag läste rätt i Hem & Hyra's artikel om liknande situationer så verkade det krävas att den som anmälde störningar etc, blev fysiskt attackerad av den störande grannen, att det blev rättegång etc innan den störande grannen blev vräkt.

Lona
6

Men jisses! Och vad är det för idiot till hyresvärd?!
Det är väl dessvärre ofta så att folk som har den här typen av problem även kan vara extremt trevliga och är mycket duktiga på att manipulera folk.
Vad säger polisen?
Jag tycker absolut inte att ni skall ha ett "gemensamt samtal" åtminstone inte utan att polis eller motsvarande är med. (Jag har ingen aning om ifall polisen sysslar med sånt?)

Jag tror att Hyresgästföreningen kan hjälpa er mer än så, i synnerhet som det har blivit betydligt värre. Kontakta dem igen!

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

vanillabeaver
2

#11:
En av Sveriges värre hyresvärdar skulle jag vilja påstå. Suck.

Polisen säjer att så länge ingen personskada eller liknande har skett, så kan dom inte göra nåt. I alla fall så sa den jag pratade det.

Jag har vägrat ha det gemensamma samtalet flera gånger i samma konversation med hyresvärden, som hela tiden hävdar att det är ett missförstånd och att det går att prata om det. I min mening så går det inte att prata om det när ena parten har hällt in tändvätska i brevinkastet. Det är liksom inte långt till nästa steg med tändare eller liknande.

Jag pratade med Hyresgästföreningen och dom bollar det vidare till polisen och hyresvärden. Ingen verkar vilja ta i det alls. Det ska inte behöva eskalera så långt att nån kommer till skada pga den här grannen.

[Vargnatten]
3

#12 Fy vilken jobbig situation både du och dina grannar hamnat i man har ju läste om sånt här men inte vart utsatt själv om just det du skriver det var på ett annat sätt. Bodde i Sthlm och en grannes son höll oss vakna han var kanske 10 år men då sa vi till och den grannen var skötsam på alla vis ingen misskötsel men efter en tid då vi upprepade att vi inte fick sova där började saker hällas in i brevinkast.

Det var typ vin och någon annan sörja vi trodde då att det möjligen kunde vara grabben med kompisar som skulle retas med oss andra i uppgången men det där har vi inte bevis för.

Vi tog upp det här med HSB som agerade direkt det var lite annat som hände också som troligen grabben med polare låg bakom så polisanmälan upprättades men det gick aldrig vidare däremot tog dom sig tid att reda ut på plats och efter det var det inte något som hände och grabben lugnade ner sig betydligt så vi andra i uppgången fick sova.

Polisens jobb är att förebygga brott så du måste ha stött på fel person och talar vi om så allvarliga saker som brandfarliga tändvätskor ska dom reagera bums innan olyckan är skedd det är deras jobb.

I mitt yrke har jag ofta med polisen att göra och hade så även i mitt förra yrke och min egen erfarenhet är att dom verkligen vill förebygga brott och att dom engagerar sig så vore jag du skulle jag kontakta någon annan kanske rent av en annan station och polisen uppmanar oss att anmäla och rapportera oavsett ett brott hunnits begås eller inte.

Det är ett brott att använda brandfarliga vätskor så som din granne gör det utgör en fara för andras liv och samtidigt som det är ett hot en form av terrorism där man successivt medvetet sätter skräck i andra.

Dokumentera allt, dokumentera grannens bolmande filma till förbannelse ta bilder till förbannelse och kommer mer tändvätska samla upp det i en liten behållare om så bara några droppar och lämna in för analys så ni vet vad ni har med för någonting att göra.

Varken du eller dina grannar ska känna rädsla i era egna hem det är er rättighet att känna trygghet och jag blir uppriktigt förvånad över att du möttes så hos polisen att dom inte kunde göra något innan något hänt du måste ha mött på fel person för det här är något som kan leda till allmänfarlig ödeläggelse och det är deras jobb att förebygga brott helst innan dom sker.

Hoppas innerligt att ni kommer tillrätta med det här och är det någon som ska flytta så är det den som missköter sig inte ni andra ni ska ha tillbaka tryggheten i era hem.

[Mia-45]
2

Ge dig inte i detta.
Gör polisen och hyresvärden inget så kontakta Hyresgästföreningen igen…och igen…och igen.
Om inte så gå till Hyresnämnden.
En hyresvärd måste se till så att ni känner er trygga i era egna hem.
Det är inte ni andra som ska flytta utan den som håller på.