Överreagerar jag?
Hej.
Min man och jag har tidigare haft lite problem med hans beteende med hans telefon med olika saker som jag inte har tyckt varit okej i ett förhållande och vi har haft fleeera diskussioner angående detta.
Men jag tycker fortfarande att han har ett märkligt beteende när det gäller den.
Som tex att det verkar som att han inte vågar vara inne på Instagram och han kollar aldrig när han får någon snap när jag sitter bredvid. Men skulle jag gå eller inte vara i närheten så är det inga problem att kolla.
När jag frågar han om detta så säger han själv att det är inget han tänker på, men för mig så måste man ju göra det om beteendet håller på trotts att man har tagit upp det.
Överreagerar jag?
Nu vet jag ju inte vilken orsak du känner att du behöver hålla koll, men i mitt förhållande tycker vi båda att den andra har rätt till privatliv. Vi kan absolut visa varandra allt på telefonen och är aldrig rädda att kolla något så att den andra kan se, men för oss är det i princip självklart att partnern har rätt att vilja hålla sin telefon privat och man tittar bara när något visas eller så.
Lider ni av problem med tillit så är det klart du oroar dig och du beskriver ju inte varför situationen är som den är. Det behöver du inte heller för oss. Men det kanske är så att även om han så klart borde kunna tänka på det när ni pratat om det så kanske du måste försöka öka tilliten till honom och försöka släppa din "kontroll" lite.
Min sambo och jag kollar sällan på meddelanden när vi umgås och precis som Zadeira skriver så är vi noga med att vi båda har ett privatliv, å andra sidan har vi full tillit också så vi har aldrig behövt se i varandras telefoner.
Men förhoppningsvis gör han det av respekt för att ni umgås och man inte behöver sitta med telefonen när man har sällskap, annars bör du konfrontera honom så du inte:
- Faktiskt blir bedragen eller
- Förstorar upp det så att du mår dåligt i onödan
#2: Nej han kan sitta med telefonen i flera timmar bredvid mig och kolla på allt möjligt men just Instagram undviker han och går in där när jag t.ex går iväg.
Det är inte så att jag kontrollerar på det sättet utan jag märker det då jag och min syster skickar mycket till varandra där och jag skickar även roliga saker till min man så man ser ju när man går in på meddelanden när han är aktiv.
Jag har konfronterat honom flera gånger men får samma svar varje gång att han inte tänker på det.
Därav jag tycker det är så märkligt.
Själv gillar jag inte att sitta inne på olika sociala medier, forum eller dylikt när någon annan ser på. Det blir så ansträngt för mig att läsa och skriva. Så det kan vara något så oskyldigt som det i ert fall.
Men jag har ju bara haft ett förhållande, så kan inte uttala mig så mycket i ett sånt specifikt fall.