Relationer iFokus

Relationer

Etikettekonomi
Läst 332 ggr
Randomel93
2023-07-05 13:51
1

Behöver perspektiv

Jag lever i samboförhållande men bilen är enbart min. Min sambo har sedan en tid tillbaka inget jobb men väntar på besked om utbildning. Han har haft det mycket tufft senaste par åren och nu det senaste är det ännu jobbigare av olika skäl så hälsan går upp och ner.

För ett tag sedan var han ute och gick och tappade min bilnyckel på en åker, vi har letat utan att kunna hitta den, ärligt misstag, skit händer. Han mådde jättedåligt men jag är varken arg eller besviken för det var en olyckshändelse.

Jag använder mig av reservnyckeln men blir nervös av att inte ha en backup. Så jag har beställt en ny nyckel och det var dyrt men jag har pengarna. Dock vet jag att han kommer tycka att det är jättejobbigt att jag gått bakom ryggen och fixat detta när han gjorde misstaget, samtidigt som jag tycker det är jobbigt om han känner pressen att betala för det on top av allt annat som är jobbigt för honom just nu.

Hade jag tappat hans nyckel hade jag betalat direkt så jag vet inte varför jag tycker det är jobbigt om han skulle betala.

För att förtydliga, han kommer vilja betala så att få dom pengarna av honom kommer inte vara problemet. Det är att jag tycker det skulle kännas jobbigt att kräva dom pengarna av honom när jag vet att han har det tufft. Och jag tror också det kommer vara jobbigt för honom att veta att jag skaffat en nyckel som han kommer känna sig skyldig att betala för.

Egentligen ett litet, löjligt problem men känner att det blir så stort i mitt huvud, har någon ett perspektiv på det eller egna tankar?

beem
2023-07-05 14:32
6

Alltid svårt att ge råd men jag tänker … Ärlighet - berätta att du beställt ny nyckel.
Om han då vill betala så säg att ni kan ta det då han får ett arbete/lön. Verkar som han inte skulle gå med på at du betalar.
Ett annat alternativ är att ni delar på kostnaden.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Randomel93
2023-07-05 18:25
3

#1: Jag kom på att han kommer behöva ta bilen till verkstaden för nyckeln så jag kommer behöva berätta det innan betalning sker oavsett, men att dela på det lät väldigt bra, tack :)

beem
2023-07-05 19:13
0

#2: Ibland kan problem som känns stora plötsligt lösa sig på ett bra sätt.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Randomel93
2023-07-05 21:03
0

#3: Haha ja, det kändes som en pinsamt enkel lösning på ett problem jag visste att jag övertänkte 😂 Men det var exakt ett sådant perspektiv jag behövde 👍

[Devya]
2023-07-07 04:22
2

Lite tråkigt om du börjar överanalysera så här pass mycket över en så liten grej. Kommunikation och ärlighet är väldigt viktigt i ett förhållande, även gällande mindre saker såsom det här. Försök inte börja dölja saker för din partner, det brukar sällan gå bra.

Saker såsom detta lär fortsätta hända livet ut. Han måste lära sig att handskas med sådant oberoende om han går igenom en tuff period eller ej. Kan han inte och han mår inte alls bra så måste han uppsöka hjälp. Men kanske du överanalyserar här också? Kanske han mår lite skit en liten stund och sen är det överstökat. :)

Sen förstår jag kanske inte riktigt det här med att bli nervös över att inte ha en back up nyckel. Man kan skaffa en ny även fast man inte har någon nyckel kvar. Så har bekanta till mig gjort och det är inte så svårt. Jag måste också erkänna att vi har alltjämt bara haft en nyckel till alla de bilar vi har haft och vi har klarat oss fint fast jag är den som brukar tappa bort allt :D Men jag kan förstås förstå varför man vill ha en extra om man alltid har haft en. :)

• Redigerat 2023-07-07 04:23 av [Devya]
Niklas
2023-07-07 14:11
3

Säg till honom att du har beställt nyckel för att ni snarast ska kunna lägga det bakom er. Som du skriver, det är ett misstag som kan hända vem som helst. Just nu har du råd att betala nyckeln och därför gör du det. Du vill inte att han ska tänka på det mer heller.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning