Relationer iFokus

Relationer

Etikettförhållande
Läst 193 ggr
homesick2018
0

Kommunikation

Hej jag undrar vad för hjälp det finns att få om man har svårt med kommunikationen i en relation. Jag har på egen hand försökt bättra mig i flera år men det går inte. Jag blev nyligen diagnostiserad med aspergers.

Sindri
5

Både du och din partner bör träffa någon som kan hjälpa er att förstå den andra. Hör med den institution där du fick din diagnos.
Det är viktigt att du förstår hur din partner reagerar och fungerar och att din partner förstår hur du reagerar. Ni måste också kunna diskutera förhållningssätt utan att bli irriterade på varandra. T ex;

• När du säger yyyy xxx så uppfattar jag det som……
Lia
2

Jag fick också relativt nyligen diagnos autism och vi har också kommunikationsproblem i vår relation. Jag vet inte hur gammal du är, men jag tror att det är olika var man söker hjälp beroende på ålder. Men om du är över 20 år, har du blivit kallad till vuxenhabiliteringen? Det finns delvis hjälp för en själv i form av samtal med logoped eller kurser i samtal, men också kan man få samtal tillsammans med sin partner genom en kurator för att få hjälp med kommunikationen. Dessutom finns det anhörigkurser som din partner kan gå för att få ökad förståelse för din diagnos och vad den kan innebära för dig.

homesick2018
0

#2: Jag är över 20, har inte blivit kallad till vuxenhab men har nyligen gjort en egenremiss så hoppas på att bli det.

Lia
0

Jag fick diagnos på vuxenpsykiatrin och blev sen remitterad direkt till habiliteringen, konstigt att du inte blev det men bra att du gjorde egenremiss! Det tar lite tid att få hjälp för de har ofta långa köer, även om man redan är patient. Jag har väntat på flera grejer i 1,5 år nu, men annat har jag hunnit göra. Hoppas du får komma dit snabbt!

homesick2018
0

#4: Jag har inte blivit erbjuden någon hjälp öht, fick diagnosen adhd också och hade behövt medicin för det men jag fick själv be om att få träffa en läkare.

Sindri
1

Så typiskt! Tyvärr gäller det att läsa på om rättigheter och kräva, kräva, kräva!

Lia
0

#5 Så himla dåligt! Jag fick också diagnos ADHD samtidigt. Men jag fick prova medicin direkt. Jag höll på i ett år, men det hjälpte inte fastän jag testade alla varianter. Har du fått tid till läkare ännu?

homesick2018
0

#7: ja, i september