Relationer iFokus

Relationer

Läst 296 ggr
homesick2018
0

Varför gör han så?

Min sambo vill att jag ska öppna upp mig för honom och berätta hur jag mår, jag håller ofta saker för mig själv för att jag inte vill tynga ner honom. När jag väl berättar efter att han har tjatat på mig om det så säger han att jag är negativ och att jag får honom att må dåligt med mitt dåliga mående. Varför gör han så?

Maria
3

Du får kanske fråga honom.

/Maria

Zadeira
10

Är du säker på att han ens tänker på det? Prata med honom och berätta att du upplever det precis som du skrivit här, be att han förklarar varför han gör så.

Sindri
3

Det kan vara väldigt svårt att vara tillsammans med någon som mår dåligt.
Även om den andre tydligt förklarat att det inte är partners fel, grubblar man ändå på varför man inte kan göra den andre lycklig, varför man inte räcker till.
Det är inte lätt att leva jämsides med någon som man märker mår dåligt. Du skall ändå vara glad att han känner av hur du mår. Det finns de som är helt "tondöva" eller som helt enkelt stoppar huvudet i sanden. Varje gång han ber dig berätta kanske han hoppas på att det är något du kommer att säga, som han kan hjälpa dig med.
Det är viktigt att du förklarar att ditt mående inte är hans fel, utan är något som händer inuti ditt huvud.
Jag tror att ni skulle behöva gå till en familje- eller parterapeut tillsammans som kan hjälpa er att kommunicera på ett bättre sätt.

[Devya]
0

Tyvärr tynger du nog ner honom oberoende om du säger hur du mår eller ej. Människor är inte dumma, vi känner av tunga stämningar.

Har du funderat på att prata med någon professionell? Jag själv uppfattas som väldigt negativ om jag berättar för min man om hur jag mår. Jag ska så småningom prata med någon eftersom jag har det väldigt tungt själv nu som då.

_Fisken
3

Han kanske vill vara the good guy men sen när han får höra så orkar han inte bära det.