Relationer iFokus

Relationer

Läst 565 ggr
[Mia-45]
0

Accepterar ni smuts och oreda?

Träffade en man i söndags.
Vi fikade ute första gången vi sågs och jag tyckte om honom men tyvärr klarar jag inte av fåordiga män.
De som bara sitter och hummar när man pratar med de. Och inte ställer nån fråga ens och inte startar något ämne.

Men jag tänkte att det där kanske lossnar så jag ville träffa honom en gång till.
Åkte hem till honom då som vi bestämt.
Det första jag reagerar på att tomten har nog aldrig sett en gräsklippare.
Men hade överseende med det.
När jag kommer upp vid hans ytterdörr så står det en gammal frys där….full med fimpar ovanpå. En stor hög ärligt talat.

Hur ska detta gå tänker jag då. Men det kanske är mer ordning inne.

Kommer in……och hmmm…jaaa…ser en MASSA skräp längs golven….
Jag tar av mej skorna även om jag hade velat behålla de på.
Det första som fastnar under mina fötter är plasten från ett ciggpaket.
Men näääääeeee tänker jag när jag kommer in i köket.
Jag säger inget om det ligger prylar överallt. Men här handlar det om smuts….skit……

Jag ber att få låna toan då jag måste kissa.
Ärligt…jag stod upp och kissade. Smutsigare toastol och även på golvet får man leta efter. Kolsvart….!!!
Jag visste inte vad jag skulle göra. Åka hem med en gång eller stanna kvar en stund och prata. det jag får ur honom.
Och samma sak igen. Han sa inte ett knyst, Jag fick prata.
Jag som älskar diskutioner…det kommer inte gå att ha med honom det var bara: Jaaa…neeej….hmmm…mmm..

Jag sa hej då efter en timme.

Det ÄR såååå synd för människan i sej är jättefin.
Kunde han bara prata och framför ALLT….städa och sanera hemma hos sej och sedan sköta det hade jag gett han en chans.

Jag kan sätta in ett kort om nån vill se toastolen.

Har ni vart med om detta? Och hur hade ni gjort? Hade ni sagt till människan att han måste städa? Hade ni sagt vad ni tyckt?

Och han har ingen psykisk ohälsa, enligt honom själv.
Fullt frisk men lat.

• Redigerat 2023-08-22 11:46 av [Mia-45]
Fridaaaa
7

Jag hade avslutat - hade inte fixat det.
Personen behöver få hjälp innan personen kan inleda ett förhållande - enligt mig i alla fall.

hur vet du att personen inte har psykisk ohälsa?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Mia-45]
1

#1: Han sa att han inte hade det när jag frågade honom. Får lita på det men jag undrar ju.
För så illa kan inte en som inte har psykisk ohälsa ha det.

Fridaaaa
4

#2 Fast det kan man inte lita på. Och på din beskrivning låter det som att han har någon psykisk ohälsa, som han behöver få hjälp med alt någon diagnos. Låter inte som ren lathet.

[Mia-45]
0

#3: Jag tror också att han har det.
Men han sa till mej att han inte hade det utan bara var lat.

Jag insåg iallafall att det där kan jag inte förlika mej med. Frågan är om jag ska säga till honom att han behöver hjälp. För han inser ju inte själv att han har problem.

beem
0

#2: Tror nog det är svårt att erkänna efter bara 2 träffar.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Fridaaaa
1

#4 Jag hade bara avbrutit, och sagt att man inte är intresserad längre.
Och man kan göra anmälan till soc med.

• Redigerat 2023-08-22 12:12 av Fridaaaa
[Mia-45]
0

#5: Det tror jag också. Men jag såg ju hur det såg ut.
Tycker nästan synd om honom. Men han måste ju inse samtidigt att han måste ha hjälp.
Så frågan är ska jag säga det till honom?

beem
0

#4: Så svårt. Det är ju viktigt att det blir rätt. Jag tror inte att jag skulle ha sagt något efter bara 2 träffar.
Om du har en känsla att du bör göra det så är det nog rätt.

[Mia-45]
0

#8: Jag vet inte om jag ska lägga mej i. Han är ju ingen man jag kan tänka mej att fortsätta träffa ändå pga detta.
Men för hans framtida förhållanden så skulle jag vilja….för hans skull.

Jag vill ju inte göra honom ledsen och säga rakt att av han hade så skitigt.
Att det var därför jag backade.
Och att han är tystlåten…det kan nog inte han hjälpa heller.
Men hjälp…det behöver han ha. Men av mej???

beem
4

#9: Känner du någon i hans bekantskapskrets ? Vore o så fall idė att fråga lite försiktigt där.
Jag förstår att du vill hjälpa men jag tror inte du kan förändra honom. Han borde även ha tänkt på att städa innan du kom. Det är väl en normal reaktion om någon ny kommer på besök.

beem
0

#3: Håller med

[Mia-45]
0

#10: Nä jag vet att jag inte kan förändra honom. Och jag ska nog inte vara i det och peta heller.
Känner tyvärr ingen i hans bekanstskapskrets heller som jag kan prata med.
Ville ha lite input i detta hur ni andra tänker kring en sådan här sak. 😃

• Redigerat 2023-08-22 12:49 av [Mia-45]
Fridaaaa
13

Undran: Hur hittar du alla dessa karlar? Känns som att det är något strul var och varannan gång du är på dejt?

Grodan
1

#4 Jag tycker absolut du ska prata med honom. Kanske inte säga att han behöver hjälp direkt, eftersom en människa som har psykiska problem inte vill höra sånt.
Men att någon bryr sig och vill ha kontakt, kan hjälpa mycket i sig. Det kan sätta fart på honom, han kanske får energi, ork och lust att ta hand om sitt hem lite.
Du tycker ju om honom, men du undrar varför han har så skitigt. Han borde se det själv, men om han inte gör det, så måste han ju få reda på det. Att det inte är acceptabelt att strunta i sitt hem. Och så finns det aspekten att man faktiskt mår bra av att ha rent, fint och ordning. Att skjuta upp städning osv leder till stress, det är bättre att hålla efter eller ta tag i det innan det blir för tungt. Hinner det bli för smutsigt finns risk att man mår mycket sämre bara pga det.

Någonstans tycker jag att det var tufft att han lät dig komma dit. De flesta som struntar i sitt hem släpper inte in dig. Men det kanske är sådana med djur, för då kan man ju alltid anmäla dem. Även om djuren har det bra och sköts väl, så kollar länsstyrelsen på hemmet och anmärker.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

• Redigerat 2023-08-22 14:00 av Grodan
Zadeira
9

Om du inte kommer fortsätta träffa honom och tror det blir något så säg bara att du inte tyckte det kändes rätt. Dra inte i hur han bor osv om han inte själv säger nåt. Hade det varit en man du ville investera i och såg fler dejter och framtid med så kan man ju nämna det lite fint, men om du ändå inte vill lägga ner energi på att hjälpa honom så avsluta bara.

Calcifer
11

Säg absolut ingenting till honom om det om du tänker avsluta. Du har träffat honom två gånger, helt ärligt vet du ingenting om honom eller hans situation eller varför det är som det är. Sen även om du menar väl om det är så att det ligger psykisk ohälsa bakom läget i hans hem (oavsett om han vet om att han har psykisk ohälsa eller om han bara inte ville dela det med dig) så kommer det INTE att hjälpa att en främling påpekar det. Kommer aldrig att tas på det sätt som du menar. Jag skulle bli totalt vansinnig, och defensiv som satan, och omedelbart förneka ALLT. Förklara ALLT. Arg och kvickt. Oavsett om den som sa nåt menade mitt bästa och ville väl. Varför? För att de helt enkelt inte har med det att göra, det är inte deras ensak, och utan att veta mer om mig och min situation har de ingen rätt att döma. Och dömd är exakt hur jag skulle känna mig.

Är han dessutom en vuxen människa (vilket han ju rimligtvis bör vara då jag gissar på att du inte direkt dejtar tonåringar) så är det ännu mindre troligt att han kommer lyssna på en främling om något så personligt. Har han odiagnostiserad psykisk ohälsa så lever han förmodligen även med en hel del förnekelse. Den kan du inte ens peta på utan att du känner honom. Det tog mig åratal att erkänna TILL MIN MAMMA att jag hade problem med alkoholen. Trots att hon redan visste, naturligtvis.

Låt det där vara helt enkelt. Du kommer inte hjälpa. Antingen reagerar han med förnekelse och blir arg eller så reagerar han med skam och ångest. Därför att antingen ljuger han för sig själv om varför han har det som han har och då hjälper ingen kommentar från dig. Eller så vet han om det men mår för dåligt för att ta tag i det. En kommentar från dig hjälper inte då heller.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

_Fisken
8

Jag tycker du ska ha en karl som inte är ett projekt.

Draken
3

Oreda kan jag ta, men inte att det är smutsigt, då backar jag.

Håller med flera andra här. Om du inte tänker fortsätta förhållandet eller kan se en satsning på killen längre fram, så backa ur och säg bara att det inte kändes rätt.

#13: Förlåt men den frågan har väl ingenting med tråden att göra ? Och ingen annan har med det att göra heller.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2023-08-23 09:03 av Draken
Fridaaaa
2

#18 På sätt och vis har den med tråden att göra, eftersom det blir liknande frågeställning som #0. Känns som ovana eller annat som ligger bakom, och kanske behöver hjälp kring det, alltså för ts skull, precis som ts vill hjälpa andra.

[Devya]
4

Jag är väl en av de få människorna som har accepterat detta. Min man var hemsk då vi först började dejta. Han har adhd så det kan också vara en orsak till varför han inte kunde hålla det rent. Som tur är så rökte han åtminstone inte så jag behövde inte oroa mig över den biten. Idag så tycker han dock om ordning och reda. Han har sett hur jag gör och han har börjat göra likadant. Han städar även nu som då när han märker att det behövs. Han har alltså lärt sig. Han kommer från en familj där ingen riktigt brukade städa. Hans syster och bror var också likadana men de har också växt upp och börjat inse att det är viktigt att hålla det rent.

Jag såg dock en massa positivt i min man så därför var det här aldrig en dealbreaker för mig. Jag är själv en perfektionist och städar konstant kan jag ju tillägga.

Men på basen av allt annat som du skriver om den här killen så låter det ju inte som om det riktigt klickar mellan er två. Hur kan du ens tycka att detta är en fin kille om han aldrig öppnar munnen? Försök nu tänka lite förnuftigt nu. Du kan inte ens hålla en diskussion med människan, varför ens fortsätta? Du behöver inte gå ut med honom en till gång. Avsluta, gå vidare.;)

[Devya]
8

#13: Då man dejtar så träffar man på en massa idioter, tro mig. :D Been there, done that. MEN, jag brukar aldrig ge dem mer än två dejter och sen går jag vidare. Jag kan oftast efter en dejt redan säga om det är något att bygga vidare på eller ej, men brukade ge killen åtminstone en till chans, en till dejt, och om känslan inte var annorlunda på andra dejten så var det klart. Ts måste lära sig att bryta ASAP hon känner att det inte riktigt klickar. Två dejter är mer än tillräckligt för att veta om det känns rätt eller ej och ts har redan bekymmer efter dessa få dejter så om hon är smart så avslutar hon det hela nu direkt.

[Mia-45]
1

#13: DET har väl ändå inte med denna frågan att göra?
Är man ute i dejtingsvängen så finns det inga garantier för att du träffar på de som är ordentliga och skötsamma.

• Redigerat 2023-08-23 10:59 av [Mia-45]
[Mia-45]
0

#16: Exakt så känner jag också nu.
Jag låter det bara vara och kommer inte peta i det.
För han kan ta det väldigt illa, som du skriver och det vill jag inte.

[Mia-45]
1

#17: Ingen karl är ett projekt för mej. De är alla människor och olika själar.
Ändrade då jag skrivit fel ord.

• Redigerat 2023-08-23 11:09 av [Mia-45]
[Mia-45]
0

#19: Jag behöver inte hjälp kring detta. Det är så när man är ute i dejtingsvängen. Man stöter på alla slags människor med bagage.

Fridaaaa
1

#24 Personen har skrivit PROJEKT inte OBJEKT.

• Redigerat 2023-08-23 11:08 av Fridaaaa
[Mia-45]
0

#21: Det är avslutat.
Jag sa att tyvärr så känns det inte rätt. Sa ingenting om hans smuts och oreda.
Och visst är det så att man träffar på kreti och pleti när man dejtar. Finns inga garantier på att träffa de som är skötsamma och ordentliga.

Huruvida ofta jag dejtar är min ensak. Det har inte du skrivit nåt om men andra.
Jag är nog absolut inte den enda som gör så. 😎

[Mia-45]
0

#26: Har ändrat. Skrev fel ord.

beem
1

#27: Du gjorde rätt. Du hade nog bara mått dåligt om du gått vidare med honom. Känn dig stolt att du tog ett bra beslut.

[Mia-45]
0

#29: Tack 😍

Karmatarerskanise
1

Jag avskyr när det är stökigt. Ändå hamnar jag i perioder då jag har det väldigt stökigt. De är svåra att komma ur.

Jag bjuder dock inte in någon dejt när här är stökigt. Det är inget jag vill visa.

Om en dejt visar sig ha stökigt hemma är det inget jag påpekar eller dömer personen efter. Klickar vi så försöker jag nog att vi träffas mer hos mig, och när man lärt känna varandra kan man prata om sådant.

Jag undrar dock hur dy kan zäga att människan är jättefin, när hzn inte pratar och bor på en soptipp.

Du vill ha någon som pratar. Det gör inte han. Hur får du honom fin då?

Bor man så skitigt att dasset är svart är det någon som inte mår bra och alltså ingenting för dig att hämta där.

[Mia-45]
1

#31: Med att han var fin menade jag att han själv var välvårdad och fräsch.
Allt är avslutat.