Stressad av min bror
Bakhistorian om detta är att jag mått rätt dåligt ett tag men nu är på bättringsvägen. Pga detta så vill min 13-åriga bror att vi ska ha kontakt VARJE DAG och svarar inte jag honom innan 5 minuter så flippar han ur och börjar spamma/ringa mig. Jag kan sitta i en lektion när han börjar göra detta, jag har sagt till honom att snälla inte göra det och att jag svarar så snabbt jag ser hans meddelande. Grejen är att jag känner mig stressad och utmattad av att ha kontakt varenda dag och att ha exakt samma konversation varje dag. Jag har flera gånger försökt ta en paus feån både sociala medier och att anvönda min mobil, vilket jag sagt till honom men han verkar inte förstå hur många gånger jag än säger det. Varje gång jag har tagit en paus så har han som jag sa tidigare först börjat med att spamma mig med meddelanden och samtal för att sedan gå över till att spamma mina kompisar och andra familjemedlemmar. Det gör så jag måste avbryta min paus från sociala medier för lugna honom. Känner mig skitstressad. Vill typ inte heller säga till honom att jag inte orkar för det känns så elakt. Detta har också lett till att jag inte kan prata med någon annan ur min familj om mitt mående för av någon anledning så skvallrar dem emellan varandra att jag inte mår bra och berättar även för honom och han får panik när jag inte mår bra. Tycker det är jävligt dåligt av dem först och främst att dem skvallrar men att dem också berättar det för honom som bara är tretton, tycker inte han ska behöva veta det när han blir så stressad av det. Någon som vet hur jag kan hantera detta på ett bra sätt?
Det är på sätt och vis rörande att du har en lillebror som bryr sig så mycket och känner så mycket ansvar för dig.
Men det är förstås stressigt för honom också att känna sån oro.
Det bästa är väl att ses och ha ett lugnt och vänligt (och kanske kärleksfullt) samtal om att du mått dåligt, men nu har börjat må bättre. Säg att du verkligen uppskattar att han bryr sig så mycket och det får dig att bli glad, men att du också behöver ta en paus från mobilen och medier, och att du verkligen inte kan svara jämt.
Han kan mycket väl förstå att det gör dig stressad att han inte ger sig.
Skulle det vara möjligt att bestämma att ni har ett samtal varje eller varannan dag där han får höra att du mår bra? Och att du lovar att berättar för honom om du mår sämre? Eller att du har "telefontid" en viss tid varje dag då han gärna får ringa?
Det låter som att din bror behöver hjälp att hantera sin oro över dig och ditt mående och det låter inte som att era föräldrar tar det här på allvar. Han mår uppenbart dåligt och det går ut över er båda två när han får panik över att du inte svarar direkt och du blir stressad över att måsta ha konstant kontakt med honom.
Jag skulle i första hand prata allvar med dina föräldrar om hur det hela påverkar er båda väldigt negativt och att din bror kan behöva någon att prata med, tex kurator på skolan. Var också noga med att påpeka att din bror inte behöver veta vad du berättar för dom om ditt mående. Om dom inte slutar inkludera honom i allt så kommer du inte att kunna prata med dom om det alls eftersom det förvärrar situationen för er båda. Du har helt rätt i att han inte behöver veta allt.
Något som kan fungera med din bror är att ni bestämmer att du skickar ett meddelande till honom på lunchen men att han inte får spamma dig med meddelanden och samtal under skoldagen. Då får han en bekräftelse på att du är okej mitt på dagen och du slipper bli sönderstressad av honom. Det kanske inte fungerar då det verkar som att han blivit traumatiserad av saker som hänt och han kan mycket väl behöva professionell hjälp att bearbeta det.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#2: Eller till och med bara skickar en "tummen upp" varje morgon. Det kan vara tillräckligt jobbigt om man inte mår helt bra men borde kunna vara en kompromiss - förutsatt att lillebror kan ta till sig det och tycker att det räcker.
Men jag håller med, han ska inte behöva bära på den oron själv utan kan behöva hjälp med det.❤️
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com