Äta ute ensam
Egentligen brukar jag bry mig ganska lite vad folk tycker men jag blir väldigt nyfiken på det här innan jag ger mig ut, jag är 30 år om det är relevant.
Förra veckan var mina vänner på Pinchos men jag kunde inte hänga med för jag var sjuk, och jag har varit så bitter över att missa Pinchos!
Och jag vet med mina älskade vänners familjer och ekonomier osv att det lär dröja innan nästa tillfälle. Min sambo pluggar på annan ort så vi är tillfälligt särbos och han gillar ändå inte Pinchos..
Jag har alltid trivts bra i mitt eget sällskap. Är det/skulle det vara konstigt att äta på restaurang ensam? Typ ha på en liten film på telefonen (med hörlurar så man inte stör) och mumsa i ett hörn för sig själv?
Vad tycker ni? Har ni ätit ute ensamma någongång och hur kändes det?
Jag gör det ofta. Speciellt på lunchen.
Jag tycker det är jätteskönt och skiter fullständigt i om någon annan tycker det verkar märkligt.
Efter jag var föräldraledig började jag uppskatta det ännu mer. Bara att få vara tyst för sig själv, sitta med lurar och kolla eller lyssna på nåt, bestämma själv hur länge man ville sitta där och att det inte gick åt en rulle hushållspapper var bara så skönt.
Mvh // Johan
Inget konstigt :)
Jag själv skulle inte göra det, går tex inte på bio heller själv.
Men olika hur man trivs med saker och ting :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag äter ute själv när jag har lust med det. Jag tycker inte det är konstigt alls och om någon annan tycker det är konstigt så är inte det mitt problem. Jag går även på bio, museum osv själv.
Så kör på!
//Jessie
- Redigerat 2023-10-12 20:43 av Scorpio97
Jag går också gärna på bio själv.
Mvh // Johan
Nog kan jag gå ut o äta själv. Kollar film med hörlurar om jag känner för det eller ägnar jag mig åt maten. Ser inget konstigt i det.
Jag har inga problem med att äta ensam eller att se någon som gör förstår inte varför det har blivit så laddat och många reaktioner på ensamätande ute på en restaurang.
Jag gör både och och faktiskt dom gånger jag äter själv är det riktigt avkopplande och skönt man sitter där och filosoferar ser på människor och rörelse omkring sig det är riktigt trevligt precis som det är lika trevligt om man är i sällskap och småpratar så båda alternativen tycker jag är lika bra och vi behöver även ha egentid så personligen kan jag inte se något konstigt alls i att äta ensam ute tvärtom det är helt i sin ordning.
Brukar faktiskt ha lite roligt och göra det till en liten grej att roa mig med om jag ser någon reaktion om någon tittar så kan jag höja glaset där jag sitter själv och säga skål rakt ut i tomma luften eller till dom vid bordet intill som tittar bara för att skapa reaktion och agera lite knasig och retfull det bjuder jag så gärna på 😂
Alla ska äta, även om man är ensam. Att då välja den maten du är sugen på är väl inte alls konstigt oavsett om det är en hemmagjord husmanskost eller en fin middag på restaurang.
Jag är en självständig person som gärna gör saker ensam. Visst är det kul om nån hänger på men det är absolut inte avgörande för om jag gör aktiviteten. Jag är ju vuxen, när man nu äntligen får lov att göra som man vill har jag ingen lust att bli hindrad bara för att ingen annan vill göra det.
Jag har också ätit ute själv många gånger i livet. Varit på bio själv och på puben ensam flera gånger. Min man jobbade utomlands flera år och mitt liv hemma fortsatte ju som vanligt.
Träffat många trevliga människor.
/Maria
Tack så mycket för alla era svar! Jag har faktiskt bokat bord till mig själv i eftermiddag men jag startar lite försiktigt med ett klockslag där det inte är så mycket folk, så får jag känna på det. :)
Men skönt att höra att det nog är vanligare än vad jag tror :)
Jag ser ofta folk som äter ensam och det är inget som jag har ens reflekterat över. :)
#9: Önskar dig en trevlig middag. Ingen kommer att tycka att det är konstigt att du är själv.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Jag hade jättetrevligt! Jag hade nog egentligen velat ha lite mer av en hörnplats för dom satte mig verkligen mitt i och nära "gångstråk" i det mest öppna rummet men jag hade trevligt ändå med god mat och en serie i telefonen :)
Också lärt mig att det tydligen kallas Masturdating vilket jag tyckte lät kul 😂
#13: aldrig hört ordet, men skoj att du hade en bra upplevelse.
Får hoppas på bättre bordsplacering nästa gång. 😊
Jag visste inte ens att det fanns människor som tyckte det kunde vara pinsamt eller obekvämt att äta själv på restaurang? Varför skulle det vara det?
Eller människor som tycker att vi som äter ensamma är konstiga? 😂
Vilket I-lands "problem"
Jag tycker inte det är ett dugg pinsamt, obekvämt eller liknande att äta ensam på restaurang..Det är ju jätte-vanligt att äta själv här i Stockholm, (där jag bor åtm)..
Allt i princip som jag gjort med kompisar, har jag även gjort ensam vid något tillfälle, speciellt äta ute på restaurang…
Men jag har även gjort massa andra saker själv som tex gått på bio och t.o.m åkt ålandskryssning själv, men då har jag iofs inte varit ensam så länge.😉.
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#12: Så roligt att det blev så lyckat. Nu är isen bryten. Nästa gång kan du beställa bord i tid och ta det du vill ha. Man får ju lugnare i ett hörn och slipper alla som passerar.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Jag äter ofta själv på resturang eller ute, framförallt luncher. Sparar tid och jag får en kort paus innan dagen fortsätter.
Jag tycker det är trevligt att äta ute ensam ibland. Sitta och studera människor och bara vara.
Jag tycker personligen inte att det är konstigt eller udda att gå ut och äta själv. Men tyvärr så anses man konstig udda om man gör det här där jag bor (en liiten håla)
Jag har ätit ute ensam 2 gånger och jag lär inte göra om det.
Första gången kom några kollegor till mig fram "Nämen sitter du här alldeles ensam, Men kom och ät med oss, inte ska du behöva äta alldeles ensam din stackare"
Andra gången var det släkt till mig, som kom fram och beklagade att jag inte hade någon att äta med och erbjöd sig att vi kunde byta bord så jag slapp "vara så ensam"
Det är säkert annat i större städer. Kanske folk inte bryr sig så mycket hur andra gör då.
- Redigerat 2023-10-16 18:29 av ellips
#19: hag hade bara tackat för omtanken och förklarat att jag hade egentid.
#19: I Större städer som Stockholm där jag bor så är det lika vanligt att man äter ensam som tillsammans med andra…och självklart bryr sig inte folk här om man äter ensam eller inte, vi är FÖR många här som beter oss "konstigt" för att folk ska orka bry sig! 😄
För det är ju sällan (eller aldrig) man "stött på" någon man känner som du gjort när man varit ute och ätit själv här..
Hade jag träffat på ngr kompisar eller släkt, här, så hade dom också sagt "kom och sätt dig hos oss, din stackare" eller liknande..Så det är ju ingen "konstig" reaktion egentligen.
Men i större städer så träffar du aldrig/eller väldigt sällan på någon du känner eller ens känner till… (vilket kan vara en fördel, men även en nackdel, beroende på hur man ser det)
Och varför du inte skulle kunna äta ute ensam igen, förstår jag inte?
Så länge DU är ok med att göra det så är det väl bara strunta i vad andra kanske tycker!?
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#0: Jag har ätit ensam på restaurang fler gånger än jag kan räkna. Det stör mig inte det minsta. Jag vet inte varför någon skulle tycka det är konstigt eller varför jag skulle bry mig. 🙂
#21: gällande att stöta på bekanta i storstäder. Ofta har man ju favoritrestauranger, många gånger nära området man bor dessutom. Så ovanligt är det inte enligt min erfarenhet.
#21 Ja du har rätt i att man bör strunta i vad andra tycker, men tyvärr gör jag inte det, jag BLIR obekväm när jag ser på andra att de tittar på mig med tycka-synd-om-blicken och säger "Men sitter du här och äter alldeles E N S A M" som att det är jättesynd om mig och att jag är extremt konstig.
#24: Har ätit ute ensam väldigt många gånger. Hade ett jobb där jag oftast inte kunde äta tillsammans med någon, så jag var helt enkelt tvungen att äta själv om jag skulle få någon mat i mig. Märkte aldrig att någon tittade på mig med någon tycka-synd-om-blick. Tror de flesta är upptagna med sin egen mat och struntar i om någon sitter ensam och äter.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#24: Jag tror det där sitter i ditt huvud mer än att det faktiskt är många som tänker så. Visst finns det säkert någon som, liksom du, kan tro att det är synd om den som äter utan sällskap. Jag tycker i stället att det är härligt att det finns de som kan njuta i sitt eget sällskap. Man ska inte behöva hålla sig utom synhåll för andra bara för att man ibland är utan sällskap.
Försök jobba på din egen uppfattning av ensamätande. Det tror jag du har mest att tjäna på. Ta med dig en bra bok eller tidning och kombinera ätandet med något du tycker är trevligt att göra ensam. 🙂
#24 Det där med "vad tänker andra" var min paradgren som yngre och osäker på mig själv. Trodde verkligen att alla alltid tittade på vad jag gjorde ute. Sen började jag fundera väldigt mycket på hur jag själv gör. När någon äter ensam ute, är det något jag reflekterar över? Är det något som spelar roll för mig? Är det något jag lägger mig i? Om nån går ensam på bio, sitter jag hela filmen och tänker på det?
Många idag är extremt självupptagna och har inte tid att bry sig om vad andra gör. Och skulle någon enstaka människa tycka att jag är patetisk som äter ute på restaurang så är det dens problem, inte mitt.
Nästa ensamgrej jag ska göra planerat är gå på konsert den 12 november. Ingen ville gå med och jag tänker inte missa något jag vill se för det. Jag är där för min och bandets skull, inte resten av besökarna…
#24: Sedan vad det beträffar så sitter väl de flesta idag och scrollar på sina mobiler, så de varken ser eller hör de andra restauranggästerna.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#24: Nu tror jag iofs inte att folk som jag inte ens känner skulle bryr sig ett skvatt om varför jag satt ensam och åt..Men skulle någon titta som om att det var synd om mig, så skulle jag bara säga "skål på dig"
Men, tror du verkligen att andra människor tänker så om dig? Det tror INTE jag..Visst nån enstaka kanske, men vet du vad dom också kan tänka?
Tex: "Åh, vad mysigt hon ser ut att ha det då, alldeles ensam, gud vad skönt för henne att slippa, barn, alla andra, osv osv--det där vill jag också göra..😅
Om du tänker på hur avundsjuka alla som tittar på dig är om du sitter ensam, istället för att tro att dom tycker synd om dig, så blir det ju lite roligare.. ;)
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#23: Ja..det har ju hänt.. När vi bodde mitt i Stockholms city en period så träffade man ju på grannar och bekanta så fort man gick på "stamkrogen" eller restaurangen bredvid..där man bodde..typ..🙂
Men annars, när vi inte bott mitt i Stkh city så har jag nästan aldrig stött på någon jag känt faktiskt..
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#27: Coolt att du ska gå på konsert ensam…Visst är det kul att göra ensamgrejer! 😊
Det kan faktiskt bli roligare eller trevligare att göra saker ensam än att göra saker med andra..många ggr..
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#29 Nej, jag tror verkligen inte att vilt främmande människor tänker så om mig för att jag äter ensam ibland, och nej, jag menade inte att dessa helt främmande människor ger mig konstiga blickar.
Jag pratar om folk jag känner, eller folk som vet vem jag är åtminstone, grannar, de jag jobbar med, andra bekanta, folk som faktisk kommer fram och UTTALAR dessa ord, " Men har du ingen att äta med, varför sitter du här ensam" osv. medan de har en tycka-synd om-blick och låter jätteledsen. Det är dessa jag pratar om. Inte att jag inbillar mig att alla okända tittar och undrar.
Jag har INGA problem att äta ensam i Stockholms city, där känner jag mig anonym, men inte här i den minsta hålan i Norrbotten, där alla vet vem alla är typ
#32: Kan du inte förklara att du tycker det är skönt att äta ensam ibland och att det inte är synd om dig?
#32 Då hade jag svarat att jag uppskattar ensamtid ibland.
#32: Ok…
Du skrev inte att det var folk du kände som tittade på dig, iaf inte i ditt senaste inlägg..men det gör faktiskt ingen större skillnad..
Om man skulle tycka att det är jobbigt att träffa på grannar o bekanta så skulle det kunna vara jobbigt att gå ut även mitt i Stockholm City om man bor där, beroende på hur långt hemifrån man går då självklart..
Men jag gick ut massor av gånger när vi bodde mitt i Stockholms city under 2 år och då träffade jag alltid på bekanta, grannar eller liknande…för det blev oftast att jag gick till dom närmaste restaurangerna..
Men jag känner inte igen det du pratar om, att dom pratade med mig och tittade på mig som om det var synd om mig..
Folk som "bara" är bekanta bryr sig mycket mindre än du tror..
För Vad skulle DU själv tänka om en bekant satt ensam?
Skulle du tycka synd om dom?
Om inte, varför skulle folk tycka synd om dig?
Vad folk säger behöver inte alls vara vad dom tänker, och det spelar ingen roll om du träffat dom förut eller inte!
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Tack för allas input och support! Jag gick just på bio själv på en film jag velat se länge och det var jättemysigt :)
#36 Så roligt🙂
/Maria
#36: Bravo! Ja visst är det mysigt att kunna gå ut själv!
Då blir nästa ensamtid på en restaurang då antar jag..😉😃
The more I love my Dog
"Mark Twain"