Relationer iFokus

Relationer

Etiketterförhållandeleva-tillsammansfamiljrelationer
Läst 281 ggr
Jesusislord
2023-12-13 20:59
1

Måste skriva av mig

Hej alla måste skriva av mig då jag inte har någon att prata med.

Jag är 24 år och varit tillsammans med min make snart i två år, gifta sedan i somras. Han är hur fin som helst och vi klickar så bra med varandra, men när vi tjafsar så blir han en helt annan person. Han hotar med skiljsmässa hela tiden då han vet om att jag inte har någon vid min sida förutom han.

Han blir känslokall, kallar mig saker såsom jag är handikappad, störd mm och det får mig till att må så fruktansvärt dåligt. Många av er tänker, varför jag inte lämnar honom.
Jo vi har en två månaders bebis och jag har seriöst ingen som kan hjälpa mig, ingen familj eller ”nära vän”.

Jag vill inte heller skilja mig då jag anser att det är ytterst viktigt att mitt barn får en stabil kärnfamilj. Just nu biter jag ihop för mitt barnskull, har själv aldrig haft en fadersfigur och vill inte det ska hända mitt barn.

Jag känner mig så ensam speciellt efter jag födde med. Har ingen och prata med och det gör mig så ledsen.

• Redigerat 2023-12-13 21:02 av Jesusislord
johan
2023-12-13 22:14
17

stabil kärnfamilj

Tänk om det är så att ni inte längre kan få båda dessa saker? Att det antingen är "stabil" eller "kärnfamilj". Vad är bäst för barnen då?

Är det inte bättre för barn att ha en mamma/mormor/farmor som mår bra, känner sig uppskattad, känner sig stark och trygg, än någon som mest visar att man ska bita ihop, må dålig och låta andra bestämma ens värde?

Vad skulle du rekommendera din dotter att göra om hon var tillsammans med en man som behandlade henne så?

Mvh // Johan

Sindri
2023-12-13 23:27
3

När är han "hur fin som helst"? Och hur klickar ni? Är det när du låter honom bestämma?
Vad tjafsar ni om? Och är det bara småtjafs eller är det stora saker det handlar om?
En del människor har dålig impulskontroll och kan vräka ur sig saker de inte menar när de blir stressade. Hur är han när ni blir sams igen? Ber han om förlåtelse? Är han medveten om att han trampar över gränser?
Är han lika ung som du? Hur är han annars när det gäller att ta hand om barnet, att sköta hushållet? Ta ansvar för vardagen?

Ni har känt varandra väldigt kort tid och är så unga. Att dessutom få ett barn är väldigt omstörtande och stressande. Det händer mycket både hos mamman och pappan. Jag tror att ni skulle behöva gå i parterapi och få hjälp med era nya roller och er relation.
Många pappor känner sig hjälplöst utanför den starka symbios som ofta finns mellan mor och barn. De är rädda att bli utanför och har man haft sådana känslor och upplevelser som barn, är det lätt att de kommer tillbaka i den nya situationen. Det är inte en ursäkt för att bära sig illa åt, men det kan vara en väg att förstå och bearbeta det som händer er just nu.
Om din man seriöst vill förbättra ert förhållande så sök er till en familjeterapeut.
Just nu är ni inte en stabil kärnfamilj.

Annars skall du inte låta hans hot får dig att anpassa dig. Är du medlem i en kyrka/församling kan du säkert få stöd och hjälp där. Det finns många ensamstående föräldrar som klarar sig galant även om det är tufft, och speciellt med ett så litet barn, men det går. En del BVC ordnar träffar för nyblivna föräldrar och barn, träffar som kan resultera i nya vänner och kontakter där man kan stödja varandra.
Det finns också en riksorganisation för ensamstående föräldrar, som har lokalavdelningar på flera orter.
https://makalosa.org/
Finns det inte där du bor kanske det finns något annat sätt att träffa andra föräldrar.
Det finns också chans att hitta en extramormor/morfar. Här är bara en av dem
https://www.facebook.com/groups/735150974889268

Och som Johan säger - skulle du vilja att ditt eget barn levde i ett sånt äktenskap? Det bästa du kan ge ditt barn är en glad och harmonisk mamma.

Sveriges Makalösa Föräldrar
  • Redigerat 2023-12-13 23:29 av Sindri
Åsa S
2023-12-15 09:45
6

Ett äktenskap där någon av föräldrarna inte mår bra och där en av parterna inte behandlar sin familj väl är INGEN STABIL KÄRNFAMILJ så du har ju ingen stabil kärnfamilj idag. Du har en kärnfamilj men den är inte stabil. I en stabil familj stöttar man varann får varandra att växa som människor och det är en styrka i att vara 2 och man stöttar varandra i det mesta. Att trycka ner någon genom att kalla dem fula saker och liknande är inte något normalt i ett äktenskap och det brukar bara leda till lidande för alla även barnen