Relationer iFokus

Relationer

Läst 368 ggr
[Mia-45]
2024-07-27 22:47
0

Lagd på is

För över 1 år sedan så blev jag vän med en på FB som är från samma stad som mej. Vi är nästan kollegor och kände till varandra lite innan.
Vi skrev då lite på Messenger men sen rann det ut i sanden.
Tror han tog bort mej som vän då nångång också men hade inte upptäckt det.

För ca 6 månader så gör han en vänförfrågan igen. Och vi börjar skriva på Messenger igen. Han tycker nu att vi ska ses över en fika. Så jag bjöd hem honom på kaffe.
Var trevligt. Och vi bestämde oss för att snart ses igen och ta en spelkväll.
Som enbart vänner. Solklart.

Vi bestämde ganska många ggr att vi skulle ses men då dagen kom så hade han lovat annat och backade ur. Till slut så blev jag undrande men sa inget.
Sen hamnade jag i mina skov och fick backa ur ett par ggr också till slut.

NU hade vi bestämt en fredag. På fredag morgon så skriver han till mej att han har det turbulent med en dam så att vi lägger detta på is ett tag.
Öhhhh jaha…..??? Jag fattade noll.
Då vi enbart är vänner så tyckte jag det verkade konstigt.
Jag ser ju vad han lägger ut på FB och det är mycket vänner han umgås med. Så varför lades jag på is då? För en turbulent dam? Är det svartsjuka med i leken?

Har frågat han rent ut om han inte vill ses som vänner alls. Men det vill han. Det är bara lite mycket nu. Och att han koncentrerar sej på annat.
Förstå min tanke…..han umgås ju med andra vänner så varför ville han lägga mej på is? Vad är problemet för jag får inte ur han det.

Jag ska inte lägga mer energi på honom då han verkar vara krånglig.
Men hur tänker ni kring hans beetende? Vän eller inte?

• Redigerat 2024-07-27 22:49 av [Mia-45]
Stjärnskott
2024-07-28 08:14
0

Ingen vän att räkna med.
Precis som du skriver krånglig
Tänker att frågan man kanske ska ställa sig är:
Varför bryr jag mig?
Varför hoppas och hålla kvar nån som gör så?

🤔

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

[Mia-45]
2024-07-28 10:54
0

#1: Jag håller inte kvar men försöker förstå varför då det var han som ville ses och träffas mer.
Och sen bara helvänder och är iskall.
Ville han "göra slut" som vänner så har han haft chansen då jag gett han den.
Men nej.

Jag kommer inte som sagt att bry mej om honom mer. Ville bara veta vad ni andra här inne tänkte om detta.
Jag har fått nog av krångliga människor.

Stjärnskott
2024-07-28 11:09
4

#2: Jag vet att jag låter kall nu kanske men jag menar inte att såra dig på någotvis.

Jag känner så väl igen känslan utav att vilja förstå.
Men vad finns det att förstå när människor är dubbla i sina budskap?
Mer än att de är just det.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

[Mia-45]
2024-07-28 11:15
1

#3: Vet att du inte vill såra. 🤗
Nä jag kan inte förstå varför man då inte säger rent ut. Precis som om jag ska finnas där som en reserv ifall hans plan inte faller ut som han vill.
Damen han pratar om kanske är svartsjuk.
jag skrev till honom att jag är rak och jag förväntar mej det från andra.
Men fick till svar att han koncetrerar sej på annat nu så kan inte jag ta det som det kommer så kan vi strunta i alltihop, skrev han.
Allt ska tydligen vara på hans villkor och ifrågasätter man så blir han sån här.
En sån vän vill INTE jag ha.

Och jag är en sån kvinna som inte lämnar frågor obesvarade. På gott och ont.

Stjärnskott
2024-07-28 11:26
0

#4: Bra.. Det kan bli så tokigt i skrift annars 🤗
Ibland får man inga svar. Men tydligt är att allt ska va på ett vis.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

[trädkrona]
2024-07-29 08:45
2

Jag förstår 🙏⭐️ att du vill ha svar och jag tycker det är sunt att du vill det eftersom det är så man kan gå vidare och lära sig något kring varför man råkade träffa på en sån person.

Min tolkning av situationen är att han ville ha dig på ”avbytarbänken” ifall det skulle skita sig med någon annan. Man kan alltid säga att man ”bara” ska vara vänner, för att i dessa stunder mena det dubbla budskapet att man hoppas att det ska förändras.
Verkar som han hade det i tankarna redan från början.
En undran är om du också hade det som orsak till att du gick in i bekantskapen? 🙂
Frågar bara av ren välmening för att se om det finns något attraktionsmönster. 🙏

Hursomhelst så hade varit så mycket enklare om människor hade sagt vad de hade för agenda redan från början, men i brist på det så är upp till oss att vara i såpas självmedvetenhet att man kan läsa av detta utnyttjande.

Ett tydligt varningstecken på detta tycker var när han tog bort dig som fb-vän för att senare höra av sig igen för att se om du fortfarande var kvar.

Tycker det är fint att du är medveten om dina gränser och vad som är okej och inte. 💖

• Redigerat 2024-07-29 08:45 av [trädkrona]
[Mia-45]
2024-07-29 12:31
1

#6: Jag uppfattar det precis så som du beskriver det.
När han var här på fikan så såg jag på honom att han uppskattade mej. Man ser det på blickarna.
Jag sade till honom att vi kan ses igen som vänner. För det är så jag vill börja.
Tror det fanns någon attraktion från mej gentemot honom men jag ville inte visa eller säga det då jag gått på så många nitar innan.
Och jag är osäker på om jag verkligen orkar med ett förhållande pga mitt mående.
Men då han hela tiden bestämde tider som vi skulle ses och sen backar ur så tappade jag den känslan.
Nu är det försent i mitt tycke då han är så himla upptagen med allt och alla och verkar aldrig ha tid. Och sen att jag blev lagd på is var droppen.

Detta var absolut inte ok av honom.
Skulle han sen försöka igen så kan jag inte lita på att han inte gör så en gång till.

[trädkrona]
2024-07-29 13:05
1

#7:

Hans intention var nog i så fall att ni skulle komma till ”kärnan” direkt men att ditt sunda förhållningssätt satte hinder för honom att kunna fullfölja det. Det verkar inte vara av hans intresse att inleda relationer på detta sätt. Någon som mer går på impuls utan att tänka på vad det skapar för konsekvenser för berörda personer. Något som redan verkar ha börjat med tanke på att han kunde säga så till dig.

Förstår verkligen att det känns ledsamt att ha sett denna persons rätta ansikte! Man investerar känslor och förhoppningar i den bild som visas upp i hopp om att den är sann. Samtidigt som detta avslöjande ändå blev din Räddning från att bli sårad igen.
Blir därmed glad för att du hade så mycket självaktning att du drog den gränsen redan från start. 🙂
Hoppas fler av hans ”supplies” kan komma att se detta utnyttjande lika fort som du kunnat.

Skulle han ta kontakt igen så är mitt välmenande råd att inte svara (kanske rentav blockera), som en ytterligare markering och sundhetstecken av självaktning. En sån person kommer tyvärr aldrig att förändras.

snowy00
2024-07-29 14:31
1

#0:

Ja, det är nog lika bra att avsluta er relation. Jag har också haft vänner och bekanta som betett sig likadant. En av dem är alltid den som hört av sig om att ses, för att sedan avboka eller inte dyka upp på bestämd tid.
Ingen idé att förvänta sig något eller lägga energi på någon som beter sig så.

En annan vän avslutade en åtta års lång vänskap bara sådär pga att hennes nya kille inte ville att hon har män till vänner. Även om det var skönt att hon ringde och avslutade det så man slapp undra……. Men än så konstigt.