Frågor ang Facebook
Jag är inte så kunnig på FB Jag har ett konto som jag aldrig uppdaterar. Jag mest kollar annonser och så och jag har ett fåtal vänner på FB.
Nu till frågan:
När jag loggar in så står det "Personer du kanske känner" Sen följer en radda personer, vissa kanske jag vet vem de är, och vissa är för mig helt okända.
Betyder det att dessa personer besökt min FB-sida och att de därför dyker upp som personer jag kanske känner?
Jag undrar samma sak när det står: "Du har fått ett nytt vänförslag"
Det kan också vara folk jag känner till eller för mig helt okända som dyker upp som vänförslag. Men får jag dem som vänförslag för att de besökt min sida eller väljs de på annat sätt?
Ibland är det samma personer som gång på gång dyker upp som vänförslag och jag förstår inte varför.
Hoppas det inte verkar virrigt och att ni förstår mina frågor.
- Redigerat 2024-08-01 12:17 av myhairlady
Det innebär inte att de besökt din sida.
Jag tror att det är så att "personer du kanske känner" och "vänförslag"
är personer som är vän med någon av dina vänner.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
- Redigerat 2024-08-01 12:33 av beem
#0: Jag tror att dessa ”vän-förslag” baserar sig på FB:s algoritmer.
De är uträknande och ser att du är vän med den så då kanske du känner den som känner den och så vidare.
Så ger FB förslag utifrån det och vilka sidor du besöker.
Jag fick ett vänförslag från en som jag inte hade gemensamma vänner med och hade aldrig besökt personens sida. Den enda kontakt vi haft med varandra var via sms och telefonsamtal. Det var lite läskigt. Mitt nummer är inte kopplat till fb.
Det var några år sedan, så kanske inte fungerar så länge.
Skriver man in skolor och arbeten så listar fb ut vilka som kan vara vänner.
Mvh
Mig
Ja, FB är hemska på det sättet. Jag har nästan inga vänner på FB och gör inget på mitt eget konto, men jag är aktiv på en del intressesidor, och jag ser att FB plockar folk därifrån och vill göra till vänner. Jag har länge tänkt leta om det finns en inställning så man kan slippa detta, tycker det är jättejobbigt.
Ja, det är väl en av de stora nackdelarna med Fb…dessa vänförslag som aldrig tar slut. Jag tror att #2 har helt rätt.
Dom blir bättre och bättre ju fler vänner du har. Om du knappt har några vänner till ditt konto, kommer gissningarna bli mycket sämre och den börjar rekommendera helt andra konton som kanske är populära eller skrivit saker som påminner om dina intressen.
Överlag tycker jag man kan ignorera dessa förslag helt. Lägg till dom du vet att du vill lägga till. Stäng av notiser för rekommendationer om inlägg, grupper och vänner.
Mvh // Johan
#0: När det gäller "personer du kanske känner" så är det FB som har skickat förslag till dig utifrån vad dom vet om dig.
När det gäller "vänförfrågan/förslag" så kan det vara från FB, men oftast är det nog från personen du får vänförfrågan från.
FB vet exakt vad alla gör på FB, vad man är intresserad av, vad man sökt på, hur länge man varit med, hur gammal man är, om man har familj eller ej, om man är med i någon "fb-grupp eller inte" vad man tycker om saker och ting osv, osv.
Så det första är från FB, det andra kan vara från FB, men det brukar vara från privatpersoner som du får vänförslag..
Sen vet jag inte om det kan skilja sig beroende på hur länge man varit med där eller efter hur många vänner man har där eller dylikt.
I början kanske FB skickar mer förslag!?
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
En del vänförfrågningar kan vara ett feltryck. Det är lätt hänt. Det är bara att ta bort förfrågan då.
Bra att detta kom på tal här.
Fick en vänförfrågan från en och han säger att han INTE gjort det utan säger att FB själv gör så på vissa.
Han sa också att han fick en vänförfrågan från en som han visste hade dött.
Stämmer detta att FB gör så automatiskt?
#9:
Det har jag svårt att tro.
#9: Är du säker på att det var en vänförfrågan och inte ett förslag från FB? Om du får en vänförfrågan från en person så får du ett mail om att den personen vill bli vän med dig. Annars kommer det i notiser från FB, eller i ditt meddelandeflöde.
- Redigerat 2024-08-01 20:12 av Sindri
#10: Samma här.
#11 Det var en vänförfrågan. Helt säker på detta. Jag får aldrig mail om nån gör en vänförfrågan utan det hamnar i aviseringarna.
- Redigerat 2024-08-01 20:16 av [Mia-45]
#12: Skumt! Nu har jag i alla fall hittat var man stänger av såna förfrågningar. Så skönt.
#13: Tror han ljög för kom på honom om annat han ljög om.
#14:
Ja, det låter faktiskt mer troligt, hehe🙂
#13: Var hittade du det?
#13: Berätta var ?