Relationer iFokus

Relationer

Läst 311 ggr
Tellberg35
0

att vara sig själv

Har aldrig fattat vad det betyder. Handlar det om att man ska acceptera båda sidor av sin personlighet och vila i det?

Men betyder det också att man inte ska jobba på sina dåliga egenskaper?

Jag har exempelvis haft problem med min svartsjuka, men försöker hitta strategier för detta.

Men är jag inte mig själv då??

Mitchika
13

Att vara sig själv innebär att vara den man är och inte låtsas vara någon som man inte är eller som andra vill att man ska vara.

För att ge ett par enkla exempel: Klä dig i kläderna som du tycker om, som du tycker är bekväma eller som du tycker du ser bra ut i, inte i kläderna som andra vill eller tycker att du ska ha på dig. Ha dina intressen som du själv tycker är kul och brinner för istället för att låtsas vara intresserad av saker du egentligen inte gillar för att passa in med andra som har dessa intressen.

Acceptans innebär att vara villig att se verkligheten som den är utan att fastna i hur du tycker att saker och ting borde vara. Du har i ditt exempel skrivit att du har problem med svartsjuka. Du är en svartsjuk person och du har accepterat det, men acceptans innebär inte automatiskt att någonting är bra eller rätt utan det är bara så det är.

Personlig utveckling och att arbeta på sina sämre egenskaper för att må bättre och få bättre relation till sig själv och omgivningen är inte samma sak som att inte vara sig själv eller att låtsas vara någon man inte är.

Bara för att du var på ett sätt en gång i tiden så betyder det inte att du alltid måste vara på det sättet. Vi kan växa, utvecklas, förändras och arbeta på sidor hos oss själva som vi inte känner är önskvärda. Det handlar inte om att förneka sig själv och den man är, utan om att vilja växa och utvecklas som person.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

johan
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tänker att det är att lita på att man duger utan att förställa sig till vad man tror andra vill ha.

Att jobba på att förbättra sig själv för sin egen skull är något annat.

Mvh // Johan

Rowettska
0

#0: ibland tror jag att man bryr sig för mycket vad alla andra ska tycka elle3 tycker om en. Känner du att din svartsjuka tar över tycker jag det är jätte bra att du försöker hantera det. Men är det så att du är lite svartsjuk tycker jag att din partner ska ta det som en komplimang:)

Tellberg35
0

Tack för alla kloka ord. Min svartsjuka var mycket värre förr så det var ett tag sedan det blev problem för mig.

_Fisken
2

Utan att ha läst hela tråden så sade en kurator en gång till mig att vi är som en orkester med många olika instrument. Allt från bastrumma till flöjt. Så "vara sig själv" är ganska svårt att svara på? Är man inte hela orkestern och varianter och kombinationer av olika instrument?

snowy00
1

#0:

Tänker "att vara sig själv" är att bli hel. Att acceptera, och till och med älska, alla sina sidor. De mörka, som de ljusa. Hur mycket man än arbetar på sin person, så kommer allt mörker aldrig att försvinna (troligtvis). Det är en kamp man inte kan vinna. Men att bli medveten om, och där igenom acceptera även sina mörka sidor tillåter en att arbeta på sig själv… Och ofta räcker det med att medvetandegöra "sitt mörker" för att det ska lösas upp och transformeras till ljus.

Läs gärna genom denna sida som går genom kärnan av Carl Jungs psykologi, om du är bra på engelska:
https://scottjeffrey.com/individuation-process/

För övrigt, bra fråga. Och tycker att Mitchika, inlägg #1, gav dig ett bra svar.😊

This in-depth guide explores Carl Jung's individuation process, illustrating how Jungian psychology highlights 3 stages to becoming whole.