Bröstförstoring
Jag undrar om detär någon som har det här och vet ungefär vad pris ligger på o.s.v..
För- samt nackdelar?
Känns dumt att fråga, men jag har funderat länge på att skaffa det.
Jag kan inte svara dig på pris för det var 23 år sedan jag gjorde min operation. (kostade då 12.000:-)
Då var det silikoninlägg som fanns. Numera finns även koksaltsinlägg bl.a När jag opererades så sa man att det skulle hålla för evigt men nu vet man bättre och säger att i regel bör man byta ut inläggen efter 8-10 år. Jag hade mina i 22 år.
En stor risk är att brösten blir inkapslade d.v.s att det bildas en hård hinna runt inlägget och bröstet blir som en hård boll. Detta går att rätta till.
För egen del så hade jag ganska små inlägg. Ville bara fylla ut skinnet efter amning. Risken om man väljer för stora inlägg är att man inte har hud som räcker och brösten ser spända och onaturliga ut.
Jag har sedan ett år opererat bort mina inlägg bl.a för att det ena hade kapslat in sig (sedan flera år tillbaka) och att jag har flera runt mig med diagnosen bröstcancer. Det är knappast möjligt att göra en mammografi med inlägg då man bara ser lite runt kanten, sa de till mig.
Jag trivdes ganska bra med mina inlägg men jag trivs lika bra numera också. Idag skulle jag aldrig göra om det när man vet riskerna med läckage, inkapsling och att det inte håller för evigt.
/Maria
Nackdelar jag har sett är att det inte läker som det ska och hålet blir inflamerat, ( om man nu opererar in i armhålan genom ett hål)
Och som bumbleboo skriver att det kapslar in sig.
Vet även inlägg som gått sänder, inget kul vill jag lova.
Priset varierar mkt från ställe till ställe.
Så om du väljer att förstora brösten bör du ringa runt till många ställer, kolla upp dem och jämföra priser.
Själv hade jag aldrig vågat även om jag hade haft små bröst.
När jag opererades så gjordes snitten under brösten, i vecken ,men numera görs det både via armhålan och under. Visst finns det en risk med infektioner.
Min infektion fick jag i samband med borttagningen av implantaten. Ska på återbesök nu i Januari men det har läkt. Det tog ca. 5 månader innan såret under ena bröstet läkte. Jag arbetar ändå i sjukvården och har en del kunskap men det hjälper inte alltid.
/Maria

jag är oxå väldigt sugen, men är rätt mycket emot sånna grejer, egentligen ska man ju kunna vara nöjd med sig som man är. och det faktum att det finns så mycket risker får ju det hela att vara mindre intressant :P hur ser ärren ut?
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Vad jag vet så ska man iallafall inte dra till vissa öststater på en "tuttresa". Jag såg en dokumentär om några brittiska tjejer som gjorde så och de fick hemska besvär och plågor efteråt.
Det är samtidigt mängder med människor som går till seriösa och duktiga kirurger och upplever det som ett av de största och bästa stegen i deras liv.
För mig är det förstås svårt att säga rätt upp och ner varför man ska eller inte ska göra en sådan här sak men a och o är nog ändå att man verkligen funderar igenom saken noga, om och om igen under en lång tid. Fast det har du ju nog redan gjort tror jag.
Priset kan säkert variera hiskeligt beroende på vilken klinik man vänder sig till. Jag vet inte om det finns något Pricerunner för den här marknaden men jag tycker absolut att du ska försöka kontakta så många ställen som möjligt.
#4 Mina ärr går längs vecket under brösten och eftersom de är opererade två gånger så är det inte så snygga. Framförallt det som läkte dåligt. Fast å andra sidan så syns det ju bara om jag står på huvudet så att säga…Haha.
Jag skulle som sagt inte göra om det i dag men jag har inga synpunkter på om människor opererar sig eller inte. Människan har alltid strävat efter skönhet. Skulle tillgången på plastikoperationer funnits på medeltiden t.ex. så tror jag det hade varit lika vanligt i vissa kretsar med pengar då också.
Mina "nya" bröst gjorde mig väldigt gott i många år men numera känns det inte lika viktigt.
/Maria
Brasilien skall vara världsledande inom området, så en tripp dit med välfylld plånbok, ett par välfyllda tuttar och en semester rikare hem är det en bekant som gör just nu!

Jag har en bekant som gjorde det nu under jullove.. Hennes gick på 42.000(!) exkl, alla nya bhar ;)
Jag gillar Orginal bäst så att säga,
Men visst är dom små och den personen känner för att göra det så är det upp till henne..
Men priset är högt..

Jag har införsig gjort motsatsen till att fylla på. Jag gick igenom en bröstförminskning när jag var 22. Detta ingrepp räknas som en av de största "utomvärtes" operationer som man kan göra. Nackdelar finns, så som bland annat de som nämns i ovanstående inlägg, men jag tror det är väldigt viktigt att förbereda sig mentalt inför en evt operation, det är minst lika viktigt som fysiskt. Att läsa på duktigt hur operationen går till och hur man kan må efteråt osv.=)
Lycka till Simple:-)