Presenttips önskas till par som väntar barn
Jag önskar som sagt presenttips till par som väntar barn inom kort.
Barnet som väntas är en pojke.
Kläder till barnet har de massor av redan har jag fått höra.
Tyvärr har jag ansträngd ekonomi just nu vilket bekymrar mig då jag har nog att få ihop pengar till mina räkningar😟
Har hört en person som tänker swisha 1000 kr till paret "då de redan har allt de behöver till barnet"
Jag känner mig i underläge som långt ifrån har råd med dessa summor och är rädd för att det jag kommer se väldigt fjuttigt ut om jag kommer med någon billig tramsgrej.
Snälla tipsa om något billigt och bra som inte verkar för löjligt att ge.
Babymonitor? (Babyvakt)
De finns i olika prisklasser, Clas Ohlson ska ha någon för 350kr.
Annars kan man ju köpa storpack av saker som kommer att gå åt, dvs, blöjor, babymat osv.
Ett tips om man vill få nåt att se lite lyxigare ut är att lägga det i en korg tex och slå in i cellofan. Då kan du lägga i tex en nalle, nån skallra, dregglisar eller nån go filt.
För att få ner kostnaden så handla inte i en bebisbutik.
#0: Kommer du träffa dom före eller efter barnet kommer?
Om det är precis nära födseln, ge dom färdiga matlådor att ha i frysen. Det är så skönt att slippa tänka på och behöva laga mat dom där första veckorna när allt är nytt och lite kaos.
Och du kanske kan ge bort något som betyder mycket och får ett stort värde, men inte behöver bli dyrt.
Dessutom tycker jag det signalerar mer omtanke och kärlek än att köpa en pryl dom säkert aldrig kommer använda ändå.
Mvh // Johan

Om det är till minsta tröst var noh 1000 kr i pengar något av det mest opersonliga och lata jag hört…
Jag är inne på Johans spår. Bebisen får så jäkla mycket grejer, såpass att man inte hinner använda allt. Någonting jag hade blivit glad om jag fått när barnen föddes var en "första BB-hjälpen", alltså lite saker till föräldrarna att ha med. En påse godis är guld, en go duschtvål och schampo. Första duschen efter en förlossning är rätt skörd. Man har ont, kroppen känns fel, hormoner rusar. Det sista man vill göra är att lukta landstingstvål. Purelan är salvan du aldrig trodde att du skulle älska. Ska mamman amma är den räddningen mot såriga bröstvårtor, men den är också helt lysande mot torra läppar, nagelband och annat. den fanns med i min väska från start med nummer två.
Matlådor som Johan föreslår, är också guld.
Kan du handarbeta, måla eller liknande har jag aldrig varit gladare än jag varit för de hemmagjorda filtarna. Om du kan virka har jag ett toppenmönster jag kan länka till.
Det är så mycket fokus på bebis som kommer. Ger du de blivande föräldrarna någonting tror jag de kommer bli väldigt tacksamma för det!
Packa med lite SPC-flakes också. Det är en form av havreflingor som reglerar cellernas vätskenivåer och är riktigt bra om man fått mjölkstockning.
Tråkigt som fan, men den dagen dom behövs är dom ett mirakel som man säkert inte känner till när man är helt ny förälder.
Mvh // Johan

Laga några matlådor baka lite fika eller matbröd
Jag gav sonen ett kilo nystekta köttbullar när de passerade här på väg hem från BB. Det var en välkommen present
Stolt ägare till tre La permer
Annars kan det ju också vara en fin och omtänksam gest att ge barnet lite pengar som ska växa.
Beroende på hur nära man är föräldrarna. Det kanske är mer sånt som släktingar gör.
Tack för alla bra tips, jag ska fundera lite😊
Matlådor eller "första hjälpen för BB" etc tycker jag låter som en toppenidé! Genomtänkt och omtänksamt, garanterat något som behövs.
Prylar får de garanterat ändå och pengar är som sagt opersonligt (och känns lätt futtigt om man inte kan dra till med en slant).
Jag vet en del som har gett bort vin/ "alkohol"(whisky? Vad lagrar man?) från födelseåret som kan lagras till barnet fyller 20 år men dels behövs rätt föräldrar, dels förmodar jag att det behöver vara rätt kvalité på varan. Misstänker att ett vin för 50:- inte åldras så bra. 😄
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Nåt sånt här har jag tänkt länge att jag ska ge bort om någon får barn! https://www.nalleriet.se/snuttefilt-kanin-bibi-bukowski-design Kanske inte så otippat från mig, då jag föder upp kaniner 😃. Den här är lite dyrare än de brukar vara, det var den jag först hittade vid en snabb googling. Apoteket (vet inte om det gäller alla dock) brukar ha en ställning med söta mjukisdjur och snuttefiltar.
200 kronor räcker till att starta ett sparande (exempelvis fonder) för barnet. Tror det kan vara uppskattat och något som föräldrar inte alltid kommer sig för i början.
En bok,med budget så borde du kunna hitta lämplig bok.Min första sagobok eller liknande kanske kan vara en idé om det är föräldrar som använder böcker. Vet inte om människor läser böcker för barn längre eller om allt är i appar så hoppas inte det är en utdöd idé jag ger dig men där har du en del pris klasser o du kan välja bok för enbart bebisen eller för föräldrar att läsa osv.
Mvh Mayhems "hönsmamma"