Relationer iFokus

Relationer

Läst 406 ggr
Anonym kille
0

Förolämpning gentemot föräldrar

Min sambo sen flera år tillbaka hävde häromdagen ur sig att mina föräldrar är ”white trash”. Kommentaren kom efter att hon talat nedvärderande om en avlägsen släkting som också beskrevs i dessa ordalag.

När jag försvarsmässigt reagerade, chockad och förolämpad, med att ifrågasätta om hennes föräldrar också är det, så förklarade hon att så inte är fallet (underförstått att hennes föräldrar är så mycket bättre). Berättade att jag känner mig sårad över kommentaren, varpå ett kort ”förlåt” uttrycktes innan vi gick och la oss.

Har fortfarande svårt att släppa hennes kommentar nu några dagar senare, och nu börjar min sambo istället bli sur på mig för att jag undviker henne. Hon menar på att ”white trash” inte är något skällsord. Förmildrande omständigheter är kanske att hon inte var nykter när kommentaren fälldes men jag vet inte…

Blir illa till mods av att veta att hon har den synen på mina föräldrar. Bör jag skaka av mig det hela och inte tolka ”white trash” som något negativt eller hur går jag vidare från det här, som jag ser det, övertrampet?

OberonsMatte
7

Fråga henne vad "white trash" betyder för henne? Hon kanske har missuppfattat betydelsen och hur det används?

Sajtvärd Katter iFokus

Emo
3

Det måste hon ju kunna förklara ordentligt!

Att skylla på spriten är ju ingen ursäkt.

Man brukar ju säga att av barn och fyllehundar får man veta vad de tycker. (sanningen)

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Maria
4

#1 Jag håller med.

Prata om det för annars blir det ju bara något som ligger och gnager.

/Maria

Draken
1

Håller med övriga. Prata med henne och kolla om hon verkligen vet vad ordet betyder och i vilka sammanhang det används.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Caeli
5

Hon tycker alltså att hennes föräldrar är bättre än dina. Gäller det henne själv också i förhållande till dig?

Om hon vet exakt betydelse av ordet eller inte tycker jag inte spelar någon större roll då hela diskussionen om de olika personerna verkar varit väldigt nervärderande.

Att dela in era närmaste på det sättet tyder på en rätt unken människosyn.

• Redigerat 2025-07-07 23:01 av Caeli
[solljust]
3

Som Oberonsmatte skriver fråga och konfrontera henne med om hon vet vad orden betyder och jag kan säga direkt hade jag råkat ut för något liknande jag hade aldrig tagit det utan en riktigt ärlig förklaring och sen därefter avgjort om det är värt att fortsätta ett förhållande.

Nykterhet eller inte där finns inga ursäkter kan man inte uppföra sig under alkoholens påverkan ska man låta bli den helt det är ingen ursäkt det är enbart undanflykter för något djupare underliggande problem som skapade den reaktionen med andra ord ligger inte problemet hos dina föräldrar det ligger helt hos din sambo.

Jag kan inte heller låta bli att tänka finns det något som dina föräldrar har som din sambo eller hennes föräldrar inte har ren avundsjuka helt enkelt som hon inte hanterar.

Det kan finnas många förklaringar sen om du får ur henne dom är en helt annan sak men fortsätter sånt här lämna för här osar det illa och kan sluta med att hon vill ta makt och kontroll över dig så var vaksam det är mitt råd och konfrontera kräv svar och får du inga då är det inte en människa att räkna med och beslutet blir upp till dig ska du vara kvar i förhållandet eller inte.