Relationer iFokus

Relationer

Läst 326 ggr
[sorgmantel567]
2025-08-01 13:53
0

Diagnos

Hej! Hur ska jag fråga min dejt om han har en diagnos ? Vet inte ens om han har en diagnos men jag misstänker att han kanske har autism+adhd eller någon av diagnoserna. Jag själv har autism och add och känner igen en del tecken på att han kanske har autism , när vi skriver blir det ibland missförstånd han förstår inte mina känslor ibland och det gör mig ledsen sen bor han fortfarande hemma hos sin pappa fast han är 32 år… Han har bott med sin pappa i 15 år. Och han har flera stora intressen som han lägger ner mycket tid på. Vi har inte träffats ännu men vi har pratat om att träffas snart. Det skulle inte göra något om han har en diagnos jag skulle mest bara tycka att det är skönt att man fungerar på liknande sätt.

Liz85
2025-08-01 14:36
3

Nu hänger jag ej med helt. I en annan tråd pratade du om en kille som har en dotter och som du ej tycker är så framåt.

Den här killen säger du bor hemma. Är det samma kille vi pratar om?

Maria
2025-08-01 14:58
0

Ja här blev det rörigt.

/Maria

[sorgmantel567]
2025-08-01 15:07
0

#1: ja det är samma kille

Maria
2025-08-01 15:13
6

Men varför ska du fråga honom om han har en diagnos?
Ni har ju bara kännt varandra några veckor och aldrig ens träffats.

Du kanske får gå lite lugnare fram.

/Maria

91Marran
2025-08-01 15:22
2

Mitt ex berättade själv om sina tunga diagnoser eftersom de lätt märks. Det gjorde han nästan direkt och innan vi sågs. Det var jag tacksam för. Han var inte farlig eller så.

Jag berättade inte om mina diagnoser för min sambo. Berättade genom en text jag gav under en dejt att jag går på humörstaberliserande. Utelämnade min tunga diagnos. Den räknade han ut genom att läsa på mina medicinaskar. Fick nyligen förklara vilken diagnos det är. Han visste bara samlingsnamnen.

Hade en dejt frågat mig om jag har någon diagnos utan att ha träffat mig, så hade jag slutat ha kontakt. Hade vi träffats flera gånger och personen frågar så hade jag frågat varför personen tror det.

Jag tycker att ens diagnos är personlig. Träffa honom några gånger och berätta om dina diagnoser. Då kan du se vilken respons du får.

Mvh
Mig

91Marran
2025-08-01 15:25
3

Om han inte förstår dina känslor och du blir ledsen redan nu så förstår jag inte vad du vill ha ut av det.

Mvh
Mig

[sorgmantel567]
2025-08-01 15:25
0

#4: Därför att det kanske skulle förklara lite varför han beter sig som han gör. Vi har pratat med varandra i mer än 1 1/2 månad så vi har inte bara pratat några veckor, tycker det är ganska mycket om man har pratat så länge ,vi har skrivit flera gånger om dagen skriver godnatt varje dag,hjärtan,puss flirtande och känns som att det kan bli nåt seriöst mellan oss men då vill jag att han börjar visa det nu isåfall och vill att han är ärlig med om han har någon diagnos.

[sorgmantel567]
2025-08-01 15:31
0

#5: Ok ja jag förstår att det kan vara en känslig fråga kanske frågar honom sen om vi träffas några gånger. Tycker bara att det är lite konstigt att han bor med sin pappa när han är 32 år. Jag är inte redo att ge upp det här än han säger att han ska försöka bättra sig med att visa känslor och prata om sånt så jag hoppas att han gör det för det känns viktigt för mig. Blir det inte bättre snart så orkar jag inte längre.

91Marran
2025-08-01 15:37
2

Min kusin har fyllt 33 år och bor hemma. Han har varit som vem som helst när jag har träffat honom. Han sparar pengar till det boendet som han vill ha. Så det gör inget att man bor hemma. Det finns ofta bra och positiva anledningar.

Mvh
Mig

[sorgmantel567]
2025-08-01 15:44
0

#9: Ok , vi inte hur vi ska göra om träffas hemma hos honom jag kan ju inte säga att han ska slänga ut sin pappa om vi ska ha sex eller mysa sen t.ex… men jag tycker det skulle vara väldigt pinsamt om hans pappa skulle höra när vi har sex men vi får väl träffas hemma hos mig istället

Liz85
2025-08-01 16:22
5

#10: Men ni har inte träffats än så att börja tänka på att hoppa i säng redan nu känns som att du rusar fram.

Jag tänker mig iaf att första steget är att träffas några gånger. Börjar ni tycka om varandra och dras till varann så borde det andra komma naturligt, vart och när och hur ni är mer nära med varann.

[sorgmantel567]
2025-08-01 16:38
0

#11: Alla får göra som dom vill men jag tror nog att vi kommer ligga med varandra redan första gången vi ses vi pratar väldigt mycket sex och är väldigt attraherade av varandra så jag tror vi kommer ha svårt att låta bli att ligga med varandra tidigt. Sen får vi se om vi träffas seriöst eller som kk eller om vi bara träffas en gång. Känns mer vanligt än ovanligt att många har sex tidigt i en ny relation nuförtiden och jag ser inte riktigt problemet om han är kåt och jag är kåt så varför vänta? jag kanske är en slampa som gillar att ha sex och skäms inte för det

Liz85
2025-08-01 17:11
2

#12: Okej, ja vi känner ju som sagt inte din kille. Men är ni båda på samma nivå och tänker lika där så är det ju en annan sak.

[sorgmantel567]
2025-08-01 17:16
0

#13: Ja vi känns ganska lika när det kommer till sex och närhet.

Maria
2025-08-01 17:36
8

I min värld är det här helt obegripligt men jag är väl för gammal 😉

Du har kännt honom i sex veckor via nätet och det är gott så men jag förstår inte den stora attraktionen?
Du har inte varit nära honom, kännt hans doft, lyssnat på hans röst osv.

I min värld kan jag inte bli attraherad av någon på en skärm. Jag måste kunna känna, se och lukta. Använda mina sinnen.

/Maria

[sorgmantel567]
2025-08-01 17:55
1

#15: tur att alla människor är olika då ☺️

Lona
2025-08-01 22:52
10

Men det låter som att det redan är en massa missförstånd, att du "snart inte orkar längre", att ni behöver förklara er för varandra hela tiden?
Helt ärligt, den här relationen verkar snarare få dig att må dåligt och bli osäker?
Visst kan det vara svårt att veta vad den andra menar i början men om det strular hela tiden och "han ska bli bättre" för att det ska funka så stämmer det ju inte som det är?

Och nej, jag tycker inte att du skall fråga om han har en diagnos. Jag skulle ta illa vid mig om någon frågade mig, jag kan absolut berätta själv och det är inte hemligt men ändå privat.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com