Att chatta med en främling.
Jag fick en följare på min instagram där jag endast publicerar foton som jag tagit, alltså inte på mig själv ur vardagen… Mer som "fotokonst". Det enda personliga som finns på mitt konto är mitt namn.
Det blev att jag funderade under någon dag om jag skulle följa denna kvinna tillbaka, och gjorde sedan så då hennes konto såg seriöst ut.
På en gång som jag skickat förfrågan om att följa henne, så accepterades den, och jag fick även ett meddelande där hon presenterade sig, och frågade var jag kommer från (alltså, typ var jag bor). Hon skrev samtidigt att hon bor i USA, och vilken stad.
Då skrev jag vänligt att jag inte känner mig bekväm med att dela personliga detaljer, och hon skrev då vidare om allmänna saker i stället.
Eftersom jag blivit ordentligt bedragen på internet för ca 15 år sedan, så blev jag osäker. "Tänk om kontot är fejk..?" Jag skickade då vänligt att jag är ganska upptagen just nu för stunden, och hade svårt att chatta vidare….. Var på hon skrev att hon förstår och "inte ska störa mig mer". Sen gick jag runt med dåligt samvete resten av dagen pga detta..😂
Hade ni bara fortsatt chatta med denna "främling"? Hon verkade ju trevlig, och så vidare….men kanske lite "för på", och jag fick uppfattningen att hon knappt hade tålamod att vänta på att jag formulerade mitt svar….
Jag vet inte.. Hela grejen fick mig att fundera lite.🤷
Får lite dåliga vibbar.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#1:
Ja, samma här.😵💫
Det blev att jag skickade ett meddelande ett antal timmar senare och skrev att jag hade mer tid nu, och frågade hur hennes dag varit. Hoppas nästan att hon inte svarar…hehe
Om det gällt mig hade jag hört varningsklockor.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
#4:
Ja, och hon har inte svarat på det jag skrev sist. Det är nog lika bra..😊
Hon svarade mitt meddelande efter två dagar, och det blev att vi skrivit lite sen dess. Hon verkar vara en trevlig person… Men antydde redan att hon kanske vill träffas någon gång.
Jag menar, vi känner ju inte varandra över huvud taget, och vi bor i helt olika länder. Jag svarade iaf lite allmänt på den antydan.🙄

Nu ska jag vara sådär tråkig, men det här låter som ett riktigt klassiskt scam. Vad jobbar hon med? Familj? Det är precis den här typen av kontakter de brukar ta, bygga upp en relation och sedan slutar det med att det börjar strula och hon behöver pengar. Vad vet du om henne? Vad jobbar hon med? Varför är hon intresserad av just ditt konto? Var sjukt kritisk och misstänksam. Jag har jobbar en hel del med personer som råkat ut för så kallade romansbedrägerier, och det du beskriver är ett skolboksexempel på hur första kontakten går till.
#7:
Okej, ja det är det jag är lite rädd för…därför har jag inte skrivit några personliga detaljer, osv. Det känns ganska skumt faktiskt… :P
#7: Så tänker jag också
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Ska blocka, avfölja, och se om man kan anmäla kontot till instagram.🫡
#7:
Tack för att du gjorde mig ännu lite mer uppmärksam, också.😊🤍
Är nu helt säker att det var en bedragare. Jag blockerade ju, och anmälde kontot till Instagram och går jag in på profilen nu (finns ju en lista över vilka man blockerat) så har kontot nu 0 följare, och följer 0 personer (tidigare hade kontot ganska många sådana). Funderar om man borde ringa 114 14 (polisen) och anmäla saken? Det står att man bör göra så här.
https://sakerhetskollen.se/bli-trygg-pa-internet/sakerhet-pa-sociala-medier/bedrageri-pa-instagram
Der här var ju iaf lite pinsamt att man inte riktigt fattade det på en gång…🫣
#12 Det står så för att du har blockerat kontot
/Fia ☁️
Du gjorde helt rätt som backade snabbt. Tyvärr stor risk att det var scam. Har själv råkat ut för en som påstod sig vara från USA. Det roliga är att den lyckades försöka scamma mig två gånger! 🤣
Första gången var jag lite avvaktande för att det kändes som personen var lite för på och hade bråttom. Inte blev det bättre när han berättade att han "bor i USA men just nu är hemma i Sverige för att ta hand om sin väldigt sjuka mamma."
Började ana oråd×10 där hos den profilen.
Tog sen en paus på några år pga naturliga trevligare orsaker. Tills jag efter det beslöt prova lyckan igen.Tror ni inte samma kille skriver igen? Och drar fras återigen om att han bor i USA men just nu är här för att ta hand om sin sjuka mamma.
Jag svarade snabbt att då borde ju hans mamma snart vara frisk iom att hon varit sjuk i ett antal år nu. Sen tog det inte långt stund innan man blev blockad.. 🤣
#13:
Ok bra att veta.
#14:
😂
Ja, ibland blir det för uppenbart. Den här personen som skrev till mig blandade ihop tidsskillnaden mellan USA och Sverige… Så om det hade stämt vad den skrev så hade hen klivit upp på "morgonen" mitt i natten…….🤣
Nu vet jag inte om du TS är tjej eller kille, man eller kvinna. Det enda som framkommer av ditt inlägg är att den du chattade uppger sig för att vara kvinna. Vad hon är kan vi ju totalt lämna till slumpen. Men blir du inte själv lite fundersam om du redan första dagen får svar från någon från N.Y.C.??? Som dessutom vill träffa dig efter att bara känt dig några timmar???
Har själva varit hyfsat aktiv på olika forum sedan slutet av 1990-talet när "PASSAGEN" var poppis, men har aldrig frågat någon på nätet om vi ska träffas eller fått en förfrågan. UNDANTAG - om vi båda ska på samma konsert, mässa, utställning eller liknande. Då har vi faktiskt bestämt en träff. Men då har vi redan känt varandra flera år innan!
Min lilla egna sida som aldrig tycks bli klar www.karl-webmaster-johansson.top
#16:
Det är väl därför jag skrivit detta inlägget här, eftersom jag var fundersam.😊
Det är så mycket nu som är otrevligt med internet det har tagit en fullständig eldstorm med alltihopa så jag känner personligen mer och mer att vara ute med ett nick även här på i fokus är inga garantier för något.
Det finns så mycket bedragare så många oseriösa men mitt bland alla dom finns människor som faktiskt är bra men vad vet vi om varandra egentligen som skriver här det gäller att vara väldigt försiktig kritisk och misstänksam.
Jag har inga andra sociala medier mer än i fokus och vi har en bra ledning och även många bra medlemmar som jag uppskattat genom åren men när allt kommer omkring vi har ett nick vi har en Avatar men känner varandra gör vi inte mer än det som vi skriver och delar med oss det fyller knappast våra liv om vilka vi verkligen är som personer IRL.
Det är det här som är så farligt med internet vi tror oss veta vi tror oss känna varandra när vi faktiskt inte alls gör mer än text som uttrycker tankar och åsikter men det rymmer knappast en hel människas liv och vi bildar lätt en fel uppfattning om vilka vi på riktigt IRL är.
Jag har flera gånger fått höra från olika medlemmar att dom känner mig och det låter varje gång så ynkligt och patetiskt och det är det här som är faran med nätet vi luras in i tron att bygga upp en relation med en helt anonym person det kan vi aldrig någonsin göra om vi inte möts personligen öga mot öga då först kan vi sakta men säkert börja se en person men även det tar år innan vi når dit i fullt förtroende.
Med dom orden sagt det finns många varningsklockor här så vore jag du snowy00 bara lämna gå vidare med ditt det här luktar bedrägerier lång väg.
#18:
Ja, jag har redan blockat, och rapporterat detta konto till instagram. Och nu mer är mitt konto privat, så bara de jag väljer kan se mina foton, och min profil.
Fick nyss meddelande om att Instagram har granskat kontot, men kommit fram till att det inte bryter mot några regler. Men det betyder ju inte att det inte är fejk/bedrägeriförsök för det.
#20: Det meddelandet får man ofta. Har dock varit med om att det kommer ett annat meddelande senare där de skriver att de tagit bort kontot. Fast det brukar vara konton där det är rätt uppenbart att det är sexkonton.
Gissar att den första granskningen görs av AI och den andra av en riktig människa. Det kan ju ha varit fler som anmält, så de tycker att de behöver granska det igen.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#21:
Så kan det vara. Sen är väl de som eventuellt fejkar kontot försiktiga med att inte uppenbart bryta mot någon regel. Det är ju egentligen "bara" ett konto med två-tre bilder på någon person, och lite följare. Sen tar de eventuella bedragarna kanske över "konversationen" till mail, eller annat innan de begär pengar eller liknande….
- Redigerat 2025-11-02 09:40 av snowy00
#22: Ja, jag har insett att det inte är lönt att anmäla ett konto som ser normalt ut, för det resulterar ändå inte i något. Alla "läkare" och "arméanställda" amerikaner med "godfearing" och "patriot" i sin presentation blockar jag direkt. Det är så genomskinligt att de är ute efter pengar.
Däremot finns det konton med en länk till deras Onlyfans-sida i presentationen, eller med en väldigt lättklädd bild, och dem anmäler jag alltid. Oftast tas kontona bort, men inte alltid. Dock är det vanligtvis de som ibland kan kollas en gång till någon vecka senare och då tas bort.
#23:
Ja, själv kommer jag nog inte följa/acceptera följare som jag inte träffat på riktigt, eller om man följer en "känd" fotograf, eller någon som seriöst tar bra foton där det handlar just om det, och inte massa personligt tjafs..🙂