Relationer iFokus

Relationer

Etikettgrannar
Läst 1177 ggr
[Crazyonthis]
2008-01-16 15:37
0

Friytor

Hej!

Har en vän som bor i bostadsrätt, Riksbyggen, på nedre plan, och det har blossat upp en väldigt infekterad strid om ett cykelställ där, låter säkert fånigt, men det är personangrepp med mer, och en ordförande som ena stunden att cykelstället ska bort, för att i nästa hålla med dom som bor på övre plan om att stället ska stå kvar där. Ordförande reagerar inte ens när en av dom på övre plan säger att hon varit utanför min väns lägenhet och mätat där! Det jag och min vän försökt ta reda på, är vad som enlig lag gäller för friytor, alltså utrymmet utanför dörren, under ens köksfönster med mera, om man har rätt att ställa ut utemöbler där på sommaren, vilket inte kommer att gå för två av dom på nedre plan när cykelstället står där och tar upp allt utrymme. Någon som vet något om detta, vad som gäller enligt bolagen eller vad det nu heter? Eller vart man kan vända sig för att få svar, när det inte går att gå via ordförande??

Hoppfull
2008-01-16 19:20
0

Hyresgästföreningen kanske? Även om det är en bostadsrätt bör de ha koll på vilka regler som gäller.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Xannadu
2008-01-16 19:41
0

Finns det ingen annan stanns cykelstället kan stå på? Titta efter om det inte lätt går att plasera någon annan stanns. Att komma med ideer om hur man kan göra för att båda blir nöjda är bara bra.

Visst kan du ringa till Hyresgästföreningen och höra vad dom annser men det kan inte hjälpa till när det är en bostadsrätt men dom kan säkert skicka dig vidare till dom du kan vända dig till för att få hjälp.

[Crazyonthis]
2008-01-16 23:09
0

Min kompis har ett papper, nu kommer jag inte ihåg varifrån hon har fått det, där det klart och tydligt står att det inte ska stå något cykelställ där det står nu. Orförande för föreningen och till representant för föreningen var hem till henne och hon visade dom papperet och då sa ordförande att där stod det klart och tydligt att det inte skulle stå något ställ där, sen på ett informellt möte med dom boende så ändrade han sig och tyckte att stället kan få stå där det står. Dom har cykelförråd för cyklarna och en särskild plats för sparkar,inte alls långt från huset, ändå vill dom på övre plan ha ett cykelställ där. Som det är nu har två av dom nedre plan inget privatliv heller, för när dom drar upp sina persienner på morgonen står det folk där utanför och glor in, hur trevligt är det?

Xannadu
2008-01-17 02:55
0

Om det inte är ett beslut att cykelstället ska stå där så kan hon ju gå vidare med de. Jag tror nämligen att det måste till ett styrelsemöte med alla de boende om de ska ändra att det ska vara ett cykelställ när det finns papper på att det inte ska vra ett. Men jag kommer dock inte ihåg vart hon ska vända sig. Men tycker att hon ska ringa o rådfråga med hyresgästföreningen för dom vet vart hon ska vända sig så hon kommer rätt dirkt.