Relationer iFokus

Relationer

Etikettgrannar
Läst 2773 ggr
pson
0

Tvättkällaren

Kom just från tvättkällaren och det är någon som tagit tvättmaskinen PLUS att de har rökt där nere! 

Hur svårt är det att respektera bokade tider? Och hur äckligt är det att röka nere i tvättstugan på en skala 1-10?

Så irriterande Skrikandes

solros_666
0

Hua… Sicka grannar du har Hemlis

Telefonkontakt
0

SLäng tvätten på golet när den är klar och klaga på den dummisen :(

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Maria
0

Läste någonstans att en jätte stor procent bråk och slagsmål tilldrar sig i tvättstugor.

Har själv fått fnatt några gånger och slängt ut tvätt när någon tagit min tid.

Man får väl inte röka i offentliga utrymme. Är själv rökare men skulle ALDRIG komma på tanken att röka i tvättstugan.

/Maria

pson
0

Jag förstår verkligen de som ryker ihop i tvättstugan….hahaha…  Men jag har själv aldrig gått så långt som att slänga ut tvätt-tid-tjuvens tvätt på golvet eller liknande.

Nej, men får inte röka där, och det är likadant med folk som inte kan vänta med att tända ciggen tills de kommer ut, utan gör det i trapphuset på vägen ner! Usch!!

Karmatarerskanise
0

Usch vad äckligt! Och ja, jag förstår varför det är så mkt bråk i samband med tvättstugor :)

fotokrafs
0

Skulle någon ta min maskin, skulle jag tömma den.. Jag vill inte vänta då det är min tid. Dock att folk kan glömma tvätten, det gör jag själv ibland så lite snäll och hjälpsam kan jag vara också. Nu har vi jättebra tvättstuga med nyckel så att bara den som har tvättid har tillträde till maskinen och kan tvätta, så ingen mer kan sno någon annans maskin längre, inga bråk!

Martin
0

Vi har katastrofalt system där man skriver med penna på ett vanligt papper vilka tider man vill ha. Och sedan går alla nycklar till stugan, så alla kan alltid komma in. Nu har jag inte haft problem med att kläder försvunnit, men vet kompisar som drabbats av det när det varit liknande lösningar. Inte så kul sådant liksom…

Dock fungerar det rätt bra hos oss. Det är ibland någon tar fel, men det kan ju hända. Det jag ser som största problemet är att folk inte respekterar att boka en tid i taget (vi har rätt ont om tider).

Själv tvättade jag på julafton, och när jag kom upp och skulle ta tvätten låg den otvättad och blöt i en kort, och på bordet intill låg en stor lapp: "Det är julefrid - respektera den".

Då jag inte har haft möjlighet att tvätta andra tider då jag jobbat när det var ledigt så var det enda tiden innan min nyårssemester, så jag fortsatte tvätta och lade en lapp "här är mitt telefonnummer eller så kom ner och till min dörr så kan vi snacka om det - jag måste tvätta även om det råkar vara julafton".

Jag och grannen som kom ner hade en lång diskussion, och blev inte riktigt eniga. Det slutade dock med att jag tvättade klart. Skrattande

mvh Martin

pson
1

#7 hahaha…men herregud! Sådana friheter får man väl inte ta sig som din granne gjorde?  " Det är julefrid"  hahahah…det var lite komiskt.  Tur att du fick tvättat iallfall marnyman! O förresten, trevligt att se dig på bild numera  ;)

Martin
0

#8 Tack :o) Lade in Avatar för dryga månaden sedan men den måste försvunnit nästan direkt igen utan att jag tänkt på det. :o)

mvh Martin

ryttarn
0

Finns klara fördelar med att bo på en gård långt ut på landet…. Egen tvättmaskin både i huset och i stallet…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

pson
0

Jaha, försvann? Det var märkligt. Men nu sitter du där i den lilla rutan iallfall. Det är bra!  =)

Martin
0

Hehe :)

Tror att jag försvann i samband med att jag lämnade en sajt som Medarbetare, då försvann alla mina rättigheter på andra sjater också (enbugg). Nu är det nog dags att försvinna mer under lakanet…

mvh Martin

pson
0

Ja, den buggen känner jag också till..hehe..   Sov gott!  =)

Martin
0

I will! Du också när det blir dags!

mvh Martin

pson
0

Thanx!  =)

SeaHawk
0

Hmm, kunde du inte bara ringt in nån kollega marnyman? Som kunde kommit dit och berättat för din sympatiska granne att det är egenmäktigt förfarande att kladda med annans tvätt? 

Givetvis med blåljus och dragna tjänstevapen och elpistoler…. lovar och svär att han skulle aaaaldrig röra din tvätt om du så tvättar vid 3 på morgonen.

Flört

Martin
0

Haha :o)

Vi har ju inte elpistoler, tyvärr :o)

mvh Martin

SeaHawk
0

Attans, dom kan ju vara rätt nyttiga ibland har jag förståt. Annars skulle man ju kunna bygga en själv, bara att plugga in i vägguttaget.. smack 220 volt rätt in bara vettu, sen är dom inte så kaxiga längre.

Martin
0

Skall framföra det förslaget :)

mvh Martin

pson
0

#18, 19    Typiskt killar!   Fundersam     ( Flört )

SeaHawk
0

#20 Nu tycker jag det låter som fördommar och könsdiskriminering, och DET har jag hört får man inte göra!! Så det så!!Räcka ut tungan

DubbelE
0

#18, ajjemen Seahawk, vi bygger några ex o lägger ut dom på e-bay o kollar fall det är något sug efter dom ;)  i vems garage ska vill hålla till? ;P

Ceciliaolucifer
0

Jag bor i ett nybyggt hyreslägenhetshus där vi har 48 st lägenheter. 42 ettor och 6 tvåor. BARA ungdomar. Kan ni tänka er hur mycket lappar som sätts upp när småbarnen inte städar efter sig. Det är det vanligaste problemet här.

Sen så hade ngn antagligen användt blekmedel eller klorin innan mig så mina lakan och kläder blev missfärgade/blekta Ledsen Kul när tvätt för 2000kr blir förstörd Skrikandes Har hänt mig 2 gånger nu.

Hennum
0

usch. tvättstugan har man alltid problem med. men det är tur att det är det, och inget värre. :)  fast det är ändå inte kul.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Pomperipossa
0

Ännu en fördel med att bo i eget hus… Mina föräldrar däremot bor i lght. En av deras grannar tvättar när hon själv känner för det dvs kastar ut den tvätt som ligger i maskinen och tvättar sin egen, även fast den som var där först har tvättid….

Gullan402
0

Har hemska minnen av tvättstugor sen mina år i olika lägenheter, ibland fick man helt enkelt släpa hem tvätten på bussen till farmor o farfar. (Jobbade heltid o det fanns absolut inga tider när jag var ledig…)
När vi fick barn inhandlades faktiskt tvättmaskinen innan barnvagnen… För mig var tvättmaskinen viktigare…
Bor nu i hus o kan tvätta precis när jag vill, i julhelgen tvättade jag sängkläder mitt i natten pga vinterkräksjuka.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

siddelina
0

Bodde på ett ställe för några år sen där det absolut inte fanns en chans att boka en tvättid utan att gå ner och kolla om det var ledigt och då boka (fick man inte göra egentligen, man man hade inget val om man ville ha tvättat Ledsen). Där respekterades absolut inget, inte tvättider, inte ens kläderna fick man ha i fred om man hade otur. Rena ghettot så att säga och trots ihärdiga klagomål och att det sattes upp lappar i tvättstugan av områdeschefen med skriftliga regler som var översatta på somaliska och jugoslaviska så fortsatte det. Ibland förekom till tom slagsmål för att "någon" tagit en annans tvättid, helt sjukt!

Nu har jag flyttat och har egen tvättmaskin (vilken lyx) och sist jag hörde så har de installerat ett datastyrt tvättsystem och det är mycket bättre i tvättstugan nu.

pson
0

#27 Det där med datastyrt bokningssystem har jag också hört talas om. Jag tror det vara pappa som har/ ska få det i sitt hus. Smart! Slipper man springa ner o kolla, räcker man sitter vid datorn och spanar tvätttider..haha..

fotokrafs
0

#28 Jupps det är jättesmidigt, som sagt inga bråk (#6).
Konstigt att inte fler har så.. Fundersam

Martin
0

Hade datorstyrt när jag pluggade i Växjö.

Grejen är att det är minutstyrt. Kommer man dit 5 min innan ens tid börjar så kan man inte komma in. Kommer man dit 1 sekund efter att ens tvätt-tid gått ut, kommer man inte in.

Och iaf hos oss är det oftast så att man har torkskåpet ca 30 min in på den andres tid…

mvh Martin

Martin
0

Dock tycker jag systemet överlag är mycket smart. Men kanske skulle göra det lite mer flexibelt.

Eller så får jag ställa en klocka helt enkelt. :o)

Nackdelen i Växjö var också att vi hade bara 2,5 timmespass, så man hann inte så mycket - därav att man behövde unyttja hela (och ibland missade tiden med någon minut).

mvh Martin

fotokrafs
0

#30 Jo, det är såklart en nackdel.. men kommer man lite sent kan man alltid knacka lite försiktigt på dörren då nästa pass börjat.. och har ingen pass efter (eller 20 min in på nästa pass och ingen har kommit så..) är det bara att boka nytt pass.

Tvättiden är 3 timmar och det kan kännas knappt, men får man stora rummet med 3 maskiner, 2 torktumlare och 2 torkskåp… brukar det gå bra.

Rätt sällan dock att personer glömt tvätt innan mig i stugan, kan vara så att folk skärper sig lite extra och kanske använder mobilen för påminnelse. ;-)

Jag håller med om att systemet skulle vara mer flexibelt.. då det ofta är i vanliga tvättstugor att man får hänga och torka tvätt en halvtimme in på nästas pass… (fast för folkskygga som mig är det bara positivt)

Haha.. jisses jag gick nyss upp och dravlar lyriskt om min tvättstuga.. kanske inte riktigt vaknat än. Flört