Syskon...
Det ligger till såhär att jag har en syster boendes kvar i min hemstad. Hon ska flytta den 15de mars till nyköping (jag bor i norrköping, nära och bra). Men problemet i det hela är att jag ska gifta mig den 8de mars.. Planerna var att syster skulle flytta helgen innan vi gifter oss, det det strulades till.. Och nu tänker hon inte komma på mitt bröllop..! anledningen till det ska vara att hennes.. Öh.. Sambo ska jobba den lördagen (kan lägga till att de bor i västerås) och hon har inget körkort. Min bror som inte är hennes bror, ska komma. Och hon tänker inte åka med honom, för hon är bilrädd och han kör lite som en galning. Och min bästa vän ska åka tåg ner, men syster vägrar åka tåg (två timmar). Min pappa och andra bror (som är systers bror) ska dagen innan köra ner ett flyttlass ner till den nya lägenheten i blekinge och tajmar in perfekt så de åker upp med mamma till bröllopet. Men syster vägrar åka med ner till blekinge..
Hon kommer allså inte på mitt bröllop vilket gör mig så ledsen.. Jag älskar ju henne och vill verkligen att hon ska komma.. Det var hon som övertalade mig att bjuda mina bröder som jag inte ville bjuda (den ena har jag inte ens kontakt med) och övertalade mig att bjuda in föräldrar (vi skulle bara ha två vittnen men berättade för syster, kunde inte hålla mig) och nu kommer hon inte…
Desutom så är det jag och min blivand eman som ska köra deras flyttlass från västerås till nyköping helgen efter. Och hon har inte frågat om det passar oss att köra då. Och det passar verkligen inte då jag fyller 20 måndagen efter vårt bröllop och jag had etänkt att ha en liten fest här hemma på fredagen. Och på söndagen ska vi åka på bröllopsresa (kryssning).
Nu sitter jag här och är sviken av min egen syster (hon har fobier för mycket.. Kankse värt att nämna) och jag ska offra min födelsedagsfest för att vara snäll och hjälpa henne att flytta när hon inte ens kan komma på mitt bröllop när det finns så många lösningar till att hon faktiskt kan komma..
Borde jag vara taskig tillbaka och skita i att hjälpa dem att fllytta och fira min födelsedag och packa inför kryssningen istället för att hjälpa en svikare?
Vet inte vad jag ska göra.. Behöver lite perspektiv från andra… 
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Usch vilken svår situation! Det är lite svårt att råda dig tycker jag. Om det här är något som händer upprepat, att du är bussig och ställer upp men inte hon så tycker jag nog att det är dags att sätta ner foten och säga ifrån! Då skulle jag nog lägga min energi på mitt eget bröllop, födelsedagsfest och resa! Men om det är en engångsföreteelse uppkommen ur en massa strul så är det ju mycket svårare.
I vilket fall så tycker jag att det är dåligt av din syster och hennes sambo att göra så. Kanske förstår inte din syster hur viktigt det är för dig att just hon kommer?
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

när vi gifte oss, kom ina svärföräldrar från chile hit, min syster flög från canada, min bror och mama från finland,… så nog är det konstigt att hon inte kan resa 2 timmar?
nej , jag skulle definitivt inte hjälpa henne med flytta, jag skulle tala om hur jag känner , och be henne och ta kontakt med mej när hon inte är så egoistisk längre. och ja, jag tror att hon vet hur viktigt detta är för dej, du ska ju gifta dej!

Jag kanske ska förklara vad jag menar med att hon inte förstår… Ibland så tror inte människor att DE är viktiga, att hon förstår att ditt bröllop är viktigt för dig är ju en sak, men att just HON skulle vara viktig för dig är faktiskt inte lika självklart. Det kanske hon vet och i så fall är det ju riktigt tråkigt.
Min mamma till exempel tror inte att hon spelar någon roll för oss barn. Hon tror snarare att vi skäms lite över henne och att hon inte passar in, därför tror hon att det är skönt för oss om hon inte kommer på viktiga tillställningar. Eftersom hon känner så är det även skönare för henne att inte komma. Det är givetvis jättetråkigt men det kan faktiskt vara så ibland.

#1 Min syster kom inte till min student i juni 07 heller. Då bodde jag kvar i västerås men hon hade rest till vår andra syster och kunde inte tänka sig att komma hem till mig.. Har för mig att hon sa "det är väl inte så viktigt? Vi andra har ju inte tagit studenten, så det är ju orättvist.." Blablabla..
Så det är andra gången.. Funderar på att hoppa över att bjuda henne till barndopet. Hon hatar ju barn ;P

Mmm, låter ju inte precis som om det är en olycklig slump utan snarare som om hon är dålig på att visa dig respekt! Kanske dags att säga ifrån? Det känns inte särskilt rättvist att du ska ställa upp för henne och hjälpa henne om hon har en sådan tråkig attityd mot dig!
Det är så tråkigt med syskon eller andra närstående som utövar olika sorters maktspel för att få uppmärksamhet. Det verkar ju vara det hon sysslar med, du får inte vara i centrum ens på ditt eget bröllop utan hon och hennes flytt ska vara i centrum…
Näe, jag tycker du ska bita ifrån!
Lycka till!

Jag håller med #5..säg ifrån !! Det är trots allt en Viktig Dag i Ditt Liv + Din födelsedag…Tycker det verkar konstigt ?? Att Ni även ska hjälpa med deras flytt ! När Ni har fullt upp att planera för Er stora Dag ! Vad hjälper hon Dig med ?? Ta en funderare…
Kram på Dig, så länge..

#5,#6 Men hon har ju sina psykiska problem som spelar in (vi är fostersyskon) och trauman i barndomen. hon har alltid varit i centum.. suck.. vana?
jag hoppar nog över flytten.. fast då får jag nog mamma efter mig också…
Ja, jag hade aldrig flyttat hennes grejor.
Och jag hade varit så ärlig att jag hade sagt det rakt ut. Kan du inte komma på mitt bröllop så kan jag inte hjälpa dig att flytta. Och att det inte är ens värt en vidare diskussion.
Själv vet jag hur det känns när syskon uteblir. När vi gifte oss kom min ena bror. Min andra bror kom inte, och inte heller min syster.

#8 vad tråkigt.. Usch, syskon kan vara så jobbiga :(
Tråkigt telefonkontakt. Hur många kommer på bröllopet nu? Kommer mamma? har hon ändrat sig?
Om inte ens familj stället upp för en skulle jag bli oerhört sårad. Lycka till *kramar*

Usch vad trist för dig! Själv har jag ett syskon som är så extremt dominant och tar över i alla sammanhang så jag skulle helst se att h*n inte kom på mitt bröllop!! 
Hoppas att det löser sig till det bästa för dig/er.
gör så här: Hyr en svartskåpbil, kidnappa henne 3 timmar innan bröllopet, vips, hon är på bröllopet. hon lär förlåta dig:P

#10 mamma kommer, vi fick flytta två helger så pappa kunde komma så det är löst.
Vet inte om jag kan vara taskig och låta bli att hjälpa henne att flytta, eller, jag kommer inte att göra något (gravid) mer än att bära katterna. men killen min ska köra flyttbilen och han har ingen lust längre heller…
#12 vill inte tvinga någon att komma om man inte vill :(

Ok från en person med panikångest, OCDs och diverse fobier: Ibland kan man inte hjälpa att man inte "KAN" saker. Vissa dagar då jag är dålig KAN jag inte släcka ljuset hemma.
Ibland KAN jag inte svara i telefonen.
Jag känner mig alltid taskig och jobbig i såna situationer då jag måste be andra göra det och ibalnd måste jag t.ex väcka min sambo och be honom hjälpa mig med saker som för en vanlig människa är självklara. OM hon nu har diverse fobier som du sa så kan det säkert ligga ngt sådant bakom också.
Om vi ska ett steg bort från det; är sambon bjuden? Vissa killar har ett enormt kontrollbehov. Har en arbetskamrat som inte får gå på någon fest där det finns andra killar om inte pojkvännen följer med.
Om du inte vill hjälpa henne flytta är det ju upp till dig, jag skulle dock inte bestraffa folk utan art ha verkligen ALL info, och vissa människor är bra på att hålla sker inombords.
Mina syskon är långt ifrån perfekta, men jag älskar ju dem likväl. Jag ger dem kärlek oavsett om de gör fel eller sårar mig. Men alla funkar ju inte likadant, så är det bara,
Hoppas det löser sig för er
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/

#14 det vore illa att gifta sig med sambon om inte han får komma ;)
Jag förstår om hon inte klarar av att komma.. men hon försöker inte ens. Hon har ju över en månad på sig att samla mod och sånt och till och med blivit erbjuden att få åka omväg med mamma och pappa, men det passade inte ens. Det är det som stör mig, hon vill ju inte komma då. Hon är inte ett dugg rädd när pappa kör bil, så det vet jag. Det är tvång för henne att hon måste ha flyttat först.
Hon har skällt på mig för att jag blev gravid, skällt på mig för att jag gifter mig, och skäller mer på mig för att jag inte kan boka om datumet så det ska passa henne när hon sa att det var okej från början…

Det är ju inte ditt "fel" att du ska ha barn, gifta dig och att du inte kan ändra datumet (eftersom det var ok innan). Det är ju ditt liv och du gör ju som du vill. Tycker inte hon ska skälla på dig över det. Tycker du ska sätta ned foten och säga ifrån, du kan inte planera ditt liv efter henne!
Jag skulle ha pratat med henne, och om hon inte försöker komma på bröloppet så skulle jag inte hjälpa henne flytta. En relation mellan två människor måste ju bestå av att ge och ta, inte bara ett utav dom.