O.T. Fördomar om djur
Idag har jag fått hem två stödkatter. Glad som en lärka ringer jag en kompis för att rapportera om underverken. Svaret jag får är att jag nu officiellt är "The crazy catlady". Jaha… tack för ditt stöd. Dom flesta människor reagerar negativt när man talar om hur många djur man har. För tillfället finns här en kanin, fem råttor och fyra katter varav två är stödisar. Varför? Tja… Varför inte? Jag har tiden och engagemanget som katterna behöver. Alla mina djur får sin tid, mat och vatten och städat hos sig. Jag skulle gärna ta in alla hemlösa djur om jag kunde. Många människor ser inte heller varför man ska ha mer än ett djur. "Du har ju redan en katt/råtta/etc"… ungefär som om alla katter/råttor är likadana. Ska man behöva skämmas för att man engaerar sig? För att man inte har ett liv? För djur är ju inget intresse… Djur har man bara för att man är socialt handikappad. Jag blir så j***a sårad när man bara får negativa kommentarer av folk som inte ens vet hur situationen ser ut för många djur i Sverige.
Blev nog lite snurrigt nu men behövde bara få ur mig lite…
Jag vet precis vad du menar! Har två egna katter och två jourkatter, min mamma påstår att jag bara kommer skaffa mig fler och fler djur, detta stämmer inte! Jag är inte dum i huvudet liksom, kanske behöver jag lite stöd istället för att bara höra hur mycket fel jag gör. Har ofta hört att "Oj, har du mer än ett djur?" Och just katter som har så låg status i sverige, tyvärr…
/Christine

Jag har alla möjliga sorters djur hemma hos mej. Nu är det visserligen bara hund, katt och fiskar men brukar ha kaniner och råttor också..:)

#1 Det där känner jag också igen. Visst när jag var typ tolv hade jag mer djur än jag borde haft men människor kan väl ändra på sig? Men jag har tydligen samlarmani och kommer skaffa fler djur tills någon anmäler mig och jag blir hämtad av män i vita dräkter 

Har tolv hästar och två katter, anses väll lite vrickad av en del. Som barn fick jag aldrig ha några andra djur än akvariefiskar för man skall inte låsa sig…. Känner mig på många sätt friare nu när jag kan vara tillsammans med djuren varenda dag…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#0. Oj, vad jag känner igen kommentarerna. Själv har jag/vi 3 hundar (boxer) och två katter. Gissa vad många har åsikter om det. Hur kan man bara ha 3 hundar, man blir ju aldrig fri och tänk så mycket hundhår det blir osv osv. Tja, vi har ju själva valt våra djur och frihet att göra vad? Vi har ju våran frihet att göra det vi tycker om. Hundhår……ja visst, men det finns ju dammsugare. Slitage…..jadå, men det är väl ändå vi som bor i vårat hus. Ja, listan kan göras lång.
Boxer är ju en glad och livlig hundras så de både hörs och märks. De är både högt och lågt (emellanåt). De är ju rätt stora också. Fast vadå, vi släpar ju inte hem dem till andra människors hem. Dessutom brukar vi sätta för en grind när det kommer folk på besök. Man må ju respektera att inte alla vill ha tre boxer i knät
. Katterna är ju en aning lugnare och märks inte så mycket.
Så länge man tar väl hand om sina djur och har tid och ork så är det upp till var och en att göra som den vill.

Jovisst låser man sig… men man blir väl inte mer låst för att man har fler djur? :P Just hundar kanske det är svårare att skaffa vakt till om man har flera men t ex katter tycker inte jag det är mer "jobb" om man har fyra än om man har två. Man får bara mer gos tillbaka när djuren trivs :)
Men visst är det väl märkligt att en del människor bara orkar bryyyy sig om hur många djur/barn/bilar eller-vad-det-nu-kan-vara andra har!
Jag begriper inte att folk inte har annat att bekymra sig om - det är väl upp till var och en!! Som sagt - så länge man tar hand som sina djur och de finns för att man vill ha dem så är det väl jättebra! Vi har två katter och en hund och jag har anmält intresse hos hunduppfödaren för att om något år köpa ytterligare en valp av honom. Samma sak här - varför ska du ha två hundar, det räcker väl med djur nu?
Nej, för i så fall hade jag väl inte velat ha en till…?
Jag tycker det är jättekul att du fått hem dina stödkatter, stort lycka till med dem!

#7 Tack så mycket. 
Jag hoppas att dom tar efter mina egna och blir riktiga goskatter som kan göra nån lycklig i många år.
Ja vad fanken så länge man trivs med djuren och de har det bra hos en är det väl bara bra. Jag hade som mest fem illrar samtidigt, fick inte så mkt reaktioner på det. Kanske för att de som känner mig vet att jag inte skulle bry mig om om de påpekade nåt.. :)
Annars är jag nu så gott som helt låst då jag tagit en omplaceringsiller som är ett riktigt problembarn, och jag är nog den enda som kan hantera honom utan att bli rejält skadad… Festivalsuget får kanske vara i år. Men det är ju som allt annat upp till mig hur jag vill leva mitt liv, och så länge man är nöjd är det ju bra… Man kan ju aldrig bedöma en annans människas livskvalitet.

jag har 5 marsvin, 2 undulater och 2 gerbiller
okej ibland kan det kännas mycket, men jag känner inte att jag ångrat att jag tog dem in i mitt hem. har de kommit till mig och min sambo så ska de stanna tills de vandrar vidare till ett annat liv. visst om djuret inte går ihop med de andra så måste vi hitta ett nytt (har hänt)
känner (oxå) igen att andra människor ska bry sig.
min mamma påpekade varenda gång hon kom att det luktade (vi har en stor hö påse i rummet brevid hallen) och annat. okej jag vet att du tycker de ohc ja nu har du sagt det. men de räcker,fick säga till på skarpen.
folk bryr sig för mycket. hur man ska ha råd, kallar de odjur, tycker de luktar. visst jag vet allt detta och vet ni vad?
jo det är mina djur = "mitt problem".
tycker heller man ska vara glad för någon annan än bara komma med negativa kommentarer.
men man kan börja ifråga sätta om man tycker djurenmissköts!
Men egentligen, vad spelar de för roll om man har en hund eller fyra hundar, det tar ju inte mera tid som vissa säger?:P Man går väl oftast ut med dem tillsammans och sköter om dem smmtidigt.. de blir väl inte dubbelt upp bara för att man har två katter? eller är de jobbigt att hälla upp en dl mat till?:P
Jag och min mor har ALLTID fått sånna kommentarer som ni pratar om.. Och speciellt från våran egna familj! Mamma har fem katter och en hund- hon bor nu i en fyra ensam med dem och många anser då att de är jätte konstigt- varför ska man ha fem katter.. kommentaren som kommer mest är väl "haha ja snart har hon väl 100" Spelar det NÅGON som helst roll.. vi har mestdels tagit hand om katter som farit illa eller liknande.. är inte det BRA då!? desutom är det lag på att man bara får ha 6 katter i lägenhet här så:P
Jag själv har en vovve och skaffa en kisse för ett tag sen också.. "räckte det inte med en hund" .. hum.. hur kan en hund jämföras med en katt? Och kanske man också kan tänka på att de är en fördel för min vovve som inte behöver vara ensam mera när jag är borta. Men varför ska jag ens behöva förklara mig om mina val!
Ja nu har jag med pratat av mig lite:P Blir super sårad också av sånna kommentarer.. spciellt när de kommer från min syster och bror och även min far.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
#7 Håller helt med! Undrar alltid över folk som måste lägga sig i andras liv, har dom inget bättre för sig?? :D
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

mm alla får väl ha så många djur dom vill, man e ju inte sjuk på något sätt för det.
Älskar och har älskat djur, men inte fått ha så många här hemma. senare vill jag skaffa fler, helt enkelt för att jag älskar närheten av djur och så.

jaa. inget djur är som det andra, de är individer precis som vi. har en häst, 4 katter och en hund. jag skulle gärna skaffa fler djur, en hund till och en häst till tex… blir troligtvis tvungen att sälja min ena katt för deras relation är inte så bra :P slåss hela tiden :( kommer sakna honom massvis!
som tur är så ska pappa nog köpa några hönor snart. så då blir det fler kompisar här hemma. :D höns är hur mysiga som helst när de är tama. och så kan man släppa in dem i vårt uterum där de kan käka alla äckliga kryp :D
tycker såklart att det finns en gräns, då man inte kan ha tid till alla sina djur lika mycket, för att de helt enkelt blir för många. men den gränsen är ganska hög :) älskar man sina djur så tar man sig tid till dem ju.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan