Relationer iFokus

Relationer

Etikettleva-tillsammans
Läst 8212 ggr
BranDuir
2008-01-19 00:47
0

Kärleksmat....

Du skall bjuda din älskade på middag första gången….jaja eller en anna gång då ….men det är bara ni två….vad bjuder du på?….

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

BranDuir
2008-01-19 00:50
0

förrätt : löjromstoast…

varmrätt: en riktigt fin biff med en härlig sås till …potatis efter önskemål….

dessert:   jaa…varför inte en Creme Caramel..

och sedan kaffe , cognac/likör om hon önskar….

det är väl något vad jag skulle kunna tänka mig…för att det är gott och lätt att göra till en lyckad middag utan att man behöver tillbringa halva middagen vid spisen….*S*

[Vargnatt-]
2008-01-19 00:55
0

Pinsamt det här men jag är usel i köket så jag skulle nog inte bjuda min älskade sambo på nån hemmagjord fin middag nån gång Generad

Annette
2008-01-19 00:57
0

#2. Inte jag heller. Här är det maken som står vid spisen.

BranDuir
2008-01-19 01:03
0

överraska med nåt jättelätt men samtidigt supergott….

Koka upp välsaltat vatten till pasta…ta en paket  (500gram) grön bandspaghetti (tagliatelle) ….

medan vattnet kokar upp… skär ner en paket bacom i ca 1 cm smala strimlor…(bara skär rätt över alla)  fräs dem i en gryta med lite olja…smula ner en tekant ädelost…salta o peppra lagom….när osten är smält tag bort från spisen och häll i en burk creme fraische…rör om och blanda…

När pasta vattnet kokar..i med bandspagetthin….koka den till den går att klämma av med fingrarna….häll då av allt vatten….och häll över bacon/ädelostsåsen….rör om och servera gärna med en skiva god långfranska och ett glas rött vin….ät och njut!

KalleN
2008-01-19 01:03
0

pankaka och rödvin *skrattar glatt*

jag får gå på känslan helt enkelt där

[Vargnatt-]
2008-01-19 01:15
0

#3 Här med, jag tar disken Skrattande

AnneN
2008-01-19 01:44
0

Middag: Min egenkomponerade köttgryta m ris, att dricka till blir juice, citronvatten eller mjölk.

Efterrätt: antingen fruktsallad m vispad grädde eller någon hembakad kaka

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

KalleN
2008-01-19 01:47
0

Anne_N  jag kommer över på stutts jag älskar efterrätter  *skrattar glatt*

skruttan31
2008-01-19 01:48
0

MAT???..  jisses, räcker de inte med en öl??? *s*

supermoccine
2008-01-19 01:54
0

Mmmm… lasagne.. med lite spänstiga blad av någon trevlig salladstyp och tomat om det är sommar samt olivolja över. Mmm.. Här är receptet om ni är nyfikna/hungriga: http://sv.wikibooks.org/wiki/Lasagne_med_zuccini_och_aubergine

Jag reserverar mig för felaktiva mått. Är alltid lite svårt att konstruera recept när man aldrig måttar i själva matlagningen.

KalleN
2008-01-19 02:16
0

skruttan31  hahaha   du jag  får hålla med där nu *skrattar härligt*

Heda
2008-01-19 02:19
0

Skulle göra fläskfilé i ugn med en god sås till.
Till desert skulle jag göra en vanilj pannacotta med hallon, mums.

KalleN
2008-01-19 02:37
0

är det bara jag som blir hungrig nu……

rotar i kylskåpet och letar något matnyttigt *fniss*

gogogo
2008-01-19 05:35
0

#1,snälla laga mat till mig!! xD *hungrig*

MikaTela
2008-01-23 22:06
0

När du säger fruktsallad måste jag bara dela med mig av en underbart god fruktsallad min syster bjöd på sin födelsedag.

Skär ner valfria frukter i en ugnsfast form. Riv vit blockchoklad över. In i ugnen (vet ej grader :p) tills chokladen har smält över fruktsalladen. Servera med vispad grädde.

Det är ljuvligt gott! :D

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

Spiriteye
2008-01-23 22:45
0

JA du d lär väl bli jag som får laga till nått gott om vi skall äta nått *ASG rått*

Men annars så funkar ju en kall öl iof…

Cool

Martin
2008-01-23 23:07
0

Beror såklart på vad hon gillar… :o)

Men till förrätt skulle det nog bli min egen favoritförrätt, blanda färska räkor (om man får tag på det) med lite majonäs samt halvmixat innanmäte från en avocado (spara skalen!). Blanda räkmixen med hackade kokta ägg samt rom, svart och röd. Servera i avocadoskalen och garnera med lite dill. Till detta kanske ett vitt lite söt/syrligt vin.

Då jag är svag i rött vin skulle jag nog välja någon kötträtt till huvudrätten, och varför inte en bit oxfilé som steks rumstempererad och serveras med lättfrästa grönsaker/rotfrukter (inte för stekta, skall vara krispigt fortfarande). Exempel på grönsakena kan ju vara morötter, sockerärtor (i skal alltså), strimlad rödbeta och kanske någon annan rotfrukt också. Lite svamp, kanske kantareller eller liknande om det är säsong fär det - annars får champinjoner räcka. Egentligen behöver man inte servera något mer till detta, men hasselbackspotatis är ju gott om man vill ha något till det.

Till efterrätt skulle jag nog göra det enkelt för mig, fruktsallad och glass. Om jag vill göra det lite mer avancerat, så gör jag den fruktsalladen någon skrev in ovan, som görs i ugnen med vit choklad över…

mvh Martin

Jennix
2008-01-24 00:41
0

#17  Mmmm… Låter supergott! Gud, jag blir hungrig… Skrattande

Speciellt den där förrätten lät otroligt smaskig, och svamp kan aldrig bli fel.

Mmm, stekta kantareller…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

emsems
2008-01-24 11:47
0

skulle inte fixa mat alls… kan inte laga och än mindre bjuda någon.. om jag absolut måste skulle det väl vara grillat kanske.

[SharpMissy]
2008-01-24 12:35
0

Om jag ska laga käk första gångerna till ny kärlek så försöker jag nog impa mest med min förträffliga husmanskost. SeaHawk fick äta potatis, pannbiff med lök och brunsås. Stekt fläsk och löksås. Hemkokta bruna bönor. Kalops. Ja, sånt där riktigt hederligt gammaldags käk. Sen ägde jag hans hjärta helt och hållet. *flinar brett*

För att festa till det med "speciell" mat så föredrar vi att äta kinamat eller kanske ICAs fantastiska smörgåstårta. För mig är det fest bara att slippa stå vid spisen, såå roligt är det ju inte..

[SharpMissy]
2008-01-24 12:38
0

…tillägger också att makens bror som fortfarande levde då när vi träffades, blev rent tårögd när han fick tunna pannkakor när han kom förbi en gång. "Sånt här har jag inte ätit sen morsan levde" sa han.

Så, bara att steka egna pannkakor verkar vara ett konststycke få lyckas med i dagens moderna samhälle. Nuförtiden ser man såna färdiga i frysdisken… *suck*

Hoppfull
2008-01-24 12:53
0

Oj vad svårt… jag lagar ofta mat med teman typ mexikanskt, indiskt eller så där alla rätterna följs åt s.a.s. Men ska det vara mer traditionell mat så brukar jag göra fläskfilépasta med rött vin, det är supergott (och jättelätt). Och just nu har jag ett pannacotta-ryck eftersom det är så busenkelt och supergott. Dessutom perfekt eftersom det ser väldigt proffsigt ut trots att det bara tar 5 minuter att slänga ihop den :) Förrätt är jag ganska kass på… så det hoppar jag oftast över :-O

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Martin
2008-01-24 13:44
0

SM husmanskost är helt klart underskattat, jag gör det sällan själv (bruna bönor och fläsk är annars otroligt gott… hmm… men med min mage inte helt lämplig för dejter i en inledningsfas, om man vill träffa tjejen ifråga igen) Skrattande

Har faktiskt aldrig testas ICAs smörgåstårta, men den är bra då? *jäkligt svag för smörgåstårta…*

mvh Martin

Hoppfull
2008-01-24 14:39
0

Icas smörgåstårta???

supermoccine
2008-01-24 14:42
0

Jag blir lite nyfiken, vad skulle ni bjuda er älskade på för middag första gången om den var som jag? Vegan och abstinent sockerberoende (dvs äter inte socker, vitt mjöl, vitt ris osv, samt viktigt att få i sig mycket protein och inte för lite fett).

Blir nyfiken eftersom alla som skrivit hittills verkar vara köttisar och den enda köttis som jag dejtat och som hittills bjudit mig på mat gjorde väldigt bra ifrån sig, men han var också hobby-kock med många vegan-vänner. Annars har jag blivit grymt besviken på nästan all mat jag ätit på restauranger som i huvudsak serverar animaliskt. Skulle någon bjuda på pasta med i princip bara krossade tomater till som en gourmet(!!)-restaurang gjorde skulle de då sannerligen inte vinna mitt hjärta genom magen direkt :P

Hoppfull
2008-01-24 14:53
0

Tjaa jag vet inte om du äter quorn (eller hur det stavas) men om du gör det skulle jag servera quornfileer fyllda med soltorkad tomat, färsk basilika, vitlök och kanske lite hackade pinjenötter. Till det skulle jag göra en god bön- eller kikärtssallad med en smarrig vinegrett på :) Dessert… det är ju knepigare… det vet jag faktiskt inte. Vad äter du till dessert?

[SharpMissy]
2008-01-24 15:27
0

#23 & 24

Tja, jag vet ju inte hur duktiga andra är på andra ICA-butiker, men på vår lokala ICA-butik gör charkpersonalen en alldeles fantastiskt god smörgåstårta. Den är värd sin vikt i guld.

Hoppfull
2008-01-24 15:56
0

Aha :) du menar butikens egna :) Den är ju så skitdyr!! :-O Jag gör en fuskvariant som är plättlätt och jättegod… inte så ofta men emellanåt.

[SharpMissy]
2008-01-24 16:15
0

#28 Japp, det är en butiksgjord. Men dyr? Mja, det beror ju på vad man jämför med, men 35 kr/portion är överkomligt tycker jag, särskilt om man inte vill ha för mycket smörgåstårta, vilket oftast är fallet när man ska göra själv. Minsta mängd jag köper är 6 portioner och det brukar vi ha till påskafton och ibland också bara för att vi har lust. =)

Hoppfull
2008-01-24 16:27
0

:) jag lever i en släkt där varje manlig individ äter ca 3 normalportioner av det mesta… kanske därför jag tycker det är dyrt :)

supermoccine
2008-01-24 17:27
0

#26 Haha, nej quorn innehåller ägg, men annars låter det gott :) Dessert brukar jag oftast inte äta iom sockerberoendet, men frukt och bär funkar. Kanel- och kardemummakryddad pannkaka med hallon och sojayoghurt är gott.

Hoppfull
2008-01-24 18:18
0

Jaa, då fick det nog bli kikärtsbiffar med tomatsås, det är sååå gott.

Jennix
2008-01-24 18:22
0

#25  Det finns hur mycket gott som helst man kan göra med enbart grönsaker. :) Broccoli, vitlök, lök, svamp (om du äter det?), brysselkål stekt i smör!! :D

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Kinna1
2008-01-24 18:28
0

#4 Det där låter ju super gott !!! =)

april4
2008-01-24 19:48
0

Jag skulle bjuda på ugnstekt lax på saltbädd, en kall god sås, sallad, kokt potatis. Till det vitt vin.

Efterrätt: kladdkaka och kaffe

skruttan31
2008-01-24 20:25
0

Visst kan jag laga mat till dig,,  gör min specialare,, sönder kokade snabb makaroner,, o vidbränd falukorv,,  kan de vara något????

Hoppfull
2008-01-24 20:43
0

Men du supermoccine… vad äter du så där till vardags och fest? Om du inte äter något som kommer från djur och du inte äter några kolhydrater hur får du då i dig tillräckligt? Äter du olivolja och kokosfett för fettet och bönor och linser för proteinet? Och så ovanjordgrönsaker? För är du f.d. sockerberoende kan du väl inte äta frukt heller? Alltså jag är bara nyfiken.

Gullan402
2008-01-24 20:44
0

#25 inget ont om dig supermoccine men som inbiten köttätare jag är så skulle jag inte dejta en vegan!!!
#20 Håller med sharpmissy om husmanskost, det som vi faktiskt äter normalt sett ofta i vår famlj. det är oxå ngt jag med säkerhet kan laga utan att misslyckas totalt…
Är som med bakning, jag hatar att baka nya recept, jag håller mig till de säkra korten när jag måste baka till födelsedagar etc. Annars när jag har all tid i världen o ork kan det vara roligt att exprimentera men då har jag ingen press på mig o sophinken står redo utifall att…Glad

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

BranDuir
2008-01-24 20:45
0

#25  en härlig svampschnitzel av Stolt fjällskivling eller portabello……,med geratinerade fyllda chaminjoner och min alldeles egna timjanspotatis…..

TantAlma
2008-01-24 20:51
0

Hos mig är det maken som lagar mat och när han vill göra till sig för mig gör han plankstek det tycker jag om.

Spiriteye
2008-01-25 19:55
0

*ASG*

Jag tror jag avstår du min kära!! Men vi kan ju ta din favvo. PIZZA!!!

Skrattande

danino
2008-02-24 19:12
0

hjärtformad pizza gjorde jag på alla hjärtans dag en gång!

danino
2008-02-24 19:13
0

sen som efterätt en gino!eller hallon och blåbär med en dyr glass till och en liten stänk av mörk chokladsås!

abbis
2008-02-24 19:54
0

När jag tänker tillbaka på den misslyckade första middagen jag lagade till min älskling så rodnar jagGenerad

Jag trodde jag skulle kunna gör mig till för en karl och slängde ihop nått som blev så starkt så ingen kunde knappt äta det..

Det jag inte visste var att mannen ifråga är en fena på mat…bättre än många kockar som driver restaurang…

Numera lagar jag INGEN mat alls…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/