Gränsen för otrohet..
Ja, handen på hjärtat! Vart går den egentligen?
Är det vid en puss på kinden? Är det när man tänker på någon annan medan man har sex med sin partner?
Är det vid en kyss, iså fall med eller utan tunga..? Vid sex?
Vart går egentligen gränsen?
Carpe Diem
För mig är det då han rör vid ngn annan på fel sätt. Eftersom han aldrig varit en sån människa som måste pussa på vänner så accepterar jag inte ens det. För då skulle jag undra.
Sedan är allt som är bakom ryggen otrohet för mig.
Jag har faktist svårt att deffinera gränsen. Att krama om och ge en liten puss på kinde, gör inte mig de minsta om de är en tjejvän. De brukar vissa (ibland även jag) göra..
Men är de med en okänd tjej/kvinna lär jag reagera. Men antagligen bara reagera.. inte se som otrogenhet. De är ju olika situationer med olika reaktioner också.
Jag tror gränsen är vid intim kontakt så som pussar på munnen, kyssar är ett snepp längre och absolut sex de värsta såklart!
Tankar kan jag inte läsa, så de kan jag inte göra de minsta åt! Dock är de väl rätt skamligt att ens kille ligger och tänker på någon annan^^ Men de är inte otrogenhet att tänka på någon.
Helt enkelt får man sätta gränserna tillsammans när man blir ihop och verkligen prata om det, så de står klart! Då vet båda parter vart man står i ämnet och kan hålla sig där.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Så egentligen inte handlingen i sig, utan vad man menar med den? 
Carpe Diem
Jao, i princip så.. men som pussar på mun, kyssar och sex skulle jag ju se som otrohet direkt.
Vad tycker du själv MimmieM?
För mig är det om han skulle gå bakom ryggen på mig. Då går gränsen vid väldigt lite, för då har han ju uppenbarligen en anledning att dölja det för mig, nåt han inte vill att jag ska få reda på.
Däremot om han skulle av nån anledning t.ex kyssa en annan tjej på skoj på en fest eller liknande, och jag är med, är det inget jag skulle se som otrohet. Förutsatt att det inte finns några känslor inblandade, men det skulle jag nog märka om det läget skulle uppstå. ;)
Så för mig är väl tumregeln enkel - otrohet är det om han går bakom ryggen på mig.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#6 Klok som en bok!
Carpe Diem

När är det okey att bli svartsjuk då?
Carpe Diem
Meeen det sa ju jag också ;) Är inte jag klok då?

# 5 Jag skulle nog vilja hålla med #6 till stor del.
Allting handlar väl om situationen i fråga. Men som sagt, om någonting sker bakom den andra partens rygg så kan gränsen vara väldigt snäv. Då är det inte handlingen i sig som är det väsentliga utan det faktum att det ligger känslor bakom som inte är menat att nå mina öron. Kanske en önskan om mer.. Då kan en träff vara mer grund till oro än en plojkyss på en skitfest!
Carpe Diem

#9 Du är nog den klokaste bok jag vet :)
Som nationalencyklopedin 2.0 ;)
Carpe Diem
#6 Jo de är sant.. Där håller jag med dig.
#7 Hihi se där ^^
#8 Det är en svårare fråga. Men där ser jag inte att det i nåt läge skulle vara fel att bli svartsjuk, det hela handlar om hur personen hanterar det. Min pojkvän har t.ex lätt för att bli svartsjuk, pga saker som hänt i tidigare förhållanden. Det är inget han gillar, tvärtom vill han extremt gärna bli av med det… Men det är ju inget han kan styra över. Men när det händer talar han om det för mig bara, och så pratar vi om det om det är så. Kan ju vara skönt för honom att få höra från mig att det inte är nåt att oroa sig över, även om han egentligen vet att det inte är det.
Så det finns inget läge jag anser att det är fel att bli svartsjuk i, skulle han dock bli förbannad varje gång skulle jag kanske se det annorlunda ;) Men det är ju som sagt nåt han vill slippa, så vi jobbar på det tillsammans så gott det går :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Jag kysser på min kompis sarah utan att det ses som otrohet och Andy får kyssa på sina kompisar Lowe och Patrik (bra Lowe som vill kyssa honom) uta att jag är med, men när vi är på fest tillsammans så kan vi kyssa på andra på skämt utan problem, fast det är mest jag som kysser på folk då. Haha.
Men annars så räknar jag otrohet nästan om han kysser någon annan då det inte är skämtgrej. Men om han har lite merintimt med någon annan utan min tillåtelse så är det otrohet. Detsamma för min del.
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
beror lite på.. fan vilken svår fråga. Jag skulle nog inte se en puss på munnen som otrohet, det gör jag titt som tätt med folk jag känner (iaf på fyllan!) och om han pussade typ sin bästa tjejkompis på munnen som en glädjegrej så äre ingen fara, men så fort det är värre än så så..
Otrohet, ordet i sig är ju lite knepigt, men tankar är svårt att veta… Man får bara hoppas att han är kär och inte vill vara otrogen helt enkelt..
#11 Haha ;)

håller med er kloka böcker här innan, som uttryckt det hela så bra ^^ ser helt enkelt inget skäl till att bidra med något. :P
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
vet inte om de hör hit men frågar ändå..
Om man lever i ett förhållande med att ena personen är Polyamorös. Och denna person talar om att jag har träffat en till och vi kommer ha sex. Är det otrohet då?
#18 För mig, ja. För då är han inte längre trogen mig, då finns det ju känslor inblandade. Fast vet man om det innan (att han vill ha flera) och accepterar det är det väl en annan sak… Men ett sånt förhållande skulle jag aldrig kunna vara i ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#18 Om partnern är med på det så är det inte otrohet. Och det är inte bakom ryggen.
Otrohet är väl alla handlingar man inte vill att ens partner ska få redan på… och nu menar jag inte statusen för morgonens avföring (den pratar man inte om punkt) utan handlingar man gör, oavsett om det är bara i tanken eller fysiskt… Vill man inte att ens partner ska veta det så är det inte rätt.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#18 I ett polyamoröst förhållande brukar man ju vanligtvis bestämma vad som är ok och inte ok inom just det förhållandet. Så då kan det ju vara så att man bestämmer att båda får ha sex med andra bara man berättar om det innan. Då är det naturligtvis inte att betrakta som otrohet. Otrohet är vad som försiggår utanför det man kommit överens om.
Men du skriver här att den ena parten är poly. Jag antar att det innebär att den andra parten är mono. Då måste man ju också ta ställning till om man tillsammans ska ha ett poly- eller monoförhållande eller någonting däremellan. Jag och min sambo har ett förhållande som ligger någonstans däremellan. Jag är poly och han är mer åt mono-hållet. Våran överenskommelse, som uppdateras emellanåt, innebär för närvarande i stora drag att jag kan träffa andra, romantisera och hångla, men inte sexa. Han har full frihet från min sida att göra vad som, men har ännu inte utnyttjat den.
Vi vill båda ha alla korten på bordet. Skulle någon smyga med något skulle det vara otrohet.

Otrohet är väl att göra sådant som man vet att ens partner blir sårad av, sådant som man vet inte är accepterat/önskvärt av ens partner….fast inte i alla sammanhang utan just i det som har med känslomässig och sexuell exklusivitet att göra (i ett "tvåsamt normalt" förhållande). Eller det som bryter en känslomässig och sexuell överenskommelse (i ngn annan form av förhållande utanför tvåsamhetsnormen som tex ett polyförhållande).
Man kan också vara otrogen genom att svika och trampa över sina egna känslomässiga och sexuella gränser även om det är tillåtet i relationen.
Jag tycker att de allra flesta här i den här tråden verkar tycka mer eller mindre likadant och det känns skönt för det är också så jag resonerar kring det hela. Väldigt bra skrivet av Alex, Hera, Mimmie, adiafora m.fl. Jag instämmer i alltihop!!