problem problem
På måndag går jag tillbaka tillarbetet efter flera månaders frånvaro. Idag är jag på arbetet för att tjuvstarta lite.
Jag har 17 st konsulter som arbetar tillsammans med mig. Jag äger företaget och de är mina anställda.
Jag har en kompis relation med de flesta, men visar också att det är jag som bestämmer.
Nu när jag har varit borta från företaget ett tag så har saker och ting ändrats utan min vetskap. Vissa har gått hem tidigt, eller inte kommit alls till arbetet. Vissa har beställt varor till företaget som är helt onödiga (som tex ett flipperspel för 9000 kr)
När jag åkte därifrån så satte jag min närmaste vän som tillfällig vd. Jag tycker inte att han har lyckats bra precis.
Det är så många olika saker som har blivit ändrade, att jag inte vill gå in på alla. Det mesta handlar om att många har jobbat mindre än de sagt att de gjort.
Det är en stor röra som ska återställas,och min fråga är hur gör jag det?
Först har vi min gode vän som är sååååå snäll och sen har vi mina anställda som är mer eller mindre mina kompisar.
Hur säger man till sina kompisar att någonting är dålig stil utan att vår arbetsrelation inte påverkas?
Jag vill fortfarande ha de som kompisar men jag vill inte ha en osmaklig flipperspel på kontoret som låter när alla andra arbetar.
Jag harr drivit företaget i snart 8 år och har aldrig haft några sådana bekymmer, så jag är oskuld på den frågan.
Någon som kan ge goda råd?
Usch vad tråkigt att komam tillbaka och se sånt.
Och ett flipperspel? Låter otroligt!
Tyvärr vet jag inte hur man gör, så jag hoppas någon annan kan ge råd! Hoppas allt blir bra igen iaf!

Är man chef skall man nog inte vara för mycket kompis också. Då uppstår lätt sånt här.
Jag håller med #2,,Du får ändra försiktigt, sen får väl den som bestält flipespelet stå för det och ta det hemm.Ha ett möte oförklar, 9,000 är mycket pengar, o flyter det ut onödiga utgifter så kan det inte bli någon lön..Så ha ett möte o diskutera..lycka till chik
Lena.P är jag i verkliga livet.
Jag tror inte man ens bör vara kompis med sina anställda.
Jag tycker du som chef ska sätta ner foten och markera att det som hänt inte är okej. De som klarar att skilja på sak och person bör ju klara din tillsägelse. Om inte - så må det ju vara hänt. Då vet du vilka som har förmågan att klara ett tydligt ledarskap och vilka som inte gör det. Du måste nog riskera att förlora lite vänskap både här och där, kanske lika bra det ändå, eftersom man som sagt inte i långa loppet kan eller borde vara kompis med sina anställda.

Jag har en viss erfarenhet av att på konsultbasis, effektivisera företag, ….inte kul …men tyvärr ett måste!
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Det där flipperspelet kan du ju dra på lönen för den som köpt in det, och så kan han ta det med sig hem.
Att vara kompisar med sina anställd är nog inget att föredra. Du har ju fått ett tydligt svar på att det inte funkar. Har du valt ersättare med huvudet eller hjärtat? Var det den sjyssta som fick vara ersättare, eller han som faktiskt var mest kompetent?
Var du tydlig med instruktioner innan du stack, eller gav du han en ryggdunk o sa: "det här fixar du"? För isåfall är ju det lika mycket ditt fel att det blivit som det blivit.
Man kan ju inte ändra något utan att saker påverkas. Vem har sagt att er relation kommer ändras till det negativa? Tvärtom kanske de får mer respekt för dig om du verkligen sätter ner foten och visar att den lekstugan de har skapat de senaste månaderna, är inget som platsar i ditt företag, och är de intresserade av att behålla sina uppdrag, så får de se till att bevisa det.
Lycka till!
Uppenbarligen har dina anställda totalt tappat respekten för dig som chef. Ett vanligt fenomen när distansen inte upprätthålls.
Du måste sätta ner foten, säga vad som varit rätt och vad som varit fel. Motivera dina åsikter, sätta ner foten och dra upp nya riktlinjer. Det är tufft, jobbigt och obehagligt, men du äger företaget och du har rätt att ställa krav. Visar du med minsta lilla tendens att du tycker konflikten är obehaglig undergräver du din chefsroll ytterligare.
Hitta en balans där du är en respekterad chef att se upp till med ett naturligt förhållningssätt till dina anställda. I mina ögon har dina anställda svikit ditt förtroende, låter du det passera har du banat väg mot total anarki.
Sälj flipperspelet; Detta är en arbetsplats!
Det svåraste som finns - att vara chef över sina kompisar!

hm, jobbigt detta,, men det första jag tänker på är att om de har fuskat med sina lönerapporter så är de varken bra kompisar elr bra anställda, så säg tydligt ifrån där.
ang flipperspelet, antar att din tillfällige vd fått befogenheter att goskänna alla beställningar så är det nog bara att acceptera att han inte ska vara vd nått mer, dålig stil vilket som, har han inte fått befogenherar att godkänna beställningar utöver det vanliga så låt han betala,
har själv jobbat under en kompis där chefen var nåtsånär kompis med alla anställda, vet hur rörigt det kan va, när chefen var borta dansade råtorna på bordet om vi säger så,, jag klarade inte av att jobba på det viset och var grymt besviken när jag slutade för att min kompis /chef inte klarade av att bete sig varken som kompis elr chef utan det blev nått mittemellan som inte alls var bra, det handlar nog mycket om vilken attityd dina kompisar har, kan de behandla dig med respekt när det är jobbrelaterat så är det ju bra, men om de inte kan det så kanske de bör bytas ut, ja jag vet inte, mitt inlägg blev rörigt,, lite av mina tankar,,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Jobbig situtation… Hur vet du att de jobbat mindre än de säger? Isåfall kan du ju ta upp det den vägen… "det har kommit till min kännedom att…"
Hur har det gått? Detta var ju ett tag sedan nu…
Jag har Ingen erfarenhet av detta, men som de flesta säger verkar de ju inte ha någon respekt. Du kanske är för snäll mot dom?
"När katten är borta dansar råttorna på bordet.."
oh tack för alla svar. Jag har tagit hand om problemet nu. och så här blev det:
Flipper spelet är borta. -Ingen- beställde den och ingen godkännde dess leverans. så frakten kommer att dras av allas löner.
De som fuskade med arbetstimmarna har blivit inkallade och fått varning.
Min goda vän som var tillfällig vd var inte på företaget alls, hans fru födde trillingar så…….
Jag har kommit fram till detta att: jag har varit för snäll.
De är mina anställda och de arbetar 9 månader om året i hela världen och 2 månader på kontoret i sverige. jag tycker att jag ger de firhet och lön för det arbete de utför och jag har rätt att kräva respekt och underordnande, även om vi kan vara kompisar på fritiden.
Well done!!!
tackar tackar. dax att bli vuxen och ställa krav på omvärlden…eller hur :P
låter som en bra lösning. Skumt av din vän att vara borta fårn ett jobb, oavset tom han fått barn. Då borde han i så fall sett till att någon annan skulle gjort det eller pratat med dig.
Jaja, tur du slog näven i bordet. Endel människor har ingen egen disiplin helt enkelt.

Jag får inte ihop detta heller. Visste du inte att hans fru skulle föda trillingar när du utnämnde honom till VD?
åh, LÄS istället. Affären med Scania var klar redan i oktober. För att läsa alla mina inlägg är du verkligen dålig på att förstå vad som står där.

Jag tycker det verkar väldigt rörigt alltihop, men det är ju inte mina problem.
#17, vilken tur att det inte är dina problem, helt enket! =)
#17 Förstår inte VAD det är du tycker är rörigt?
Men som sagt, det är ju inget som rör dig ändå :)

#19. Jag tycker hans båda trådar talar emot varann. Men det är inte mina problem och eftersom det är så känsligt att ifrågasätta saker i dessa två trådar så lämnar jag den här diskussionen eftersom den inte ger mig något.
Ja, jag kan då inte se att dom talar emot varandra. Bryr mig inte heller om dom hade gjort det. Känns osm det är ganska oviktigt för mig ;)
ja som sagt, är det något du tvivlar på så är det bara att komma förbi på mitt kontor. maila gärna så kan du få adressen hit.
känsligt nopp, men tråkigt men människor som försöker hitta fel hos andra och ifrågasätter. du måste vara skepptisk till vardags.
kom förbi på kaffe vetja