Relationer iFokus

Relationer

Etikettleva-tillsammans
Läst 2707 ggr
drake3
0

Betala för boendet

Om jag har en lön på 12000:- och betalar 5000:-/mån i boende.
Vi har 50% äganderätt var på fastigheten.
Han har en lön på 30000:- betalar 7500:-/mån

Vi har ett äldre hus med stora renoveringsbehov .

Jag betalar 41% av min lön till boende
Han betalar 25% av sin lön till boende.

Han betalar mer än mej i månaden men tjänar desto mer.

Vad tycker ni är rätt ?

Jennix
0

Jag trodde det var självklart att man betalade hälften var av en gemensam bostad… Fundersam

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

drake3
0

Tack det var vad jag trodde också……

LinLin
0

Nu när jag flyttar ihop med min pojkvän kommer vi dela rakt av på hyran. Trots att han har dubbelt så mycket pengar att röra sig med (jag pluggar…). Nåt annat har över huvud taget inte varit aktuellt.

Hoppfull
0

Det beror väl på hur helheten i ekonomin ser ut. Det ska ju betalas för mat och andra förnödenheter med och det viktigaste är väl i slutänden att båda känner sig nöjda med uppdelningen? Om det känns orättvist får man diskutera saken och försöka hitta en ny och bättre lösning.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

emsems
0

När jag bodde med exet så hande han en inkomt på 17 000 och jag hade en på 7000. vi delade 50/50. alltså med en hyra på 5 så betalade vi 2500 var.

Han har kämpat för sina pengar och jag pluggar, så snart kommer jag tjäna mycket mer än honom, då vill inte jag att han ska ta allt jag slitit för.. Det är väl ananrs när man typ är gifta å har kids, men det kändes så då. Däremot brukade han sticka till mig lite pengar då å då, och alltid bjuda på mat och sånt om vi gick ut

Maria
0

Våra löner går t.om in på samma konto. Vi har aldrig pratat om "mina eller dina" pengar.

Efter alla år så har vi haft det både upp och ner med ekonomin.

Har man tänkt sig ett liv tillsammans så tycker jag det är självklart att man delar på ALLT.

/Maria

[Sajberlena]
0

Vi har under många år - inte nu men tidigare - haft delad ekonomi p g a mitt företag. Då satte vi procentuellt av lika stora delar av våra inkomster till ett gemensamt räkningskonto varifrån alla räkningar betalades. Vi satte t ex av 50% var, blev det pengar över när räkningarna var betalda så fick de vara kvar där och "sparades" för det fall det kom en riktigt tuff räknignsmånad eller till julklappar, presenter, nöjen… Spelade ingen roll hur mycket någon av oss tjänade i rena siffror, hälften var satte vi av i alla fall. Räckte det inte någon månad kanske vi fick öka procentfördelningen till 60/60, men procentuellt alltid lika mycket. Sen storhandlade vi och betalade varannan gång.

Funkade bra för oss…

LinLin
0

#5 Så gör min kille också, bjuder ofta :)

#6 Mina föräldrar hade gemensam ekonomi och efter att ha sett hur det gick med det efter deras skilsmässa kommer jag aldrig någonsin gå med på det.

#7 Jag tycker det verkar väldigt smart, är nog något sånt vi kommer att ha i framtiden när vi blir sambos seriöst.

Telefonkontakt
0

Jag och min sambo har helt och hållet delad ekomoni. Jag har för tillfället ingen inkomst, men snart en mycket varierande då jag har fått plats å vikariebanken. Än så länge så lever vi på hans studiemedel och han betala all hyra. Vi lever upp hans pengar och när de är slut så tar vi från mitt sparkonto.. Så det går ganska jämt ut ialla fall, om inte mer på min sida. Men nu är pengarna nästan slut för mig så vi måste leva på hans pengar..

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Velepa
0

Jag och min sambo delar rakt av, ibland kan de hända att han eller jag tar mer beroende på hur de ser ut.. Och oftast är de jag som handlar maten eftersom jag har körkort och han handlar massa leksaker till sej själv. :/

Kinna1
0

Min sambo betalar lite mer än mig pga att jag tjänar mindre. Men sen betalar jag mer mat mm. Jag tror det går jämt ut faktiskt.

Heda
0

Min sambo står för alla räkningar,bilen,bensin mm.
Jag betalar maten,resor,nöjen,allt åt djuren.
Han tjänar dubbelt mer än vad jag gör så vi tycker det är rättvisst.

Sovgott
0

Vi betalar hälften var på hyra, fast telefoni, bredband, el. Han står för bilens alla utgifter eftersom det är hans bil. Jag har inte ens körkort så… Jag ger honom lite bensinpengar om jag vill att han ska köra mig någonstans. =) Maten gör vi så att vi betalar varannan gång och håller lite koll så att inte en betalar mkt mer än den andra. Annars har vi delad ekonomi. Våra löner ligger på nästan samma nivå.

dante77
0

Dela lika på kostnaderna, givetvis. Ska han betala mer bara för att han har en högre lön? Löjligt!!!

fotokrafs
0

Vi har gemensamt konto. Jag köpte lägenheten som är skriven på oss båda och eftersom han är den med inkomsten här så betalar han allt (mat, räkningar, nöjen)!

rockstar
0

Jag och min pojk delar på alla utgifter.

Mezzo
0

alla gör vi ju olika :)

jag och min sambo sätter in bägge våra löner på vårt servicekonto och betalar alla räkningarna från det kontot.
vi har inte "dina" eller "mina" pengar.. utan det är våra.. :)
behöver jag nåt så köper vi det och vice versa :)

varför hålla på och kollra?;)
vi äger ett hus ihop och en bil så det känns bara knasigt och behöva dela upp varenda liten småpeng ;)

Rodney
0

#17 Så gör vi med. Vi delar efter hand i slutet av månaden om pengarna har tagit slut för den andra så delar vi upp "potten" som finns kvar. Det fungerar bra även om jag kan tycka att det blir lite orättvist då jag är mer slösaktig. Det kan ge mig dåligt samvete. Men det har aldrig varit någon diskussion så vi är nöjda båda två.

Buffaomini
0

min sambo har nästan alla räkningar. han har fast jobb och jag är timanställd så då blir det enklats så.
men då betalara jag mer mat, kläder etc. och kanske för över pengar till han när alla räkningar är betalda.
vi delar på allt..
sen när jag får en fast inkomst kommer jag självklart ta över en del räkningar..

Renate
0

Vi har inte ditt eller mitt, vi delar allt , och köper saker utan att det blir liv på den andre ,ena gången kanske jag köper något till hemmet (älskar heminredning) nästa gång köper han någonting, men är pengarna slut så är dom.

Men min man har ett ganska dyrt intresse, Mustang 68-år som han renoverar, och sär dikuterar vi ibland om hur mycket det får kostar.

Renate

Hoppfull
0

Vi gör som #17 in med allt på samma konto… därifrån betalas alla räkningar mm och den som behöver något köper det så länge det finns medel :)

Sovgott
0

Jag förstår inte hur en del kan ha alla pengar gemensamma?

Jag tycker inte att min sambo ska betala halva mitt studielån. Det är ju MIN privata utgiftspost. Förr höll min sambo på med roadracing, en väldigt dyr "hobby". Varför ska jag betala halva den? Förstår ni hur jag tänker?

Men det är intressant att få veta hur andra gör. Och huvudsaken är ju att man finner en lösning som bägge parter är nöjda med.

Alex
0

Hihi tycker det där låter bra med att ha alla pengar gemensamt… Vore inte fel alls för mig då jag är arbetslös och har en häst… Oskyldig Ska föreslå det för pojken och se vad han säger ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Telefonkontakt
0

#22 Här hemma har vi helt och hållet delat, men då har vi ingen dyr hobby och inget studielån som vi betalar av (vi lever på ett) men när dagen kommer och han ska börja betala tillbaka så blir det ganska givet att det "delas" på vår olika inkomster. Vi har börjat att fundera på att bara ha ett delat konto istället. vi ger och tar av varandra. Men det är ju vi det

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

abbis
0

Jag har delad ekonomi med min sambo..Efter min första skilsmässa där jag blev av med allt jag ägde  samt drogs med i X:ets konkurs trots vi varit skilda i ett år pga att banken utan min vetskap vägrat ändra lånen på det nybyggda huset vi hade gemensamma lån på..Jag har vid dom senaste förhållandena skrivit samboavtal där jag inte äventyrer mitt företag och där mitt är mitt och hans är hans..Vid samboförhållande  nr 2 så var det ren självbevarelsedrift då jag köpt ett hyreshus under förhållandets gång..Hade jag där inte skrivit papper hade jag aldrig överlevt…Hur stark kärleken är så är det bortblåst när saker ska delas…Nått som vi tjejer ofta tänker att det ordnar sig..Men mannen brukar stå för "kapitalvarorna" och kvinnan för mat och ev hyra..Vid en skilsmässa blir man utan om inga papper är skrivna..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Lina_S
0

Vad betyder penger om man tängt dela ett helt liv ? Har ni inte tängt det så har ni andra problem typ . Ta vara på varandra i stället och strunta i kronor och öre så kommer ni säkert att bli lyckliga .  En som varigt med om det mästa !!!!!!!

Hoppfull
0

#22 jag tror att jag förstår hur du tänker men tänker inte alls likadant själv. Vi har inga sådana problem eftersom vi båda vill den andres lycka hela tiden. Min sambo har en del hobbys som kostar pengar och jag tycker att det är jättekul för honom. Men det bygger förstås på ömsesidigt ansvarstagande för ekonomin som helhet. Eftersom vi alltid ser till att ha pengar till mat och räkningar så får han väl göra vad han vill med det som blir kvar… och han tycker samma sak :) Fungerar kanon för oss. Men vi har båda levt i varsitt äktenskap innan där det bara inte fungerade alls med den typen av ekonomi så det är nog högst individuellt.

danino
0

dela lika eller så kan den som får mer i lön betala lite mer

ryttarn
0

I dom sambo eller äktenskap jag levt i hittils har vi alltid gjort som så att vi slagit ihop inkomsterna, betalt alla räkningar, eventuellt lagt undan en del till sparande(beroende på vilken fas i livet man varit i), det som sedan finns kavar har vi delat 50/50. I resonemang med blivande sambon/frun (lär tyvär dröja några år till) har resonemanget gått i exakt samma banor och vi har samma grundsyn.

Eftersom vi jobbar lika mycket ger vi ju lika mycket av vår tid till löneslaveriet, sedan att en IT-konsult tjänar nästan dubbelt så mycket som en socialsekreterare är ju tämligen sekundärt anser jag.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Johanna
0

Jag o min sambo delar på alla pengar som kommer in o sparar tillsammasn, fast på varsitt konto.

Oskar886810
0

oj va svårt. vi har gemensam ekonomi. det gör att alla utgifter betalas från vår gemensamma konto. men däremot tjänar jag 5 gånger mer än henne, och i början när vi hade delad ekonomi och inte levde ihopp var det svårt för henne. hon var student och jobbade extra. och fick 8-9000 i månaden medan jag redan då hade egetföretag och var van vid mer slösaktigt liv. Men jag är gammalmodig av mig så jag betalade alltid för båda när vi var ute på något skoj.

Ceciliaolucifer
0

Pengar är knepigt och jag vill aldrig hamna i en situation som #25. Den man älskar mest är den man hatar mest i slutet om man går skilda vägar som ovänner. Då är det sällan man diskuterar vettigt och säger "Ja, du köpte tvn så den är din" eller " eftersom du betalade maten jämnt så är det okej att du får sängen och soffan" Ofta så blir det ett krig om vem som ska ha vad.

Som hos mina föräldrar som lever ihop. Skulle dem gå skilda vägar så har mamma ett helt hem och så mkt saker att hon skulle behöva hyra containrar för att få plats med allt. Medans pappa har lagt ner pengarna på datorer. Dem sätter in samma summa på ett genemsant räkningskonto och det som blir över behåller dem till egna intressen. Självklart i svåra tider så hjälps dem åt!

CarolineJ
0

tycker personligen att ekonomi-snack kan förstöra en hel vecka i ett förhållande så jag och johannes har gemensam ekonomi. just nu har jag typ 35 000 i månaden och johannes har csn på 7400 så jag "betalar" typ det mesta men sen å andra sidan så kommer johannes tjäna det dubbla (än mig) när han e färdigt med sin utbildning.

vi har varit tillsammans i fem år och under de första tre så försörjde han typ mig för då gick jag i skolan. nu är det min tur att "ge tillbaka" vi kämpar ju precis lika mycket.

Det hade varit annorlnda om han bara slappat om dagarna och inte brytt sig. då hade jag satt ner foten men nu är han i skolan lika mycket som jag jobbar. så varför skulle han få ha mindre "kul"

Anna77
0

Min sambo och jag har inget mitt eller ditt och jag tycker det är helt underbart. Det känns lugnt och tryggt och vi har aldrig bråkat.

I mitt tidigare förhållande var det alltid tjafs om pengar vi hade separerade ekonomier. Hade jag inte råd att äta på resturang så gick han själv istället och jag fick vara hemma. Vi hade villa och djur och min lön ändrades så jag fick en sänkning och då fick vi sälja huset för att han inte ville lägga lite mer än mig. Han tjänade mer än dubbelt än mig. Hade lagt ut lika mycket pengar båda två på huset och det var helrenoverat och jättefint…men fick tyvärr sälja det.

Jag tycker det är helt sjävklart att man ska kunna leva under liknande ekonomiska förutsättningar om man är förlovade och har hus varför kan man inte dela ekonomin med eller åtminstonde se till att det är rättvist, så inte den ena kan leva loppan och den andra får vara hemma och se på?

Åhh vad jag tycker att min nuvarande sambo har det bra, känns som att vi lever mer på riktigt och jag har en stor känsla av gemenskap och trygghet med honom. Vi letar hus just nu Skrattande

SimsBrooke
0

Om man bor ihop så ska man betala 50/50 mina föräldrar gör som så att pappa betalar räkningarna och mamma betalar för maten. Och det har väl varit nångång som mamma betalat räkningarna.

Det låter lixom inte rätt egentemot dig att du ska betala mycket mer än vad din sambo gör, prata med honom och så..

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

bubbelbubbel
0

vi har delat upp det på ett bra sätt som passar oss.
alla gemensamma saker, hyra, telefon, bredband, försäkringar ect delas rakt av.
min bil, min mobil min bilförsäkring ect betalar jag själv,
han betalar sin bil, sin mobil och sin bilförsäkring ect.
det har funkat för oss, men just nu ser situationen helt annorlunda ut, jag betalar allt då han är arbetslös, förhoppningsvis inte länge till, och sen kommer det ju gå tillbaka till det normala.

AnneN
0

Är man sambos så tycker jag det är självklart att man har gemensam ekonomi och då spelar det väl ingen roll vem som betalar mer till boendet eller inte

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

TottsiGirl
0

Jag och min före detta sambo hade inte gemensam ekonomi och detta tycker jag var jättesmidigt. Men alla utgifter som vi hade gemensamt tex fast telefon, internet hyra m.m. delade vi rätt av även om ja tjänade mindre än honom betalade jag samma del som honom.: Vill göra rätt för mig och detta var de som kändes mest rätt för mig. Men sen när de utgifter för min bil eller likanande betalade jag allt och han betalade altl för sin bil..

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Pile
0

Vi delar på allt utom mina csn skulder. Jag betalar alla räkningar från mitt konto och plockar över hans del från hans konto. Det dras också enskillt sparande direkt från våra konton som vi får använda hur vi vill, ungefär samma summa för båda. Berättar sedan för honom vad som finns kvar på hans konto. När nästa lön kommer tar jag det som finns kvar på våra konton och sparar undan på ett gemensamt husrenoveringskonto. Ingen av oss har några dyra vanor, mer än god mat, så det funkar väldigt bra för oss.