Spårlöst
Var det någon mer än jag som såg premiäravsnittet av Spårlöst igår?
Och var det någon mer än jag som reagerade på programledarens kompetens? Att ta till Japan utan att ha tolk med sig, och att vara nervös och stressad och förvirrad i en sådan situation gör nog inte saken bättre för den stackarn som letar efter sin pappa.
Och en replik som jag retar mig på som Linda Isaksson sa, när tjejen stod och grät och skakade av nervositet:
- Är du nervös?! Inte ska du vara nervös!! Jo, det är klart du är nervös!
Det verkade så oförberett hela resan, och hela upplägget och stackars tjejen var svimfärdig av nervositiet. Idag läste jag i Aftonbladet om att hon har blackouts från resan och minns inte själva letandet, för kamerateamet och stressen blev för mycket för henne.
Jag undrar om tv4 fattar hur djuppsykologiskt sådana här program är och att det inte räcker med en klämkäck programledare som fixar att para ihop bönder med fruar, för en sådan här uppgift.
Och så läser jag vidare i artiklen att tv4 glömt att ge den här tjejen en kopia på programmet, så hon kunde se det i förväg, så det var första gången för henne också igår att se det här. Jisses….
Läs artiklen här
Oj, nej jag såg det inte. Men stackars tjej… Vad har Linda Isaksson för kompetens när hon letar fruar åt bönder då? :P Tv gör mig galen ibland! Särskillt reallity blir så överdrivet.
/Christine

Ja, det är med blandade känslor som jag tycker till om sådan här program som Spårlöst. Visst är det suveränt att det finns möjlighet för familjer att återförenas, men jag tyckte nästan gårdagens avsnitt var ett praktexempel på att man inte kan göra människors livsöde till underhållning, utan att ta fullt ansvar hela vägen.
Jag såg det, och reagerade på att Linda åkte till Japan utan tolk. Och reagerade på samma kommentar som du -pson- :)
Jag ser gärna ett sånt program, men förstår att det inte kan vara kul för de inblandade. De vet nog inte vad de gav sig in på.

Om alla slutar titta slutar de göra sådana program 
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

#3 Jag tror också att den här tjejen inte ver mentalt föreberedd på resan, och alla känslorna. Hennes mamma hade ju inte sagt något om det till henne, utan bara avvisat henen när hon frågat om det, och inte ens precis innan hon reste till Japan, hann de prata om det.
Tänk vilket trauma, att i hela sitt liv, vara tvungen att trycka ner sin nyfikenhet, och sina funderingar och sina känslor, för att sedan pang bom stå i Japan och öga mot öga med allt. Jag hoppas hon kunde prata om det med sin mamma eller någon annan när hon kom hem efter den resan.
#4 Jag tittar på det, för jag jag passar på att gråta och rensa lite i mitt eget system när jag ser det… Det är så mycket känslor, och samtidigt så mycket glädje när de återser varandra. Jag tycker inte man ska sluta att titta, och inte heller sluta göra sådana här program, däremot ska producenterna lägga ner betydligt mer tid och energi på att hitta lämpliga programledare och se till att det följs upp ordentligt med samtal om det skulle behövas.
#5 Precis.
Jag passar också på att gråta :) Och jag håller med helt i sista stycket där du skriver att producenterna borde lägga ner mer tid och energi!!
Så glad jag blev när pappan och dottern kramades :P Tårarna sprutade

Här med! Jag hade laddat med pappersnäsdukar, och de kom till användning! =)
Hehe :) Satt själv med en toarulle ;)
Jo jag såg ett tag iaf… och jag grät en hel del när dem kramade om varandra också. Men eftersom jag bara såg två fjärdedelar, alltså slutet, så kan jag inte säga något om de andra.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Jag tyckte det var jättebra. Gillar sådana program. Satt och grät när de träffades. ^^
Finns en hel del program där man nog inte fullt ut har tagit hänsyn till de mer långtgående psykologiska effekterna. Där mana fokuserar på bra TV.
Tyvärr är det ett problem som vi nog får lära oss att leva med.
mvh Martin

Helt underbart program! Varför görs det inte mer bra tv?

#11 jag tycker nog inte man ska acceptera att tv produktionen går före den människan som programmet baseras på. Det borde utvecklas istället, och bli bättre.
#12 Bra fråga. =)