Relationer iFokus

Relationer

Etikettvänskap
Läst 2756 ggr
KaptenKarin
2008-01-07 16:43
0

Dilemma!

Ojoj, jag har ett litet problem som jag tänkte dela med mig av. Behöver lite råd och support.

Jag har varit bästa kompis med en tjej ända sedan mellanstadiet. Vi kallar henne M här. Vi har alltid hängt ihop och varit ärliga mot varandra. Självklart har vi tröttnat på varandra lite då och då och hängt med andra men vi har alltid pratat med varandra om det.

För ca en månad sedan bad hon mig hålla i hennes mobiltelefon medans hon sprang och gjorde något. Jag började fippla på den och kolla bilder och läsa sms, hon brukar sitta och läsa mina och sådär. Vi brukar liksom inte vara hemliga så det en helt vanlig grej att göra. Jag började kolla sms och såg att hon och en annan tjej, vi kallar henne B hade smsat om mig. M hade skrivit att hon vat trött på mig och att jag var dryg och sådana saker och man verkligen märkte på Bs svar att hon gottade sig i det. Jag blev riktigt chockad över hur M pratade om mig med B utan att ha berättat för mig om hur hon tyckte/kände för mig. Jag tycker att det var riktigt fult gjort för M brukar snacka skit om B med massa folk och jag har alltid tigit och inte sagt något för jag tycker att det är löjligt att snacka sådär. Nu har jag börjat fatta att M nog pratar om alla sina "vänner" sådär med andra. Jag har inte berättat att jag sett smsen för M för egentligen så var det fel av mig, att smygläsa sms liksom. Efteråt tog jag diskret avstånd från M och man märkte att hon tyckte att det var skönt att slippa mig, men nu börjar hon fjäska och skicka sms och ringa och nu verkar det som att hon vill bröja umgås med mig igen. Jag känner ingen större lust för det men jag vet inte riktigt hur jag ska hantera situationen.

fotokrafs
2008-01-07 17:11
0

Tyvärr har jag inget råd men ville bara kommentera då jag känner igen situationen.

Finns väl ett uttryck som säger
Den som talar illa om andra i din närvaro talar illa om dig i din frånvaro_.
_

Jag har också svårt för folk som snackar så om andra..

Jag var hos en kompis och bläddrade i en skolkatalog, hon hade ringat in olika personer och skrivit små kommentarer eller till och med kryssat för vissa ansikten. Om mig hade hon skrivit tråkig och något mer som jag nog har förträngt.. jaja.. jag visste ju hur hon var och i stort är jag faktiskt förbannat trist så.. Annars brukar inte folk snacka skit om andra till mig, eftersom de vet att jag ogillar det.. (men det betyder tyvärr inte att folk inte snackar skit om mig).

Vad du skall göra känner du nog bäst själv..
hoppas du får råd och support som hjälper.

KaptenKarin
2008-01-07 17:53
0

Jag förstår inte hur man kan få energi till att sncka skit eller som din "kompis" hade gjort i skolkatalogen. Hur kan man ens komma på en sådan hemsk sak!?

CarolineJ
2008-01-08 01:10
0

Dumpa "M"

SweGizmo
2008-04-17 02:38
0

grattis, jag är precis i samma sitts som du, har en "Vän" som snackar skit om mej till andra och när hon är med mej snackar hon skit om dem:/ hon är väldigt egoistisk och lömsk. har därför slutat prata med henne, jag undviker henne… får la se hur det går.

Min blogg: SweGizmo.se

Ijin
2008-04-17 04:07
0

En vänner snackar inte skit. Alltså är det ingen vän vi pratar om;)

Johanna
2008-04-17 10:59
0

varit med om samma sak..

fick reda på att hon tyckte att jag va si o så, o gjorde det o det.., sa inget till.. men "dumpade" henne lite senare.. o det tycker jag att du ska göra oxå… en sån"vän" kan man va utan.

Liss
2008-04-17 17:26
0

Har vart med om de många gånger. En gång var när vi var rätt små.. men mina närmare vänner och jag konfronterade henne, eftersom hon snackade skit om mig när jag var borta och om den andra när hon var borta. Efter de umgicks vi inte med henne mer helt enkelt.

Senare har de bara blivit att jag glidit ifrån skitsnackare.. Så relationen har avslutats på de viset ist.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

KaptenKarin
2008-04-17 20:48
0

Glida ifrån är ett bra sätt, det känns egentligen bara onödigt att börja bråka om det och slösa energi på henne. Nuförtiden har vi knappt kontakt och på dom få försök som hon gör så svarar jag trevligt men avböjer.

Beafer
2008-04-18 01:49
0

jag har haft såna "vänner" och jag anser att jag inte är i så stort behov av att umgås med såna personer så jag har lagt ner.

Sessan1
2008-04-18 03:08
0

sådana "vänner" HATAR jag :(

Kan ta ett exempel:

När jag jobbade på ett ställe så gjorde en tjej där sig  bekant med mig. Vi höll kontakt så länge jag jobbade där, men när jag slutade där efter en kort tid så ville hon INTE ha ngn kontakt med mig längre :( Vi höll väl en liiiten kontakt efter att jag hade slutat där, men när jag försökte ringa henne så svarade hon inte på telefon/mobilen, vilka tider jag än ringde :;( Var t.o.m hem och ringde på hennes  dörr vid olika tider, men ICKE att hon kom och öppnade :( Så jag har ingen kontakt med henne längre. Jag har sett henne ett par gånger efter det, och då har hon VÄNT ryggen åt mig, fast jag vet att hon har sett mig FY F*********N vilken bekant säger jag. Det är inget att ha  :(((

Som sagt sådana "vänner" HATAR jag!

FY F*N

emsems
2008-04-18 14:45
0

Oj jag kanske är härdad eller nåt.. mina närmaste vänner är tre brudar + jag. vi är uppväxta på samma gata och har varit vänner sedan vi var 3 år och alltid bott jättenära varanadra och gör fortfarande, umgås flera ggr i veckan än.

Vi snackar jämt skit om varandra. Tex vi vet alla att en tjej är på ett visst sätt å en annan på ett annat. Det är som en självklarhet att alltid säga "ja men det är ju X vi pratar om, så…" eller att om en viss person gör en sak vi väntat oss så tittar vi menande på varandra. Det har vi alltid gjort och det är rätt natruligt. Vi älskar ju varandra ändå. Dom snackar säkert skit om mig också, det gör mig intet, jag vet ju att dom älskar mig med. Jag tycker att allt sånt är en rätt naturlig del av vardagen att man gnäller om och på varandra… äDet är ju så även på jobbet, med vänner, i familjen, och inom intresseorganisationer.. Men på sätt sätt är det väl bra, då tänker man lite mer på att sköta sig bra =)

Liss
2008-04-18 22:40
0

#11 Fast jag tror de är skillnad på skitsnack och "vänsnack/skitsnack" om du förstår. De du pratar om är ju bara roliga egenskaper den andra har så man skakar på huvudet medans människan är med. Eller att man bara skrattar lite lätt när människan inte är med eller så, som sagt så älskar ni varandra ändå;)

Riktigt skitsnack som jag talar om är när den som snackar försöker vända alla imot varandra så hon själv ska få vara den perfekta.. eller helst bara vara i centrum. Eller när personen ljuger ihop en massa och pratar rent nedvärderande om den andra som inte är med.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

felidae
2008-04-19 05:14
0

#5 har helt rætt - ingen væn, så håll fanskapet riktigt kort!

KaptenKarin
2008-04-19 12:50
0

Jag håller med #12. Jag är inte speciellt känslig för gnäll och så men när det blir bakom ryggen med en person som jag inte umågs med känns det mer som att hon kunde sagt det till mig.

Velepa
2008-04-20 00:33
0

Skit i henne. Sånna kompisar är ingenting och ha..
Jag slutade umgås med en kompis för ett tag sen. Hon bjöd med mej och min pojkvän ut och äta med dom (2 andra par). Samma dag som vi skulle ut skickade hon sms och sa att hon va sjuk och att hon inte skulle med. Men vi gick ut ändå, med ett par andra samma tid på samma ställe. För vi va inställda på de så varför ändra planerna liksom.
Gissa vem som sitter där, jo hon. Frisk som en nötkärna. Hon har försökt tagit kontakten och velat gå ut flera gånger. Men aldrig!

KaptenKarin
2008-04-20 02:03
0

#15, fyfaaan det var betydligt värre än min "vän". Usch säger jag bara. Hoppas att hon skämdes riktigt rejält.

Ijin
2008-04-20 02:56
0

Värst vad alla kallar sådana personer för vänner… Ingen vän, någonsin, om det är en riktig en, pratar skit om en…

[mia-38]
2008-04-20 12:56
0

Hej!

Tycker du ska skita i denna kompisen! Riktiga kompisar gör aboslut inte så. Jag umgick med en tjejkompis till för några år sedan..men när man fick höra att man var tråkig osv så tog jag avstånd. Sånna kompisar är inte värda ett skit.

Bättre att ha få kompisar och veta att det är ens RIKTIGA!!

Lycka till i vilket beslut du än tar.

MVH Mia