Relationer iFokus

Relationer

Etikettleva-tillsammans
Läst 3598 ggr
Mstar
0

Hushållsregler behövs!

Jag pluggar på dagarna, Han kör lastbil om nätterna. Vi bor ihop. Det ser alltid ut som f*n med disk, och kläder, och allt annat man hinner dra fram när man är ensam hemma, men som man inte hinner städa innan man måste lägga sig/åka till jobbet.

Vi är överrens om att vi måste göra upp nåt slags kontrakt oss emellan.. Och ingen av oss är bättre än den andra på att hålla ordning..

Har ni några regler eller "ansvarsområden"?

Maria
0

Efter alla år tillsamman har vi "tysta regler" som fungerar ganska bra. Vi har haft perioder i livet med skiftarbete/nattarbete/jobb utomlands då jag har varit helt ensam med "allt" och numera arbetar vi båda dagtid.

Jag sköter all matlagning med allt vad det innebär. Planering, lunchlådor osv. Han sköter disk. (Vi har bara haft en bänkdiskmaskin de sista två åren.) Jag tvättar all "småtvätt" och han står för lakan och handdukar etc.

Handlar gör vi tillsammans. Det blir oftast på helgen. Han tvättar fönster och jag sköter vår lilla trädgård.

Vi har två katter och jag ger dem mat och han tömmer kattlådan.

Städa är vi ganska dåliga på båda två och röjer oftast tillsammans. Brukar säga att det är skönt att man har gäster emellanåt för då brukar vi "snygga till det".

/Maria

Telefonkontakt
0

Min man ska diska, jag ska laga mat. Men han diskar int eoch det gör inte jag heller, för jag lagar mat.

han ska damsuga för att jag är damallergisk och blir sjuk när jag damsuger, men han gör det inte ialla fall. Jag ska småstäda, men det gör inte jag heller, för han gör inte sina uppgifter…

ond cirkel.. Det ska ändras när vi flyttar i juni :)

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Mstar
0

Här hemma lagar han mat mestadels,och jag orkar inte diska direkt efter.. (speciellt inte efter flytten då vi inte kan koppla in vår diskmaskin nånstans) Det gör jag när vi får gäster, ibland får han diskryck med. Men vi röjer bara när det kommer hit folk. vilket är synd. jag vill ha det rent och må bra även annars..

Tömma illerlådan spyr han av, så det är min lott i livet.. Ber man honom dammsuga så gör han det, men man får dammsuga efter honom, nån större fuskare har jag aldrig sett!! Så det är likabra att göra det själv på en gång.. Men det är tråkigt att städa själv - men jag är väl alldeles för petnoga..

Handla är inget problem alls!! :)

Ijin
0

Regler… Vad är det? Aldrig hört ordet förut;)

Mstar
0

#4 Haha, inte det? Det är små bra saker som gör att det inte lönar sig för någon att tjura ihop om den andre tjatar.. För det finns regler- massa tjurande är bara spårlöst borta..

men nu har vi inte skapat några regler eller så än.. :/ Vi hinner aldrig när vi bara umgås i sovande tillstånd 4 h/ natt.. Sen vill vi ju umgås de få dagar i veckan som vi faktiskt ses..

Karmatarerskanise
0

Blir mest jag som gör saker. Har jag inget att göra städar jag :P Försöker tvinga killen att göra lite ibland så han inte blir alldeles förslappad ;)

Bästa tipset är att ta undan det man använt direkt. Ha en städdag i veckan (eller fler som jag). Ist för att först se på "filmen" så ser man till att diska. Osv. Det är ganska enkelt, Hur man än jobbar, bara man tar tag i det. För det är himla lätt att hitta på ursäkter till varför man inte hinner städa ;)

Mstar
0

#6 oja! han är skicklig på att hitta på ursäkter.. frågade i moblien varför han inte ställt undan sitt mjölkglas- jag har ätit frukost, och det är bra! svarade han glatt…

och vattnet på golvet i badrummet? - jag ville inte ta en ny handduk och lägga på golvet.      Jag förselog moppen.. - men då lbir den blöt, och då måste jag torka den, förstår du vilket projekt det blir av det då??

Tur att vi har glimten i ögat båda två och att hans ska varsamt halshuggas inatt när han kommer hem (6)

Karmatarerskanise
0

Hehe :)

Liss
0

Hum, vad kan jag säga då? Inte hjälper hunden till iaf, otacksamt tycker jag;) haha!

Neh men jag gör allt själv som sagt.. inte för att de blir så ofta. Och ärligt talat behövs de inte heller. Jag diskar såklart och gör rent handfat och sånt imellanåt för finns inget äckligare än en skitig toa^^
Men just dammsuga.. visst fäller ecko en hel del.. men de syns inte så mycket.. de är så små hårstrån :P

Fast egentligen, nu när jag bor själv de vill säga, så är jag lite pedant så.. de måste vara fint runt mig annars känns de som alla världens stenar ligger på mina axlar. Men jag är inte så pedant så de blir jobbigt heller.. lagom är bäst:)

Så, diskar gör jag när de behövs.. typ varje-varannan dag. Dammsugar gör jag när de behövs^^ kanske en gång i månaden. thihi..
och resternade lite då och då.

säger som någon annan, bra att man får besök ibland så jag dammsugar:)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Liss
0

sen är de svårt att de inte är fint heller.. när man har så lite grejer som jag!^^

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Buffaomini
0

hos oss gör min sambo mer än vad jag gör. han har bott själv längre och gör de av bara farten. visst jag gör också men mer sällan..
jag har gått från mamma till min sambo, så har aldrig behövt ta hand om städningen helt själv..kanske därför?

även om han tar hand om mer så hjälps vi åt.
vi har inge regler utan ser vi att här behövs de göras så gör man de…

fast jag vet att jag ska bättre mig :)

Karmatarerskanise
0

Jag damsuger numer var dag. Annars ser det för djärvligt ut med hundhåren ;) Damtorkar ett par gånger i veckan.

emsems
0

jag hörde någon en gång som sa att man hade varsin maskin som man skötte.. Karln hade diskmaskinen och kvinnan tvättmaskinen. Då sköter man allt runt den så som iplock, tvättsortering och dyl.
Sånt kan man ju tänka på allt, men bäst är ju om båda känner ansvaret att själva plocka upp efter sig, att damsuga om man ser att det är dammigt och så. Samt att man turas om med amt och sånt, om man inte vill bestämma ihop och laga ihop m.m.

RC70
0

Han betalar hyran + maten och diskar.

jag städar, lagar mat och tvättar kläder :)

Velepa
0

Yep, vi har olika saker vi ansvarra för. Jag för sovrum och kök, därmed har jag disk och allt sånt.
Killen har vardagsrum och toaletten, så han tvättar. Hallen turas vi om med.. Funkar skitbra! :)

Men ibland så hänger ja tvätten och han hjälper mej, beror på hur vi jobbar. Jobbar någon av oss 12 timmars fm helg så är man trött när man kommer hem, såklart man hjälper då lixom..

Vi splittar på hyra, el och bredband.

AnneN
0

Här gäller reglerna att om jag lagar mat så diskar han, om jag dammsuger så skurar han. Var och en plockar upp efter sig själv. Dammtorka kan vi hjälpas åt med då det behövs, tvätten hjälps vi åt med varje vecka.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ijin
0

#5 Haha;) Okej^^ Då vet jag…

Är inte en person med så mycket regler.. Mer, stökar man till så städar man upp det, typ sunt förnuft…

skrollan
0

här hemma är det mestadels jag som dammsuger, men jag gör det mer än vad det kanske skulle behävas kan jag misstänka, men det är sambon som lagar mat och diksar på helgerna när han är hemma. annars på vardagar går vi om varandra, med jobb och skola.

Sandra
0

Jag försöker få till det här med hushållsregler. Medan killen min inte bryr sig ett skit. Han tar aldrig reda på saker efter sig o sånt. Jag som är ganska pedant tycker att det är väldigt jobbigt. Men jag vägrar städa upp efter honom. Jag är inte hans mamma.

Men vi är på rätt väg iaf. Vi ska köpa diskmaskin så vi slipper bråka om den sabla disken jämt. Jag är ju den som plockar undan o städar o lagar saker när det är trasigt. Han diskar… o slappar. Nädå, han försöker ibland… men det är bara när jag blivit lessen på honom för att han inte ser hur skitigt det är. Dessutom jobbar jag över ofta o då orkar inte jag börja med att städa när jag kommer hem… men det behövs för han drar fram så mycket saker jämt.

HannaM
0

Vi får göra allt tillsammans. Jag är sjuk och klarar inte att dra igång eller slutföra projekt som städning, dick och liknande… så vi jobbar tillsammans.

Karmatarerskanise
0

HannaM; vad bra att ni hjälps åt då :)

HannaM
0

#21 vi måste.. annars blir inget gjort. Han gör det inte själv och jag klarar det inte själv..

Karmatarerskanise
0

#22 Jag vet hur det är att vara sjuk och inte klara av olika projekt, stora som små, därför jag skrev att det är bra att ni hjälps åt :)

Anna77
0

Han dammsuger och fixar med bilen, jag lagar mat och tvättar. Båda går ut med hunden. Jag fixar kattlådan.

Vi ska köpa ett stort hus nu och då ska han renovera det. Jag är rätt pedant som ni ser på bilderna i mitt fotoalbum, då mitt intresse är inredning och design. Vi funkar bra ihop.